• 1
  • 2
2019-04-28, 19:06
Medlem
Hej alla glada! Sitter och funderar på att importera en begagnad bil från Tyskland, hämtar skutan själv då avståndet ner dit inte är långt alls.

Anledningen att jag vill importera från Tyskland är att modellen jag söker efter aldrig såldes i Sverige men finns till väldigt förmånliga priser över gränsen. Köper f.ö från licenserad märkeshandlare.

Nu till frågan: Hur är det egentligen med momsen? Om man går efter vad EUs hemsida säger ( https://europa.eu/youreurope/citizen...#business-used ) så ska jag alltså antingen inte betala någon moms alls(?!) eller betalar jag momsen på vinsten som säljaren gör på bilköpet.

Men läser jag forum i Sverige eller på varierande importsidor så går meningarna isär. Vissa menar på att man istället betalar den tyska momsen på 19%. Så, hur är det egentligen? Någon med egen erfaranhet som kan flika in?

Tack på förhand!
Citera
2019-04-28, 19:12
Medlem
Du betalar tyska momsen
Citera
2019-04-28, 19:13
Medlem
ormbitens avatar
Om du köper en begagnad bil från en handlare i Tyskland så ingår tysk moms på 19 procent i priset, den måste du så klart betala.
Du kommer som svensk privatperson aldrig att lyckas med att köpa momsfritt från en tysk handlare.

Om bilen är nyare än 6 månader eller har gått mindre än 600 mil så MÅSTE du betala svensk moms på 25 procent. Men då kan du sedan kräva tillbaka den tyska momsen.
Citera
2019-04-28, 19:30
Medlem
BAB7s avatar
Du betalar ingen moms på begagnade bilar inom EU, det enda som gäller är att den ska var minst 6 månader eller ha rullat 600 mil.

Köper du däremot en fabriksny bil i annat EU land, får du betala svensk moms, och sen kan du få tillbaks momsen från det EU-land du köpte bilen.
Citera
2019-04-28, 19:42
Medlem
Även här i tråden går meningarna isär? BAB7 skriver att jag inte betalar någon moms på begagnade bilar, medans ni andra menar på att jag betalar den tyska momsen (19%)... Hur är det med det hela egentligen?! Kanske ska ringa skatteverket imorgon när de öppnar

Bilen i fråga är äldre än 6 månader och har rullat 80000km.
Citera
2019-04-28, 20:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filleman123
Även här i tråden går meningarna isär? BAB7 skriver att jag inte betalar någon moms på begagnade bilar, medans ni andra menar på att jag betalar den tyska momsen (19%)... Hur är det med det hela egentligen?! Kanske ska ringa skatteverket imorgon när de öppnar

Om du köper en begagnad bil så har ju någon annan redan betalat den tyska momsen, den ingår i priset s.a.s.
Citera
2019-04-28, 20:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Jag uttryckte mig kanske lite oklart.

Du betalar det priset som prislappen på bilen visar, och det inkluderar tysk moms såklart, det är inget du behöver fundera eller räkna på som priviatperson när du köper bil.
Oavsett om du köper bilen i sverige eller tyskland.

Eftersom den bil du vill köpa är begagnad så är det bara reg-kostnaden i sverige som tillkommer, alltså regbesiktning, ursprungskontroll, och skyltar etc, det kostar ett par tusenlappar.
Citera
2019-04-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag uttryckte mig kanske lite oklart.

Du betalar det priset som prislappen på bilen visar, och det inkluderar tysk moms såklart, det är inget du behöver fundera eller räkna på som priviatperson när du köper bil.
Oavsett om du köper bilen i sverige eller tyskland.

Eftersom den bil du vill köpa är begagnad så är det bara reg-kostnaden i sverige som tillkommer, alltså regbesiktning, ursprungskontroll, och skyltar etc, det kostar ett par tusenlappar.

Ja, men med tanke om vad som står på EUs hemsida så blir man ju fundersam. Priset som bilhandlaren satt i rutan inkluderar alltså moms även på begagnad bil? Då säger EUs hemsida att endast vinstmarginalbeskattning ska användas?!

Jag ringer nog fan skatteverket imorgon så kanske man får lite klarhet i det hela...
Citera
2019-04-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du köper en begagnad bil så har ju någon annan redan betalat den tyska momsen, den ingår i priset s.a.s.

Då tolkar jag det som att bilhandlaren säljer bilen utan moms då den redan är "betald" av personen som först köpte bilen?
Citera
2019-04-28, 22:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja, men med tanke om vad som står på EUs hemsida så blir man ju fundersam. Priset som bilhandlaren satt i rutan inkluderar alltså moms även på begagnad bil? Då säger EUs hemsida att endast vinstmarginalbeskattning ska användas?!

Jag ringer nog fan skatteverket imorgon så kanske man får lite klarhet i det hela...

Alltså jag förstår inte problemet!

Bilens pris sitter på rutan, du betalar det priset.
Detta gäller oavsett om du köper bilen i sverige eller tyskland.

Glöm allt vad moms heter!

Har du aldrig köpt bil förut?
Citera
2019-04-28, 22:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Just exakt så!

Svårare än så är det ju inte...
Citera
2019-04-28, 22:34
Medlem
Citat:
Alltså jag förstår inte problemet!

Har du aldrig köpt bil förut?

Jo jag har köpt bil förut, dock inte i Tyskland. Bilarna är av en högre prisklass och därför spelar 15-20% mer roll. Varför är du så jävla arg? Ser du inte hur missvisande det är när EUs egna konsumentorgan säger en sak medans andra säger annat?

ABSwheels.se skriver följande:
"UNDERSÖK MOMSEN NOGGRANT
Momsen är alltså något man bör undersöka noggrant innan man ska importera bil från Tyskland då det kan utgöra en stor summa i affären. Säg att du köper av ett momsregistrerat företag i Tyskland och du har kollat momsreglerna som gäller där så kan säljaren ändå välja att ta ut momsen på två olika vis.

Antingen tar denne ut moms bara på den vinst affären ger, det som kallas vinstmarginalsystemet som inte redovisas på din faktura eller kvitto. Det andra alternativet är moms på hela transaktionsbeloppet, alltså det totala priset du betalat för bilen.]
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in