• 1
  • 2
2019-04-28, 23:34
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Har börjat räkna kalorier och makros strikt sedan en vecka tillbaka och har ett par frågor till kostexperterna på FB...

När jag kollar youtube klipp så verkar man alltid summera ihop allt protein även de proteiner som inte innehåller alla aminosyror som behövs för att bygga muskler,alltså tex att 100g rå pasta innehåller 10-15g protein. Är det inte bättre att räkna proteiner på en animalisk aminosyroprofil och bara räkna resten av proteinerna som en separat slaskmakro? Alltså, om jag har som mål att få i mig 200g protein så är det igentligen kanske ca 170g animaliskt som är målet?

Jag tänkte ha som mål att få i mig 160g carbs, 200g protein och 60g fett per dag. Vad tycker ni om den profilen? Det här är ganska fettsnålt och vissa verkar föredra att alltid köra 33% energiintag av fett. Kan tillägga att jag gymmar 3ggr per vecka och går ganska mycket.

För den som är intresserad så ser mitt dagliga intag ut ungefär så här...(varierar frukost ,lunch och middag så det är bara ett dagligt exempel).

Frukost
200g keso och en proteinshake
Makros ----24g kolydrater ,50g protein ,12g fett

Lunch och middag...
400g kyckling , 500g sötpotatis,lite grönsaker och en klick yogurt med olivolja eller liknande för att få lite extra fett om jag inte käkade omelett till frukost.
Makros ----110g kolhydrater, 140g protein och 25g fett

Annat under dagen...typ snaskande på en morot och ett glas mjölk
15g kolhydrater , 10g protein och 5g fett.

Totala makros under dagen
150g kolhydrater, 200g protein och 52g fett

Ni som räknar makros...skriv gärna ner vad ni själva kör för makros så vi kan diskutera fördelar ,nackdelar och resultat med olika profiler.
Citera
2019-04-28, 23:59
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Har börjat räkna kalorier och makros strikt sedan en vecka tillbaka och har ett par frågor till kostexperterna på FB...

När jag kollar youtube klipp så verkar man alltid summera ihop allt protein även de proteiner som inte innehåller alla aminosyror som behövs för att bygga muskler,alltså tex att 100g rå pasta innehåller 10-15g protein. Är det inte bättre att räkna proteiner på en animalisk aminosyroprofil och bara räkna resten av proteinerna som en separat slaskmakro? Alltså, om jag har som mål att få i mig 200g protein så är det igentligen kanske ca 170g animaliskt som är målet?

Jag tänkte ha som mål att få i mig 160g carbs, 200g protein och 60g fett per dag. Vad tycker ni om den profilen? Det här är ganska fettsnålt och vissa verkar föredra att alltid köra 33% energiintag av fett. Kan tillägga att jag gymmar 3ggr per vecka och går ganska mycket.

För den som är intresserad så ser mitt dagliga intag ut ungefär så här...(varierar frukost ,lunch och middag så det är bara ett dagligt exempel).

Frukost

Lunch och middag...
400g kyckling , 500g sötpotatis,lite grönsaker och en klick yogurt med olivolja eller liknande för att få lite extra fett om jag inte käkade omelett till frukost.

Ni som räknar makros...skriv gärna ner vad ni själva kör för makros så vi kan diskutera fördelar ,nackdelar och resultat med olika profiler.

Måste bara ifrågasätta hur du kan få 400g kyckling till 140g protein?
Eftersom sötpotatis inte inhehåller knappt någon protein så borde det ju ligga runt 85g protein kanske. (20g protein/per 100g kyckling. 20*4 = 80)
Citera
2019-04-29, 00:19
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Måste bara ifrågasätta hur du kan få 400g kyckling till 140g protein?
Eftersom sötpotatis inte inhehåller knappt någon protein så borde det ju ligga runt 85g protein kanske. (20g protein/per 100g kyckling. 20*4 = 80)
Jag käkar i princip bara kycklingbröst (ibland lår). Kycklingbröst innehåller 31g protein per 100g,så 400x31=124..sedan innehåller 500g sötpotatis 10g protein och övriga fem 5g kommer från typ yogurt eller liknande som jag har till.

