Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-04, 08:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Rättshjälpen får man från sitt försäkringsbolag.

Det borde vara vanligt att dolda fel-historier börjar med en skada som måste åtgärdas. Då är ju försäkringsbolaget inkopplat automatiskt.

Alternativet är att felet upptäcks vid en renovering. Är det verkligen ett ”fel” då, om inga problem uppstått?

Värt att notera är att ersättning för dolda fel får man bara om det anses minska marknadsvärdet.

Det är ett fel i konstruktionen, sen om felet har fått följdeffekter vet jag inte i dagsläget.

Klart att marknadsvärdet sjunker om man vet om att det brister i byggtekniska moment som gör att risken för mögel växer markant
Citera
2019-05-04, 10:49
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej rättshjälp beviljas av domstol, rättsskydd får man från försäkringsbolag, oavsett vilket är det dock ens ombud som gör ansökan om att få det beviljat.

Oj då, ja fel begrepp verkar det som (i min företagsförsäkring står ”rättshjälp”, men det verkar vara lite annorlunda).

Vissa försäkringsbolag hänvisar till jurist dom vill att man använder. Vet dock ej om man måste välja denna för att få ersättning.

Citat:
Det är klart att det är ett fel oavsett hur det upptäcks, utgångspunkten för nedsättning av köpeskillingen är inte påverkan på marknadsvärdet utan vad det kostar att åtgärda felet.

Då får du kontakta bland annat Länsförsäkringar och be dom ändra sin hemsida:

https://www.lansfast.se/dolda-fel/

Citat:
För att du ska kunna få nedsättning av köpeskillingen för ett dolt fel, ska felet vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet. Inte sällan konstaterar man att felet visserligen är ett dolt fel, men att det inte påverkar värdet nämnvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det är ett fel i konstruktionen, sen om felet har fått följdeffekter vet jag inte i dagsläget.

Klart att marknadsvärdet sjunker om man vet om att det brister i byggtekniska moment som gör att risken för mögel växer markant

Håller med dig. Tycker fortfarande det är riktigt märkligt att försäkringsbolaget bollar vidare.
Citera
2019-05-04, 11:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Oj då, ja fel begrepp verkar det som (i min företagsförsäkring står ”rättshjälp”, men det verkar vara lite annorlunda).

Vissa försäkringsbolag hänvisar till jurist dom vill att man använder. Vet dock ej om man måste välja denna för att få ersättning.

Håller med dig. Tycker fortfarande det är riktigt märkligt att försäkringsbolaget bollar vidare.

Dom anser att ingen skada är skedd. Vilket dom iaf. kan ha rätt i. Visar det sig att det finns fukt/mögel så blir läget ett annat
Citera
2019-05-04, 11:39
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Jag är med på ditt resonemang. Men nu har snickaren vidtagit åtgärder som annars ej skulle vidtagits, det medför också extra kostnader som jag inte planerat. Dessa har jag noll lust att stå för pga att felet begicks av fd ägarna. Förhoppningsvis har ingen mögeltillväxt skett, om så är fallet blir problemet ännu större.

Det dolda felet är man missat att applicera en ångspärr i samband med en vattenskada.
Trasig ångspärr hittar du när du provtrycker huset. Behöver inte göra åverkan för att hitta det.
Citera
2019-05-04, 11:55
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan ju vara bra att känna till att "dolda fel" inte nödvändigtvis innebär att fel och brister som man hittar efterhand, i ett äldre hus, är det som begreppet avser.

Först skall felet vara ett fel. En riskkonstruktion är inget fel på det sättet, till exempel att ett ångskikt saknas eller är undermåligt, syllar ligger på betongen direkt eller plattan är oisolerad. Om huset ändå andas (ventileras) uppstår inget problem, exempelvis. Skadeeffekter av den obefintliga ångspärren kan däremot vara ett fel.

Sedan skall felet vara "dolt", och det innebär (ungefär) att en kunnig yrkesman som kollat upp saken absolut inte skulle kunna se, förvänta eller misstänka problemet. Därav proffsens oändliga reservationer avseende förväntad livslängd på byggnadsdelar, t e x fönster, badrumsgolv, dräneringar och annat med potential att ställa till det.

Sedan skall felet föreligga vid köpet. Uppstår felet senare är det inte säljarens ansvar.

Så innan man slår på stora "Dolt-fel-trumman" får man värdera risken att det alls icke ÄR ett dolt fel. Här är en konsultation med en rutinerad jurist med vana vid "dolda fel"-processer av värde. Här tar man in den viktiga frågan om "skall jag förhandla eller processa" i diskussionen.

Att processa om sidokostnader/fördyring (allt runt en renovering kommer inte att täckas) som motsvarar att komplettera ett undermåligt ångskikt känns (med given information) tämligen vågligt.
Citera
2019-05-04, 12:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Jo det är som sagt olika saker.

Jag har svårt att se en person få rättsskydd för ett okänt ombud, normalt bedöms ombudets lämplighet i samband med ansökan.

Jag ser inte varför jag ska göra det, du kan väl ringa HD och be dem ändra sin praxis, läs exempelvis NJA 1988 s. 3 där det tydligt framgår att prisavdrag ska motsvara kostnaden för avhjälpandet och ifall det inte täcker förlusten i marknadsvärdet får man begära skadestånd.

