• 1
  • 2
2019-04-29, 14:25
Medlem
Denoms avatar
Är nuet ett och samma för alla eller lever vi alla i personliga nu med olika nyanser av tiden? Är all tid densamma i sitt ursprung, riktning och uppfattning om sådan eller går det att hitta på olika sorters tid?
Senast redigerad av Denom 2019-04-29 kl. 14:30.
Citera
2019-04-29, 15:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är nuet ett och samma för alla eller lever vi alla i personliga nu med olika nyanser av tiden? Är all tid densamma i sitt ursprung, riktning och uppfattning om sådan eller går det att hitta på olika sorters tid?
Finns det ens ETT nu? Många fysiker menar att det inte gör det, utifrån relativitetsteorin. Enl dem är nuet en illusion. Tiden finns som en del i rumtiden. Hela våra liv är en världslinje i rumtiden som bara är. Att nuet s a s glider fram längs världlinjen är bara en illusion.

Finns också fysiker med avvikande uppfattning. Enl Lee Smolin är nuet verkligt, dvs ETT nu, och världen är verkligen dynamisk, kanske t o m för själva naturlagarna. Mer om det i hans bok Time Reborn.
Citera
2019-04-29, 16:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Finns det ens ETT nu? Många fysiker menar att det inte gör det, utifrån relativitetsteorin. Enl dem är nuet en illusion. Tiden finns som en del i rumtiden. Hela våra liv är en världslinje i rumtiden som bara är. Att nuet s a s glider fram längs världlinjen är bara en illusion.

Finns också fysiker med avvikande uppfattning. Enl Lee Smolin är nuet verkligt, dvs ETT nu, och världen är verkligen dynamisk, kanske t o m för själva naturlagarna. Mer om det i hans bok Time Reborn.
Så vad definierar nuet?
Citera
2019-04-29, 16:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så vad definierar nuet?
Om det inte finns något?
Citera
2019-04-29, 16:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Nu är ett ganska abstrakt begrepp som vanligtvis inte har med det absoluta nuet att göra.
Nu....när dinosaurierna har dött ut.
Nu....när hjulet är uppfunnet.
Nu....på 2000-talet.

Då....när jag spillde kaffe på mina byxor för 2 minuter sedan.

När vi använder ordet nu så innebär det vanligtvis efter en viss händelse
Då var före, nu är efter - oavsett när i tiden vi befinner oss.

Då, innan jag skrev detta - nu när jag skrivit kommentaren.
Citera
2019-04-29, 18:36
Medlem
Nuet är gränssnittet mellan vårt mänskliga medvetande och det vi upplever. Med tiden utvecklas vi, och det gör även uppfattningen av nuet. I rumtiden har vi en väldigt snäv tidshorisont som begränsas av nuet men i rummet ser vi längre. Finns det som ligger bakom den synliga horisonten kvar? Ja, och det gäller även tiden som jag förstår det. Det förflutna finns och så även framtiden. Gränssnittet ger en kontinuitet på var vi befinner oss. Eller i vilket universum om man så vill.
Citera
2019-05-01, 15:53
Medlem
Citat:
Dock förstår jag inte varför många fysiker som betraktar rumtiden som en fyrdimensionell kropp samtidigt tycks betrakta naturlagarna som någon sorts temporala väktare som bara vakar över nuet.

Om nuet lyder under lokala lagar (som inte ändrar sig enligt någon yttre tideräkning), så måste det vara en universell egenskap, så att varje punkt i rumtiden uppfyller lokala lagar. En sådan rumtid måste även vara konsistent "topdown" då den inte kan representera sådant som paradoxer. Varför håller då fysiker på och tjafsar om att relativitetsteorin i princip tillåter tidsresor där vi kan slå ihjäl vår farfar? Om rumtiden är fyrdimensionell så måste ju varje given punkts utseende vara oberoende av vägen dit.
Senast redigerad av WbZV 2019-05-01 kl. 16:01.
Citera
2019-05-09, 20:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Dock förstår jag inte varför många fysiker som betraktar rumtiden som en fyrdimensionell kropp samtidigt tycks betrakta naturlagarna som någon sorts temporala väktare som bara vakar över nuet.

Om nuet lyder under lokala lagar (som inte ändrar sig enligt någon yttre tideräkning), så måste det vara en universell egenskap, så att varje punkt i rumtiden uppfyller lokala lagar. En sådan rumtid måste även vara konsistent "topdown" då den inte kan representera sådant som paradoxer. Varför håller då fysiker på och tjafsar om att relativitetsteorin i princip tillåter tidsresor där vi kan slå ihjäl vår farfar? Om rumtiden är fyrdimensionell så måste ju varje given punkts utseende vara oberoende av vägen dit.
Vadå fyrdimensionell? Fyra räta vinklar?
Citera
2019-05-09, 20:36
Medlem
Fast tidsrum är väl bevisas inte existera? Einstein hade väl fel i den frågan?
Ditt nu eller mitt nu är ju skapade av alla andras nuer, där du är idag hade du kanske inte varit om en annans person nu inte hade passerat ditt nu för x antal år sedan.

Tex om du får höra om en aktiekurs uppgång av en person på ett tåg pratandes i telefon. Satsar pengar och blir rik hade du inte blivit så rik om du inte hade passerat den människans nu
Citera
2019-05-09, 20:38
Medlem
Citat:
Vadå fyrdimensionell? Fyra räta vinklar?
Se diskussionen i den här tråden:
(FB) "Blockuniversumet" stör mig ordentligt, är det ens rimligt?
Citera
2019-05-09, 22:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Fast tidsrum är väl bevisas inte existera? Einstein hade väl fel i den frågan?
Verkligen inte. Har du helt missat de enorma framgångarna på senare tid för relativitetsteorin? Foto på svart hål ganska nyligen, och sen ett par år har man mätt gravitationsvågor ett flertal gånger. Rumtiden är f ö ett begrepp redan från den speciella relativitetsteorin som är ännu mer etablerad.
Citera
2019-05-09, 22:40
Medlem
Citat:
Verkligen inte. Har du helt missat de enorma framgångarna på senare tid för relativitetsteorin? Foto på svart hål ganska nyligen, och sen ett par år har man mätt gravitationsvågor ett flertal gånger. Rumtiden är f ö ett begrepp redan från den speciella relativitetsteorin som är ännu mer etablerad.

Har sett fotot på ett svart hål. Jag vet om gravitationsvågor, men att det tar tid för något att röra sig är väl felaktigt, samma sak kan hända på olika platser samtidigt. Utan att tiden emellan dem behövs.

Detta är givetvis offtopic men forskare har kommit fram till det via ett experiment ang partiklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in