• 1
  • 2
2019-05-02, 22:42
Medlem
jagfunderars avatar
Hej! Jag fick problem med att importera några blanketter i PDF format, och kan inte deklarera i tid.
Kommer ha fixat det til imorgon eller tills på måndag.

Är det bara en straffavgift på 1250:- eller?

Tack.
Citera
2019-05-02, 22:43
Medlem
08oss avatar
Du kan begära anstånd till den 16:e maj.

Edit: Uppskov heter det tydligen: https://skatteverket.se/privat/sjalv...800036609.html
Citera
2019-05-02, 22:45
Medlem
covfefe...s avatar
Testa att googla
https://www.skatteverket.se/privat/e...800077722.html
Citera
2019-05-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08os

Edit: Uppskov heter det tydligen: https://skatteverket.se/privat/sjalv...800036609.html
Uppskov är det bästa tipset.

Som reservplan skulle jag ha lämnat in i kväll och kompletterat senare. Då har ju deklarationen kommit in i tid. Det blir inget straff för självrättelse som vidtas innan Skatteverket upptäckt felet. Jag skulle till och med ha skrivit under Övriga upplysningar att bilagor kommer inom några dagar. Då har du gjort så gott du kan. Ingen skattmas kommer ta fram luppen nu efter midnatt och rannsaka just din deklaration. Så in med den så färdig som möjlig. Om inte uppskov lyckas alltså.
Citera
2019-05-03, 01:10
Medlem
Helt rätt som ovanstående säger. De är inte så petnoga med några dagars fördröjning.
Citera
2019-05-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08os

Läser du inte vad du själv länkar? Anstånd heter det, inte uppskov.
Citera
2019-05-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Helt rätt som ovanstående säger. De är inte så petnoga med några dagars fördröjning.

Om man lämnar in med e-tjänst så tar man en stor risk om man lämnar försent. Då råder ingen tvekan om att deklarationen var sen. Lämnar man på papper istället så är risken mindre.
Citera
2019-05-03, 09:39
Medlem
endymions avatar
Risk finns att man får böter men vet flera, mig inklusive som lämnat in för sent. Flera veckor dessutom utan påföljd.

Jag tror mest dom har straffavgiften för att skrämmas lite. Fanns den inte så skulle det lämnas in Hej vilt!
Citera
2019-05-03, 14:08
Medlem
Jag glömde också att deklarera "i tid" så jag gjorde det idag 3 Maj, en dag försent alltså,

Vore ju tramsigt om de lägger på 1000+kr för alla som missar med en dag eller två. Men helt klart en god inkomstkälla till Stefan å hans kompisar i regeringen.
Citera
2019-05-03, 14:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag glömde också att deklarera "i tid" så jag gjorde det idag 3 Maj, en dag försent alltså,

Vore ju tramsigt om de lägger på 1000+kr för alla som missar med en dag eller två. Men helt klart en god inkomstkälla till Stefan å hans kompisar i regeringen.

Så är det. Jag tänkte skriva att "några dagar är aldrig problem", men nu när du nämner det brukar det vara jäkligt strikt så fort det är en myndighet som kan skrapa in lite extra.

Någon ska ju finansiera champagnefrukostarna för politikerna.
Citera
2019-05-03, 20:42
Medlem
Det går ju att lämna deklarationen den 2 maj och senare komplettera den med det som saknas. Men man bör göra det skyndsamt så att man inte får skattetillägg för oriktig uppgift.

Ja man kan söka anstånd men vad jag vet nu godtar man deklarationer som kommer 3 maj, dom brukar inte få förseningsavgift.

Men lämnar man in deklarationen den 6 maj, på måndag alltså, då smäller det till. Då går det efter en månad cirkus ut ett brev om att Skatteverket överväger sätta förseningsavgift. Och har man inte någon bra befrielsegrund som man åberopar i svaret....då går det ut ett beslut om förseningsavgift.

OBS anstånd måste man söka i rätt tid.
Citera
2019-05-05, 12:03
Medlem
JoeBidens avatar
Jag har de senaste två åren lämnat in deklarationen en dag sent. På just den punkten verkar SKV faktiskt inte jaga folk. 1-2 dagar är nog ok, sen ökar nog risken för tillägg...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in