• 1
  • 2
2019-05-04, 04:52
Medlem
Hej Flashback!

Jag hoppas verkligen att jag postat detta i rätt forumdel, annars får mod mer än gärna flytta tråden!

Jag gick på mitt livs första gyn-besök för cellprov, för 3 år sedan. Jag har ju läst på förut vad man kan vänta sig vid en undersökning, t.ex att dom förklarar vad dom gör - steg för steg, liksom. Men den (kvinnliga) gynekologen jag träffade var knäpptyst under hela undersökningen. Vid ett tillfälle lät det som att hon "knipsade" av nåt och jag ryckte till lite grann. Hon tittade då bara surt på mig. Denna "konstiga" upplevelse har iaf gjort att jag inte riktigt känner för att gå till min kallelse för nytt cellprov - detta även om jag nu fått tid hos någon helt annan.

Nu undrar jag, tar dom ett vävnadsprov vid cellproverna? Vad var egentligen det där knipsande ljudet för något? Någon som vet?

Tacksam för svar.

Mvh.
Citera
2019-05-04, 05:04
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hej Flashback!

Jag hoppas verkligen att jag postat detta i rätt forumdel, annars får mod mer än gärna flytta tråden!

Jag gick på mitt livs första gyn-besök för cellprov, för 3 år sedan. Jag har ju läst på förut vad man kan vänta sig vid en undersökning, t.ex att dom förklarar vad dom gör - steg för steg, liksom. Men den (kvinnliga) gynekologen jag träffade var knäpptyst under hela undersökningen. Vid ett tillfälle lät det som att hon "knipsade" av nåt och jag ryckte till lite grann. Hon tittade då bara surt på mig. Denna "konstiga" upplevelse har iaf gjort att jag inte riktigt känner för att gå till min kallelse för nytt cellprov - detta även om jag nu fått tid hos någon helt annan.

Nu undrar jag, tar dom ett vävnadsprov vid cellproverna? Vad var egentligen det där knipsande ljudet för något? Någon som vet?

Tacksam för svar.

Mvh.

Som man, samt ej läkare kan jag bara gissa att det var det spekulum du kanske hade instoppat där nere som gav ett ljud ifrån sig/knakade lite.

Du stötte tyvärr på den sortens läkare som helt bommar den där lilla "obetydliga" biten med patientkontakt. Somliga läkare skulle ha blivit något annat istället. Det kommer gå bättre med nästa läkare, det är sannolikt så. Cellprovet tas rimligen från vävnad på livmodertappen, vävnader byggs upp av celler. Men första provet är bara ytligt. Blir du kallad på återbesök så är det lokalbedövning och ett djupare vävnadsprov.
Senast redigerad av Jogen 2019-05-04 kl. 05:09.
Citera
2019-05-04, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Som man, samt ej läkare kan jag bara gissa att det var det spekulum du kanske hade instoppat där nere som gav ett ljud ifrån sig/knakade lite.

Du stötte tyvärr på den sortens läkare som helt bommar den där lilla "obetydliga" biten med patientkontakt. Somliga läkare skulle ha blivit något annat istället. Det kommer gå bättre med nästa läkare, det är sannolikt så. Cellprovet tas rimligen från vävnad på livmodertappen, vävnader byggs upp av celler. Men första provet är bara ytligt. Blir du kallad på återbesök så är det lokalbedövning och ett djupare vävnadsprov.

Jag hoppas att det var det, iaf.

Som kvinna i min ålder blir man ju kallad var 3:e år för nya cellprov. Nästa besök är inte pga det förra. Så nästa besök blir nog inte med lokalbedövning, som du skrev. Nåväl.

Mvh.
Citera
2019-05-04, 07:05
En bra kvinna reder sig själv: https://www.doktorn.com/artikel/cell...sj%C3%A4lvtest
Citera
2019-05-04, 11:25
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Läs: https://www.1177.se/Stockholm/behand...llprovtagning/

Gynekologisk cellprovtagning
Vid gynekologisk cellprovtagning tas ett cellprov från livmodertappen. Provet tas för att tidigt upptäcka cellförändringar som annars kan leda till livmoderhalscancer. Det är viktigt att gå till provtagningen när du blir kallad. Du som är över 23 år erbjuds cellprovtagning regelbundet.

Ett gynekologiskt cellprov är ett prov som tas från den nedersta delen av livmoderhalsen som kallas livmodertappen och som mynnar ut i slidan. Provet kan tidigt visa om du har cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer. De flesta cellförändringar som upptäcks är lättare förändringar som läker av sig själv, men en del förändringar behöver tas bort. Provet kan även visa på cancer, men det är mycket ovanligt.

Att lämna cellprov är ett bra sätt att skydda sig mot cancer eftersom cellförändringar kan upptäckas och enkelt tas bort innan de utvecklats till cancer.

