• 1
  • 2
2019-04-29, 21:11
Medlem
bilar101s avatar
Hej! Jag äger två Macbooks, en Macbook Pro 13" Retina (2015) och en Macbook Air 13" (2011 modellen)

Jag brukar ha båda laptopsen igång dygnet runt, med sladden i. Alltså körs de inte från batteriet, utan från sladden. Det är för mig viktigt att de är igång då jag måste ha vissa sidor uppe hela tiden. Tiden det tar att slå på datorn efter att den har varit nersövd är alltså tid som jag inte har.

Skärmarna släcker jag "av" genom att dra ner ljusstyrkan till noll.
Något annat sätt att helt och hållet stänga ner skärmen, utan att hela datorn sövs ner, har jag inte hittat.

Mina frågor är:

1. Skadas datorernas batterier av att vara på 24/7, trots att datorn får strömmen genom laddadaptern och inte batteriet?
2. Skadas datorernas skärm genom att vara "på", även om ljusstyrkan är 0?

Tack.
Citera
2019-04-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Hej! Jag äger två Macbooks, en Macbook Pro 13" Retina (2015) och en Macbook Air 13" (2011 modellen)

Jag brukar ha båda laptopsen igång dygnet runt, med sladden i. Alltså körs de inte från batteriet, utan från sladden. Det är för mig viktigt att de är igång då jag måste ha vissa sidor uppe hela tiden. Tiden det tar att slå på datorn efter att den har varit nersövd är alltså tid som jag inte har.

Skärmarna släcker jag "av" genom att dra ner ljusstyrkan till noll.
Något annat sätt att helt och hållet stänga ner skärmen, utan att hela datorn sövs ner, har jag inte hittat.

Mina frågor är:

1. Skadas datorernas batterier av att vara på 24/7, trots att datorn får strömmen genom laddadaptern och inte batteriet?

Tack.

Nej och nej...

Det är inte skadligt i sig, men alla grejor slits av att användas, men detta blir inget annat är normalt slitage och kan inte kallas skadligt.

Vill du slita lite mindre på den så kan du väl fundera på om det inte skulle funka att bara lägga igen skärmen så den går i vila, men inte slås av helt. Då tar det ju bara några sekunder från det du öppnar skärmen till den är väckt igen.
Citera
2019-04-29, 22:29
Medlem
Finnj-vels avatar
1. Jag är inte säker TS, men om du kör en batteridriven enhet med en laddare, kommer den inte köra på batteriet då? Även om batteriet är 100% hela tiden tack vare ett överskott av energi(?) så laddas det väl fortfarande ur i en viss mån, även om det direkt laddas upp igen? Alltså 100% -> 99.99% -> 100% -> 99.99% -> 100%. Tar inte batterier skada av detta? Jag var helt övertygad om att batterier mår bäst av att ladda ur helt och sedan laddas upp helt. Detta fungerar såklart inte varje gång, kanske inte ens en gång i veckan eller i månaden för vissa, men jag har det som rutin att under natten till Lördag köra batteriet till 0 och sedan ladda till 100% varje vecka.

2. Nej, snarare så är det väl bra för pixlarna att inte "brännas". Dom bränns nog inte oavsett med Apples grejer, men det låter ologiskt att en skärm som inte används ens upplever slitage.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej och nej...

Det är inte skadligt i sig, men alla grejor slits av att användas, men detta blir inget annat är normalt slitage och kan inte kallas skadligt.

Vill du slita lite mindre på den så kan du väl fundera på om det inte skulle funka att bara lägga igen skärmen så den går i vila, men inte slås av helt. Då tar det ju bara några sekunder från det du öppnar skärmen till den är väckt igen.
TS har tydligt meddelat att datorn måste stå påslagen. Att TS inte har dessa sekunder som du mycket riktigt påpekar att det skulle ta datorn att vakna från vila, är självklart skitsnack.
Citera
2019-04-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
1. Jag är inte säker TS, men om du kör en batteridriven enhet med en laddare, kommer den inte köra på batteriet då? Även om batteriet är 100% hela tiden tack vare ett överskott av energi(?) så laddas det väl fortfarande ur i en viss mån, även om det direkt laddas upp igen? Alltså 100% -> 99.99% -> 100% -> 99.99% -> 100%. Tar inte batterier skada av detta? Jag var helt övertygad om att batterier mår bäst av att ladda ur helt och sedan laddas upp helt. Detta fungerar såklart inte varje gång, kanske inte ens en gång i veckan eller i månaden för vissa, men jag har det som rutin att under natten till Lördag köra batteriet till 0 och sedan ladda till 100% varje vecka.

