• 1
  • 2
2019-05-01, 11:40
Medlem
Har precis börjat använda lubuntu-19.04 har en gammal dator det var därför jag installera Linux och den går mycket bättre.
Men har ett problem, hur installerar man bank id så att jag kan använda internetbanken? jag har handelsbanken.
Citera
2019-05-01, 11:42
Medlem
DampJanne1488s avatar
Går inte. Du för köra mobilt bankid
Citera
2019-05-01, 11:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Har precis börjat använda lubuntu-19.04 har en gammal dator det var därför jag installera Linux och den går mycket bättre.
Men har ett problem, hur installerar man bank id så att jag kan använda internetbanken? jag har handelsbanken.

Är mobilt bankid inget alternativ?
Citera
2019-05-01, 11:45
Medlem
vtcs avatar
Som andra har skrivit kan mobilt bank-ID vara smidigare, men det går även att köra det genom en VM under Linux. Se https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/...E-legitimation
Citera
2019-05-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är mobilt bankid inget alternativ?

du menar att jag använder internetbaken i mobilen? för att det funkar inte, när jag ska logga in så får jag ett meddelande "behörighet saknas till vald tjänst"

edit Tyvärr så gjorde jag fel när jag installera Linux, Ja hade tänkt köra dual boot så att jag hade båda windows 10 och Linux. Men jag gjorde fel så nu har jag bara Linux
Senast redigerad av WTSweden 2019-05-01 kl. 11:52.
Citera
2019-05-01, 11:50
Medlem
vtcs avatar
Citat:
du menar att jag använder internetbaken i mobilen? för att det funkar inte, när jag ska logga in så får jag ett meddelande "behörighet saknas till vald tjänst"
Du använder fortfarande internetbanken på datorn, men genom inloggningsformen mobilt BankID. Du öppnar bara appen på telefonen och godkänner datorns inloggning.
Citera
2019-05-01, 11:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Var får du det meddelandet? I appen? Eller på banksidan?
Citera
2019-05-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du använder fortfarande internetbanken på datorn, men genom inloggningsformen mobilt BankID. Du öppnar bara appen på telefonen och godkänner datorns inloggning.
ok ska prova det

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Var får du det meddelandet? I appen? Eller på banksidan?
i appen
Citera
2019-05-01, 11:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
i appen

Handelsbanken månne?

https://www.facebook.com/Handelsbank...7847093918381/
Citera
2019-05-01, 11:57
Medlem
Har löst sig ,,funkade att använda mobilt bankid TACK för hjälpen
Citera
2019-05-01, 13:15
Medlem
Citat:
Har löst sig ,,funkade att använda mobilt bankid TACK för hjälpen

Var beredd på att det för vissa saker ändå kan krävas BankID på datorn. Med Handelsbanken vet jag att det krävs för att förnya mobilt BankID, och även för att göra betalningar/överföringar över ett visst belopp: 200000 kr för sparade mottagare och 30000 kr för nya mottagare. Sparade mottagare får bara den högre beloppsgränsen om de är sparade efter inloggning med BankID på datorn.

Har själv gett upp då det gäller Linux och BankID, och använder istället en Windows-partition på en gammal laptop då det behövs. Om din Linux-installation är helt färsk kanske det kan vara något att fundera på att göra om den med dual boot redan nu - det lär ju bli jobbigare ju längre du väntar.
Citera
2019-05-01, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Var beredd på att det för vissa saker ändå kan krävas BankID på datorn. Med Handelsbanken vet jag att det krävs för att förnya mobilt BankID, och även för att göra betalningar/överföringar över ett visst belopp: 200000 kr för sparade mottagare och 30000 kr för nya mottagare. Sparade mottagare får bara den högre beloppsgränsen om de är sparade efter inloggning med BankID på datorn.

Har själv gett upp då det gäller Linux och BankID, och använder istället en Windows-partition på en gammal laptop då det behövs. Om din Linux-installation är helt färsk kanske det kan vara något att fundera på att göra om den med dual boot redan nu - det lär ju bli jobbigare ju längre du väntar.

Nej, det är rent jävla skitsnack för det stämmer inte alls. Mobilt BankID och BankID har precis samma funktionalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in