Förberedelser
Du behöver inte förbereda dig på något särskilt sätt men du ska inte lämna cellprov om du har mens. Har du det den dag du blivit kallad, bör du boka en ny tid.

Provtagningen är helt riskfri och det går bra att ta provet även om du är gravid.

Så går undersökningen till

När provet ska tas får du klä av dig på underkroppen och lägga dig i en gynekologisk undersökningsstol. Läkaren eller barnmorskan kan ta provet på lite olika sätt. Oftast används en spatel som stryks mot livmodertappen och sedan en liten mjuk borste där livmoderhalsen börjar.

En del tycker att det är obehagligt att ligga i en gynekologstol, men provtagningen går snabbt och tar bara någon minut. Det brukar inte göra ont. En del kan känna obehag men det går snabbt över.

Du får svara på frågor

Ofta får du svara på några frågor i samband med provtagningen. Svaren är viktiga för att provet ska analyseras på rätt sätt.

Exempel på frågor som du kan behöva svara på:

När var första dagen för din senaste mens?
Har mensen upphört?
Använder du preventivmedel och vilket i så fall?
Behandlas du med hormoner mot klimakteriebesvär?
Är du gravid eller har du fött barn under det senaste året?
Uppgifterna skickas med provet och underlättar för laboratoriet att göra en bedömning.

Så mår du efteråt
Efter provtagningen kan du fortsätta med de aktiviteter du vanligtvis har. Livmoderhalsens slemhinna blöder lätt och det är vanligt att du får en liten blödning efter en undersökning. Blödningen försvinner efter någon dag.

När får jag svar?
Ett brev med provsvaret brukar komma inom sex veckor, men ibland kan det ta längre tid. Ungefär 95 av 100 prov är utan cellförändringar och bedöms som normala. Svaret får du då direkt hemskickat.

Ibland, men det är ovanligt, går provet inte att analysera. Det beror oftast på att det innehåller för få celler. Då blir du kallad till en ny cellprovtagning.

Det skiljer sig mellan olika landsting hur ofta du kallas och hur cellprovet analyseras.
Citera
2019-05-04, 11:44
Medlem
Låter som om du gjorde en kolposkopi?
Då tas små biopsier, men det borde du ha informerats om redan innan besöket:
Först tas cellprov, vid förändringar blir man kallad till återbesök för kolposkopi- livmodertappen penslas med ättikslösning och jod för att gynekologen ska kunna se var eventuella cellförändringar finns och tar biopsier i de områdena (den tången låter lite knipsande), om dessa prover visar allvarligare förändringar får man komma på ytterligare besök för konisering.

Men har man inte visat allvarliga förändringar efter cellprov eller kolposkopi så fortsätter man kallas till vanliga cellprovstagningar, ev att man kan få komma med tätare intervaller utifrån tidigare anamnes.
Citera
2019-05-04, 11:54
Medlem
Tack för Era svar!

Nej, det var inte kolposkopi. Omöjligt, undersökningen tog "bara" runt 1,5 minut (ja, jag räknade ner tiden lol).

Mvh.
Citera
2019-05-04, 13:36
Medlem
Citat:
Tack för Era svar!

Nej, det var inte kolposkopi. Omöjligt, undersökningen tog "bara" runt 1,5 minut (ja, jag räknade ner tiden lol).

Mvh.

Fast det stämmer inte. Har själv gjort det och det tog inte mycket längre tid än ett vanligt cellprov.
Blandar du möjligen ihop det med tidsåtgången för en konisering?
Citera
2019-05-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Fast det stämmer inte. Har själv gjort det och det tog inte mycket längre tid än ett vanligt cellprov.
Blandar du möjligen ihop det med tidsåtgången för en konisering?

Jag gick ju dit för att ta cellprov, hade fått en kallelse för det inte för någon konisering. Just saying!
Citera
2019-05-04, 13:51
Medlem
Citat:
Jag gick ju dit för att ta cellprov, hade fått en kallelse för det inte för någon konisering. Just saying!

Nu läser du fel.
Konisering är en helt annan sak. Men en kolposkopi tar inte mycket längre tid än ett cellprov och det kan säkert vara något de tar i samband med ett vanligt cellprov beroende på landsting och deras rutiner.
Citera
2019-05-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Nu läser du fel.
Konisering är en helt annan sak. Men en kolposkopi tar inte mycket längre tid än ett cellprov och det kan säkert vara något de tar i samband med ett vanligt cellprov beroende på landsting och deras rutiner.

Okej. Jag förstår. Men en kolsposkopi får man väl ändå reda på innan eller. Skumt annars.
Citera
2019-05-04, 14:04
Medlem
Citat:
Okej. Jag förstår. Men en kolsposkopi får man väl ändå reda på innan eller. Skumt annars.

Jo det kan man tycka. Men det är mycket som sker inom vården som är dåligt så det skulle inte förvåna mig.
Stod det i kallelsen hur provet skulle gå till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in