2019-04-28, 22:28
Medlem
God kväll!
Som sagt så älskar jag stark mat, det ska bränna i munnen och gärna så man nästan får lite panik och sveper öl efter öl och ger sig på en kanna med vatten haha

Men jag har fått ett problem de senaste åren med att magen går i kras..
Jag köpte ett par fulkorvar på WILLYS, Trinidad Red Scorpion och de var ganska starka, dock inte så som jag hoppades på, men jag käkade 3st och åkte fan på feber dagen därpå + att jag fick använda barnens våtservetter på toan..

Nu till min fråga, finns det något så man kan neutralisera magen med innan/efter?
Jag är alltså inte ute efter att ta bort brännan i munnen utan bara att skona magen lite grann.

Jag blir även kass i magen på ganska feg styrka, så det är inte det att jag äter superstark mat direkt.

Edit: Jag har inte magproblem i övrigt
Citera
2019-04-28, 22:31
Medlem
Öl är bland det sämsta du kan dricka till stark mat. Vill du lindra dricker du ett par deciliter mjölk eller yoghurt innan du går igång. Och vatten till maten. Inte öl.
Citera
2019-04-28, 22:35
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
God kväll!
Som sagt så älskar jag stark mat, det ska bränna i munnen och gärna så man nästan får lite panik och sveper öl efter öl och ger sig på en kanna med vatten haha

Jag köpte ett par fulkorvar på WILLYS, Trinidad Red Scorpion och de var ganska starka, dock inte så som jag hoppades på, men jag käkade 3st och åkte fan på feber dagen därpå + att jag fick använda barnens våtservetter på toan..

Nu till min fråga, finns det något så man kan neutralisera magen med innan/efter?
Jag är alltså inte ute efter att ta bort brännan i munnen utan bara att skona magen lite grann.

Jag blir även kass i magen på ganska feg styrka, så det är inte det att jag äter superstark mat direkt.

Finns massor med olika fil / yoghurt som du kan dricka någon timme innan.

Köp även probiotika då dina naturliga bakterier i magen kanske behöver lite förstärkning.
Citera
2019-04-28, 22:39
Medlem
Samma här trodde jag var ensam... Man pruttar så det svider och bränner runt utgången tills slut...

1. Öl gör en annu mer gasig
2. Pröva med naturell yoghurt först? Lägg ett mjukt golv av yoghurt så det starka maten får landa på....
3. För halsbränna är samarin ett vedertaget husmorsknep...
Citera
2019-04-28, 22:49
Medlem
NorthernAngels avatar
mjölk är bra men också ren stärkelse som vitt ris till maten. Som indier, koreaner och thailändare äter till sin starka mat.
Citera
2019-04-28, 23:15
Medlem
MeanMEs avatar
Du har fått bra råd med yoghurt, åt det varje dag när jag var i Indien för att fixa den starka maten.

Sedan kan det ju vara någon irritation du har i magen pga stress, med andra ord en begynnande magkatarr, då kan du testa att börja äta mer rå eller fermenterad kål (surkål) som innehåller probiotika naturligt och kålen främst vitkål har jag för mig innehåller faktiskt ett ämne som tar död på de bakterier som skapar magsår har jag läst i någon studie någonstans.

Så att "glufsa" i sig en rejäl portion "pizzasallad" eller surkål regelbundet är bara positivt för din mages hälsa.

Hoppas det ordnar sig för dig.
Citera
2019-04-28, 23:18
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan väll pröva att komplementera maten med wasabi istället.

Kan köpas som pulver i välsorterade asiatiska affärer.
Citera
2019-04-28, 23:20
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
God kväll!

Här ska du få ett ovärderligt tips! Prova 1 tsk bikarbonat i ett glas vatten varje dag. Tacka mig senare!
Citera
2019-04-29, 02:42
Medlem
Har liknande problem, det gick bra med starkt forr men magen havererar nu. At nagot annat som dagens forsta maltid, typ macka och yoghurt. Det hjalper inte helt men lite.
Citera
2019-05-02, 20:08
Medlem
Ursäkta för sent svar, jag glömde helt enkelt bort tråden 😁
Många bra svar, jag ska testa bikarbonat för det brukar jag ta lite då och då fast pga annat. Även yoghurt nån timme innan kanske kan vara en bra idé eller nån bra fil kanske?
Citera
2019-05-02, 20:17
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
God kväll!

Haha, jag fick världens magras jag med av dessa korvarna, tror fasiken alla jag känner har fått rutten mage efter just de korvarna. Alldeles för starka för mig dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in