Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Och det senare är alltså med batteriet urtaget. Med batteriet i datorn sliter dessutom underhållsladdningen i sig på batteriet, och det påverkas negativt av den högre temperaturen inne i datorn. Så om man använder en laptop mer som en stationär dator under längre stunder är det egentligen bättre att ha batteriet urtaget, och helst då i halvladdat skick. Men jag antar att frågeställarens Macar har integrerat batteri där detta inte är praktiskt möjligt (heja Apple!)
Det är nog att vara väl kinkig och krångla till det i onödan.
Våra prylar är gjorda för att användas, även Apples bärbara. Och vill man ha bra batteritider så bör man se till att batteriet laddas fullt, men kan vi det...? Det sliter ju på batteriet det med, ja precis all laddning sliter på batteriet, ja även att använda batteriet, ja inte ens lagring oavsett hur den sker är helt utan minsta slitage batteriet, så hur ska vi göra....
Visst, man kan säkert åbäka sig på det ena eller andra sätter och få liiiite längre livstid på ett batteri, men är det värt böket? Kanske vissa tycker det, andra inte...
Att ha laddkabeln inkopplad konstant sliter minimalt på batteriet, sannolikt mindre än att köra på batteriet och ladda, köra ladda köra ladda. Så vilket är smidigast....?
Batteriet sitter oftast inte direkt där det blir som varmast i en laptop, så den biten är rätt försumbar. Batteriet kopplas dessutom ifrån när det är fulladdat, och Macen drivs direkt av nätspänningen då om laddaren är inkopplad. Underhållsladdning sker inte konstant utan när det behövs och då kopplas laddaren in och ger en försiktig laddning till ett visst värde.
Min egen 2009 MBP är inne på sitt andra batteri, det första höll ungefär så som Apple uppger, typ har 80% hälsa efter 800 laddcykler. Det körde jag mer på batteriet och laddade sen. Det nuvarande batteriet verkar hålla klart bättre och har idag ca 91-92% hälsa efter över 600 cykler, och den har laddaren inkopplad i princip jämt.