2. Nej, snarare så är det väl bra för pixlarna att inte "brännas". Dom bränns nog inte oavsett med Apples grejer, men det låter ologiskt att en skärm som inte används ens upplever slitage.

TS har tydligt meddelat att datorn måste stå påslagen. Att TS inte har dessa sekunder som du mycket riktigt påpekar att det skulle ta datorn att vakna från vila, är självklart skitsnack.

När batteriet är fulladdat så drivs datorn direkt från nätet, inte batteriet. Om och när batteriet sen tappat en viss mängd laddning så aktiveras underhållsladdning. Datorn får primärt alltid ström från nätet när laddkabeln är inkopplad, oavsett batteriets laddningsnivå.

På en LCD-skärm så jobbar grafikkort och pixlar hela tiden oavsett om skärmens belysning är tänd eller inte
Citera
2019-04-29, 22:46
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
När batteriet är fulladdat så drivs datorn direkt från nätet, inte batteriet. Om och när batteriet sen tappat en viss mängd laddning så aktiveras underhållsladdning. Datorn får primärt alltid ström från nätet när laddkabeln är inkopplad, oavsett batteriets laddningsnivå.

På en LCD-skärm så jobbar grafikkort och pixlar hela tiden oavsett om skärmens belysning är tänd eller inte
Kunskap uppskattas, tack.
Citera
2019-04-29, 23:53
Medlem
Det jag har läst angående batterier både på nätet och på instruktionsböcker för batterier är att de nya batterierna (lithium -ion) mår bäst om de:

Aldrig laddas ur komplett (0.00%), detta är anledningen till varför telefoner dör när de är på ”1%”, en åtgärd för att inte skada batteriet.

Inte konstant är fulladdat, ska batteriet lagras utan att användas i mer än två månader så är ca 80% laddning optimalt. Har jag förstått rätt så har t.ex. Macs åtgärder för att minimera denna överladdning, typ att det står 100% medan det egentligen är typ 98% medan sladden konstant är i som du har.

Laddcykler spelar ingen roll med dessa batterier. Det är inte bättre att gå från 100 till 3% för att sedan ladda fullt igen, från 30 till 80% är samma sak, fast då används en halv laddcykel istället för 97% av en laddcykel.

Hoppas detta var till nytta. Jag skulle googla på vad Mac har för inbyggda åtgärder för att skydda ett fulladdat batteri från att skadas.
Citera
2019-04-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
.

BMS-systemen på i stort sett allt från mobiler och laptops til batteripaket på bilar brukar vel fungera så att batteriet behöver tappas någon % innan ladning startar igen.

Vet t.ex at Tesla kör så, laddar man til 100% måste batteriet gå ner til 97% innan ladningen startar igen, om laddkabeln inte varit frånkopplat
Citera
2019-04-30, 10:35
Medlem
Marodeurs avatar
Ja, batteriet slits av att stå i laddaren även när det inte laddas.

Full laddning kostar uppemot 1% kapacitet i veckan beroende på batterikvalitet, ålder, hur det används. I värsta fall.

Hög temperatur, full laddning och urladdning sliter mest.

Fortast går det om du försöker ladda ett kallt batteri med dum-laddare, dvs en som inte känner på temperatur.

Citat:
BMS-systemen på i stort sett allt från mobiler och laptops til batteripaket på bilar brukar vel fungera så att batteriet behöver tappas någon % innan ladning startar igen.
Jag litar kanske på bilens laddsystem, men inte datorns. Cellerna tycker inte om att gå över 4.1 volt, någonstans efter 85% börjar 'slitaget' men alltså svagt, till de sista procenten.
Senast redigerad av Marodeur 2019-04-30 kl. 10:38.
Citera
2019-04-30, 10:37
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
1: Ja, ju mer ett batteri är laddat desto snabbare slits det även om strömkabeln är inkopplad. Men generellt sett så verkar ju Apple ha väldigt intelligent laddning på sina enheter så kanske inte är något stort bekymmer i slutändan.

Men kolla på en bild som denna: http://slideplayer.com/slide/4877973...ut+Cycling.jpg Som du kan se slits batteriet snabbare om det hålls på 4,2 volt vid 20 grader gentemot 4,1 volt vid 20 grader. Slitaget ser faktiskt ut att vara mer än dubbelt så stort under det år testet pågick.