En förutsättning för ersättning är ju dock att fastigheten avviker från vad man kan förvänta sig. Är huset byggt på 40-talet kan man inte förvänta sig att byggstandarden är enligt 2019 års krav.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2019-05-04 kl. 12:24.
Citera
2019-05-04, 13:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad.

/Mod
Citera
2019-05-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ett fel i fastighets ärende tar sällan 5 år. Normalt bör man kunna förvänta sig en tingsrättsdom efter omkring 1 år, en förlikning bör kunna nås inom någon/några månader.

Det låter som att ni förlikades (om det nu inte skedde åldersavdrag) och utifrån de uppgifter du lämnat så låter det inte alls som att du hade bra representation.

Jodå, jag hade en mycket bra jurist till min hjälp.

Nu var kanske vårt fall lite speciellt men man ska vara beredd att det kan ta lång tid från man upptäckt felet tills dess en dom eller förlikning faktiskt är klar.

Det är mycken dokumentation som skall skapas och gås igenom innan allt är klart.

det som var speciellt i vårt fall var att det blev ett 3-partsmål av det hela men själva felet var ALDRIG nåt tvivel om (i våra ögon, mina, juristens och besiktningsmännens).

Jag säger inte att det alltid tar tid men det kan göra det och det krävs en hel del arbete och tålamod.
Citera
2019-05-04, 14:59
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Trasig ångspärr hittar du när du provtrycker huset. Behöver inte göra åverkan för att hitta det.

Jag vet, men det är knappast någonting man gör när man ska köpa ett hus.
Citera
2019-05-04, 15:41
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Jo det är som sagt olika saker.

Jag har svårt att se en person få rättsskydd för ett okänt ombud, normalt bedöms ombudets lämplighet i samband med ansökan.

Jag ser inte varför jag ska göra det, du kan väl ringa HD och be dem ändra sin praxis, läs exempelvis NJA 1988 s. 3 där det tydligt framgår att prisavdrag ska motsvara kostnaden för avhjälpandet och ifall det inte täcker förlusten i marknadsvärdet får man begära skadestånd.

En förutsättning för ersättning är ju dock att fastigheten avviker från vad man kan förvänta sig. Är huset byggt på 40-talet kan man inte förvänta sig att byggstandarden är enligt 2019 års krav.

Vet inte hur vi läser förbi varandra men den domen säger ju inte emot vad jag eller LF säger.

Faktisk skada och värdeminskning går att kräva.
Citera
2019-05-04, 16:04
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Jag vet, men det är knappast någonting man gör när man ska köpa ett hus.
Vad man gör och vad som ingår i undersökningsplikten är olika saker. Alla konstruktioner behöver inte ens en ångspärr.

För ett solklart dolt fel skulle du behöva visa att det fanns mögel för 5 år sedan när huset köptes. Om inte test av ångspärren bedöms ingå i undersökningsplikten, då är felet inte dolt.
Citera
2019-05-04, 21:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju vara bra att känna till att "dolda fel" inte nödvändigtvis innebär att fel och brister som man hittar efterhand, i ett äldre hus, är det som begreppet avser.

Först skall felet vara ett fel. En riskkonstruktion är inget fel på det sättet, till exempel att ett ångskikt saknas eller är undermåligt, syllar ligger på betongen direkt eller plattan är oisolerad. Om huset ändå andas (ventileras) uppstår inget problem, exempelvis. Skadeeffekter av den obefintliga ångspärren kan däremot vara ett fel.

Sedan skall felet vara "dolt", och det innebär (ungefär) att en kunnig yrkesman som kollat upp saken absolut inte skulle kunna se, förvänta eller misstänka problemet. Därav proffsens oändliga reservationer avseende förväntad livslängd på byggnadsdelar, t e x fönster, badrumsgolv, dräneringar och annat med potential att ställa till det.

Sedan skall felet föreligga vid köpet. Uppstår felet senare är det inte säljarens ansvar.

Så innan man slår på stora "Dolt-fel-trumman" får man värdera risken att det alls icke ÄR ett dolt fel. Här är en konsultation med en rutinerad jurist med vana vid "dolda fel"-processer av värde. Här tar man in den viktiga frågan om "skall jag förhandla eller processa" i diskussionen.

Att processa om sidokostnader/fördyring (allt runt en renovering kommer inte att täckas) som motsvarar att komplettera ett undermåligt ångskikt känns (med given information) tämligen vågligt.
Kan du utveckla detta med att riskkonstruktioner inte är dolda fel? Jag tänker till exempel på om man bygger ett hus med väggar av fel material eller bärighet. Om de andra kraven för dolt fel är uppfyllda kan ju inte det inte vara ett dolt fel för att taket inte har rasat ner än? Ska man knuffa lite på väggarna så att de ger vika innan man stämmer eller?

Säg att det inte gällde en ångspärr i TS fall utan att förre ägaren tagit ner en bärande vägg på fel sätt och ersatt med en konstruktion som inte går att upptäcka men som innebär en reell risk för att övervåningen rasar ner. Då kan väl ändå inte det INTE vara ett dolt fel bara för att det inte rasat än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in