Edit: Du kan ha en poäng.. Jag använder alltid första resultatet som kommer upp när jag googlar och då står det 31g men om man kollar på Myfitnesspal så ligger kycklingprotein i spannet per 100g mellan 21g-31g så det kanske är bättre att använda 26g som referens men 20g för lite.
Senast redigerad av Mr_Sinister 2019-04-29 kl. 00:29.
Citera
2019-04-29, 06:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vanligtvis är proteinet i kycklingbröst runt 22 gram per 100 gram. Det står på förpackningen du köper.

Alla källor räknas, när det gäller räkning av makronutrienter. Rekommendationen för t.ex protein avser alla källor med blandad kvalité. Givetvis är det bäst om källor till protein är av hög kvalité, dock ska den mängden som finns i pasta fortfarande räknas till dagens totala. Samma gäller kolhydrater och fett, det räknas oavsett om källan till dessa är av sämre kvalité.
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-04-29 kl. 06:10.
Citera
2019-04-29, 08:49
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vanligtvis är proteinet i kycklingbröst runt 22 gram per 100 gram. Det står på förpackningen du köper.
Google ger mest resultat kring 30g och livsmedelsverket skriver 27g.Står det verkligen att det är 22g på dina färska kycklingfileer? Vad står det för kalorier? Jag köper aldrig djupfryst kyckling och på mina färska förpackningar står inga makros.
Citera
2019-04-29, 09:11
Medlem
MarSchemat ser bra ut. Om du har ett bra träningsschema som är bra så äter du bra livsmedel för att bygga.

Du skriver inget om ditt träningsschema och det sätter nivån på hur seriös du bör vara med ditt kostschema.
Eftersom du satsar hårt på kosten så vill du ju ha resultat för mödan. Men det är bara ett tillägg och är bara en reflektion jag fick. Nu är jag ändå ingen expert på att bedöma sådant, men frågeställningen kom upp i huvudet.
Citera
2019-04-29, 09:34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Google ger mest resultat kring 30g och livsmedelsverket skriver 27g.Står det verkligen att det är 22g på dina färska kycklingfileer? Vad står det för kalorier? Jag köper aldrig djupfryst kyckling och på mina färska förpackningar står inga makros.
Denna köper jag. https://www.guldfageln.se/produkter/...leer-ca-900-g/
Citera
2019-04-29, 10:26
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Denna köper jag. https://www.guldfageln.se/produkter/...leer-ca-900-g/
Lustigt att när jag googlade efter ditt inlägg som kom just den där guldfågelfileen upp. Blir faktiskt sugen på att kontakta guldfågeln och fråga varför deras fileer har så låg proteinhalt
Citera
2019-04-29, 10:41
Medlem
Citat:

Frukost

Lunch och middag...

Du borde inte äta 400 g kyckling per måltid, varför inte dela upp det på två? Käkar du 40 g protein per måltid så kan MPS (muskel-protein-syntes) öka med 10-20% varje gång. Plus att du får fler måltider per dag med protein i.

Som när du äter morot och mjölk, lägg in kycklingen där då.

Sen undrar jag vad är målet med kosten? Gå upp/ner vikt? Behålla vikt? Den är ju inte optimal för muskelbyggning eller fettförbränning om du frågar mig.

Det viktigaste är inte kalorierna, det är dina makros som spelar roll. Får du koll på dom så har du allt annat klart. Det är lixom skillnad på kalorier och kalorier. Kroppen vet inte vad kalorier är. Så alla som säger ”kalorier in, kalorier ut” är seriöst dumma på riktigt. Så ta reda på vilka makros du ska ha för ditt mål med träningen och hälsa!

Svårt att veta om profilen är bra när vi inte vet något om dig.

Skriv gärna lite stats: kön,ålder,vikt,längd, mål med kosten? Mvh Lenny
Citera
2019-04-29, 10:50
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
MarSchemat ser bra ut. Om du har ett bra träningsschema som är bra så äter du bra livsmedel för att bygga.

Du skriver inget om ditt träningsschema och det sätter nivån på hur seriös du bör vara med ditt kostschema.
Eftersom du satsar hårt på kosten så vill du ju ha resultat för mödan. Men det är bara ett tillägg och är bara en reflektion jag fick. Nu är jag ändå ingen expert på att bedöma sådant, men frågeställningen kom upp i huvudet.
Jag hade hoppats att just du skulle svara på mitt inlägg.. Tidigare brukade jag köra en 4 dagars cykel med dragövningar och biceps dag 1, tryckövningar ,axlar och triceps dag 2 och ben dag 3 för att sedan vila en dag. Varje dag körde jag även ett par magövningar och sammanlagt upp emot 7-8 övningar per träningsdag. Periodvis har jag öven testat att blanda styrka med high-intensity och löpning.