2: Tvåan är svårare att svara på. Alla komponenter slits, men frågan är om det är så mycket att det är värt att ens fundera på. Det var en annan fråga för 8-10 år sedan då alla använda CCD-belysning som verkligen slets och på ett ganska märkbart sätt.
Citera
2019-04-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
1: Ja, ju mer ett batteri är laddat desto snabbare slits det även om strömkabeln är inkopplad. Men generellt sett så verkar ju Apple ha väldigt intelligent laddning på sina enheter så kanske inte är något stort bekymmer i slutändan.

Men kolla på en bild som denna: http://slideplayer.com/slide/4877973...ut+Cycling.jpg Som du kan se slits batteriet snabbare om det hålls på 4,2 volt vid 20 grader gentemot 4,1 volt vid 20 grader. Slitaget ser faktiskt ut att vara mer än dubbelt så stort under det år testet pågick.

Och det senare är alltså med batteriet urtaget. Med batteriet i datorn sliter dessutom underhållsladdningen i sig på batteriet, och det påverkas negativt av den högre temperaturen inne i datorn. Så om man använder en laptop mer som en stationär dator under längre stunder är det egentligen bättre att ha batteriet urtaget, och helst då i halvladdat skick. Men jag antar att frågeställarens Macar har integrerat batteri där detta inte är praktiskt möjligt (heja Apple!)
Citera
2019-04-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Och det senare är alltså med batteriet urtaget. Med batteriet i datorn sliter dessutom underhållsladdningen i sig på batteriet, och det påverkas negativt av den högre temperaturen inne i datorn. Så om man använder en laptop mer som en stationär dator under längre stunder är det egentligen bättre att ha batteriet urtaget, och helst då i halvladdat skick. Men jag antar att frågeställarens Macar har integrerat batteri där detta inte är praktiskt möjligt (heja Apple!)

Det är nog att vara väl kinkig och krångla till det i onödan.

Våra prylar är gjorda för att användas, även Apples bärbara. Och vill man ha bra batteritider så bör man se till att batteriet laddas fullt, men kan vi det...? Det sliter ju på batteriet det med, ja precis all laddning sliter på batteriet, ja även att använda batteriet, ja inte ens lagring oavsett hur den sker är helt utan minsta slitage batteriet, så hur ska vi göra....

Visst, man kan säkert åbäka sig på det ena eller andra sätter och få liiiite längre livstid på ett batteri, men är det värt böket? Kanske vissa tycker det, andra inte...

Att ha laddkabeln inkopplad konstant sliter minimalt på batteriet, sannolikt mindre än att köra på batteriet och ladda, köra ladda köra ladda. Så vilket är smidigast....?

Batteriet sitter oftast inte direkt där det blir som varmast i en laptop, så den biten är rätt försumbar. Batteriet kopplas dessutom ifrån när det är fulladdat, och Macen drivs direkt av nätspänningen då om laddaren är inkopplad. Underhållsladdning sker inte konstant utan när det behövs och då kopplas laddaren in och ger en försiktig laddning till ett visst värde.

Min egen 2009 MBP är inne på sitt andra batteri, det första höll ungefär så som Apple uppger, typ har 80% hälsa efter 800 laddcykler. Det körde jag mer på batteriet och laddade sen. Det nuvarande batteriet verkar hålla klart bättre och har idag ca 91-92% hälsa efter över 600 cykler, och den har laddaren inkopplad i princip jämt.
Citera
2019-04-30, 19:22
Medlem
Melange5738s avatar
Det sitter firmware i batteriet som kollar hur mycket datorn används. När tillräckligt många dagar gått så slår en switch av batteriet och säger till datorn att batteriet är gammalt och ska inte laddas mer. Det finns en batteri-resetknapp på de flesta batterier som nollställer den där räknaren tillfälligt även om programvaran är lite mer komplicerad än att bara ha en counter, den kollar givetvis batteriförmågan överlag utöver själva dagsräknaren.

Det finns mycket "planned obsolescence" i batterivärlden, ex. så kunde jag inte byta batteri på min Acer-laptop för att det nya batteriet inte var kompatibelt med Win7. Allt är riggat för att man ska köpa nya grejer hela tiden, batteritillverkarna samarbetar med hårdvarutillverkarna och mjukvarutillverkarna för att det inte ska gå att återanvända gamla grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in