2019-05-02, 02:53
Medlem
90taletskronas avatar
Hej, jag har nyligen köpt ett par Sennheiser HD 599 och jag har märkt att jag får inte ut allt jag kan från dem så jag har varit ute på nätet kring hur man kan få ut allt av dessa lurar. Målet är inte bara att ha en bra ljudupplevelse utan en så autentisk ljudupplevelse som är rimligt, dvs. så långt utan att jag behöver köpa en hel studio.

Tydligen är lurarna färgade så jag har normaliserat ljudet med EQ. För er som är intresserad använde jag en guide på https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq tillsammans med programmet Equalizer APO. Det ska finnas guider till 700+ lurar så ifall ni irriterar er på ert ljud kan ni leta efter en guide till dem på sidan.

På grund av att jag använder Equalizer APO kan jag inte använda ASIO eller WASAPI (dessa program kringgår allt som påverkar ljudet utan skickar det direkt till drivers) och jag vet inte bra alternativ till EQ APO tyvärr så jag har valt bort dem.

Jag har även försökt stänga ned alla inställningar förutom Full Range på ljuddrivrutinerna då lurarna går ned till 14 Hz. Skaffat foobar2000 för bättre ljudkvalité, sänkt buffern, osv.

Måste jag använda ASIO eller WASAPI? Finns det fler ljudinställningar jag kan ändra för att förbättra ljudet? Finns det något mer jag kan göra för att maxa ljudkvalitén på min PC på mjukvarubiten eller är nästa steg att börja köpa ljudkort, Amplifier, etc?

Syftet för det här är att se till att förbättra ljudet för lyssnande på Brainwave Entrainments. Skillnader på ljudkvalité, tom. saker man inte märker när man lyssnar på vanlig musik gör mycket stor skillnad när man mediterar till dem. Därför är målet att göra ljudbilden så autentisk som möjligt och bli exakt som det var inspelat hos skaparen.
Citera
2019-05-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Hej, jag har nyligen köpt ett par Sennheiser HD 599 och jag har märkt att jag får inte ut allt jag kan från dem så jag har varit ute på nätet kring hur man kan få ut allt av dessa lurar. Målet är inte bara att ha en bra ljudupplevelse utan en så autentisk ljudupplevelse som är rimligt, dvs. så långt utan att jag behöver köpa en hel studio.

Tydligen är lurarna färgade så jag har normaliserat ljudet med EQ. För er som är intresserad använde jag en guide på https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq tillsammans med programmet Equalizer APO. Det ska finnas guider till 700+ lurar så ifall ni irriterar er på ert ljud kan ni leta efter en guide till dem på sidan.

På grund av att jag använder Equalizer APO kan jag inte använda ASIO eller WASAPI (dessa program kringgår allt som påverkar ljudet utan skickar det direkt till drivers) och jag vet inte bra alternativ till EQ APO tyvärr så jag har valt bort dem.

Jag har även försökt stänga ned alla inställningar förutom Full Range på ljuddrivrutinerna då lurarna går ned till 14 Hz. Skaffat foobar2000 för bättre ljudkvalité, sänkt buffern, osv.

Måste jag använda ASIO eller WASAPI? Finns det fler ljudinställningar jag kan ändra för att förbättra ljudet? Finns det något mer jag kan göra för att maxa ljudkvalitén på min PC på mjukvarubiten eller är nästa steg att börja köpa ljudkort, Amplifier, etc?

Syftet för det här är att se till att förbättra ljudet för lyssnande på Brainwave Entrainments. Skillnader på ljudkvalité, tom. saker man inte märker när man lyssnar på vanlig musik gör mycket stor skillnad när man mediterar till dem. Därför är målet att göra ljudbilden så autentisk som möjligt och bli exakt som det var inspelat hos skaparen.
Mindre monitorer används i musikstudior för att ge ett oförfalskat ljud, med spikrak frekvenskurva.
"Normalisering" som du nämner används till att få ljudet att ligga så nära "nollan" som möjligt utan att överstyra med dist som följd.
Citera
2019-05-06, 14:19
Medlem
90taletskronas avatar
Inte menad att bumpa min egen tråd för sakens skull men jag tänkte posta lite progress kring ämnet:

Till slut valde jag att sluta med Equalizer APO vilket var synd men det var helt enkelt inte kompatibelt med WASAPI och jag har kompenserat med en fixed band equalizer i Foobar2000. Jag har ingen DAC än så jag kan inte använda ASIO. WASAPI förbättra ljudet markant och lät mig tom. använd lägre buffer length vilket gjorde ljudet bättre. Senaste testet var med 50 ms buffer length på playback och 0 ms buffer length på hardware (drivrutinerna ställer om det automatiskt till det lägsta värdet ifall det inte kan bli noll). DirectSound som de flesta använder fungerar inte så bra under 500 ms.

Jag hade även för några månader sedan uppgraderat mitt RAM till 16 GB. Innan dess hade jag en stor paging-file (en fil som sparar minne på hårddisken) som jag trodde jag hade på min SSD men den låg på en gammal HDD. Jag tog bort pagingfilen helt och förbjöd Windows från att skapa en ny paging file. Detta ledde också till mycket bättre uppspelningskvalité. Vanligtvis skulle man höra brusningar och andra problem ifall man satte buffer length så lågt som jag gjorde, fast eftersom datorn nu sparar allt minne i RAM istället för på HDD:n så leder det till att den kan få tillgång till musikinformationen snabbare och därmed är låg buffer length inte en faktor.

Nu är brainwaves nästan för kraftfulla men ännu inte helt pricksäkra. Jag har beställt en DAC och ska testa med ASIO och se hur mycket kvalitén förbättras.

Åter igen vill jag påminna till alla audiophiles att ifall man lyssnar på avancerade brainwaves som är välgjorda - spelar kvalité enorm roll. Det gör det tom. ifall man lyssnar på sämre mixade brainwave tracks. Detta är för att brainwaves förlitar sig inte på att man faktiskt hör en skillnad, utan det handlar om hur vågorna från musiken ställer om hjärnvågorna i skallen.
Senast redigerad av 90taletskrona 2019-05-06 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in