Eftersom jag inte lyckades se de resultat jag önskade gjorde jag ett seriöst fystest på en klinik. Alltså kollade min fett och syreförbränningsprofil på en testcykel. Då fick jag rådet att jag förmodligen är övertränad och borde fokusera mer på kosten och träna något mindre. Med mitt nya kostschema har jag tänkt att träna (tung) styrka bara 3ggr i veckan . Jag kör nu bara 3 ryggövningar och en bicepsövning dag 1, 3 benhövningar dag 2 och 3 bröstövningar ,1axelövning och 1 tricepsövning dag 3 . Mage kör jag två av dagarna.

Dessutom kör jag low intensity på en step-up maskin 5ggr i veckan där min puls ligger på 95 vilket ger mig maximal fetförbränning. Kör tills maskinen säger att jag bränt 350 kalorier.
Citera
2019-04-29, 10:59
Medlem
Citat:
Jag hade hoppats att just du skulle svara på mitt inlägg.. Tidigare brukade jag köra en 4 dagars cykel med dragövningar och biceps dag 1, tryckövningar ,axlar och triceps dag 2 och ben dag 3 för att sedan vila en dag. Varje dag körde jag även ett par magövningar och sammanlagt upp emot 7-8 övningar per träningsdag. Periodvis har jag öven testat att blanda styrka med high-intensity och löpning.

Eftersom jag inte lyckades se de resultat jag önskade gjorde jag ett seriöst fystest på en klinik. Alltså kollade min fett och syreförbränningsprofil på en testcykel. Då fick jag rådet att jag förmodligen är övertränad och borde fokusera mer på kosten och träna något mindre. Med mitt nya kostschema har jag tänkt att träna (tung) styrka bara 3ggr i veckan . Jag kör nu bara 3 ryggövningar och en bicepsövning dag 1, 3 benhövningar dag 2 och 3 bröstövningar ,1axelövning och 1 tricepsövning dag 3 . Mage kör jag två av dagarna.

Dessutom kör jag low intensity på en step-up maskin 5ggr i veckan där min puls ligger på 95 vilket ger mig maximal fetförbränning. Kör tills maskinen säger att jag bränt 350 kalorier.

Sänk volymen på din träning ett tag och vila mer. Det kommer bara gynna dig och fin muskelbyggning. Svara gärna på mitt inlägg. Mvh
Citera
2019-04-29, 11:13
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLenny
Du borde inte äta 400 g kyckling per måltid, varför inte dela upp det på två? Käkar du 40 g protein per måltid så kan MPS (muskel-protein-syntes) öka med 10-20% varje gång. Plus att du får fler måltider per dag med protein i.

Som när du äter morot och mjölk, lägg in kycklingen där då.

Sen undrar jag vad är målet med kosten? Gå upp/ner vikt? Behålla vikt? Den är ju inte optimal för muskelbyggning eller fettförbränning om du frågar mig.

Det viktigaste är inte kalorierna, det är dina makros som spelar roll. Får du koll på dom så har du allt annat klart. Det är lixom skillnad på kalorier och kalorier. Kroppen vet inte vad kalorier är. Så alla som säger ”kalorier in, kalorier ut” är seriöst dumma på riktigt. Så ta reda på vilka makros du ska ha för ditt mål med träningen och hälsa!

Svårt att veta om profilen är bra när vi inte vet något om dig.

Skriv gärna lite stats: kön,ålder,vikt,längd, mål med kosten? Mvh Lenny
Tack för svaret.. Det är precis denna typ av frågeställningar som jag själv har, alltså vilka makros som passar mina mål.

Är en man som passerat 35, väger 87,183-184cm. Målet är en "body transformation" ,alltså något som börjar likna en fitnesskropp. Hade för 10 år sedan innan jag började mitt kontorsjobb en tight fettfri kropp och vill tillbaka dit så gott det går. För att nå målet skulle jag vilja gå ner 10kg och samtidigt bygga en del nya muskler . Det är dock viktigare att gå ner i fett % än att bygga muskler.

Tror jag kan varit otydlig med hur jag äter kycklingen ...Gör två matlådor , en för lunch och en för middag med 200g kyckling i varje men det blir ofta att jag äter den ena i två omgångar så 200g en måltid ,100g en och 100g en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in