Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Kan du utveckla detta med att riskkonstruktioner inte är dolda fel? Jag tänker till exempel på om man bygger ett hus med väggar av fel material eller bärighet. Om de andra kraven för dolt fel är uppfyllda kan ju inte det inte vara ett dolt fel för att taket inte har rasat ner än? Ska man knuffa lite på väggarna så att de ger vika innan man stämmer eller?
Säg att det inte gällde en ångspärr i TS fall utan att förre ägaren tagit ner en bärande vägg på fel sätt och ersatt med en konstruktion som inte går att upptäcka men som innebär en reell risk för att övervåningen rasar ner. Då kan väl ändå inte det INTE vara ett dolt fel bara för att det inte rasat än?
"Riskkonstruktion" handlar om när man IOFS följt gällande regelverk eller praxis, men det visar sig över tid att det inte blir så bra. I hus (sådana som våra) handlar det om till exempel krypgrund - trodde man var skitbra förr, men inte när man stänger hela utrymmet för att spara värmekostnader.
Sedan finns det rena typfel, med tiden otäta treglasfönster, utsliten takpapp (under aldrig så fina pannor) och liknande, dvs "åldersrelaterat" och "förväntat".
"Dolda fel" skall därför
1. dels generera ett sakligt fel, inte bara vara "riskabla". Sk "byggfusk" kan (men måste inte) vara ett dolt fel.
2. dels vara omöjliga att upptäcka för en kunnig byggare, elektriker, rörmokare, takläggare, murare, målare (etc etc). Undersökningsplikten är j-t omfattande, det skall man veta.
Ett specialfall är när säljaren "förfar svikligen", dvs råljuger, men det är egentligen inte ett dolt fel. I samma härad ligger tydliga utsagor om skick, genomförande etc - det man lovar om huset skall vara sant, men ger man felaktiga besked är det heller inte "dolda fel". I ditt fall; riva väggen och bygga en bluffbalk av gipsskiva och billig läkt - och sedan ljuga om en dyrbar limträbalk...
Min uppfattning (vad den nu kan vara värd) är att massor av "dolda fel" är inte det (rent juridiskt) men det kan se ut så när "besviken köpare" klagar hos "hederlig säljare". Sedan kommer man överens, och så kallar man detta "Jag satte minsann dit säljaren på
dolt fel - höhö" respektive "Jag betalde fastän jag nog inte var tvungen, för det där hade jag fixat om jag känt till det"...