Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-28, 22:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
.................
Vad skulle du som kund göra om du hittade pengar som någon tidigare kund tappat vid kassan?
Skulle du av ren girighet plocka på dig pengarna eller skulle du ge dom till kassörskan som själv kanske skulle plocka på sig stålarna eller om kassörskan är hederlig och lägga dom vid sidan ifall tidigare kund kommer tillbaka och frågar efter sina borttappade pengar?
Är folk hederliga idag?

Jag har åtminstone två ggr hittat plånböcker och pengar i Affären jag brukar handla.
Har lämnat in dom till personalen.

Har även ute hittat plånböcker med kort i och även en mobil
spårade upp ägarna och överlämnade dom.

Har aldrig fått ett enda tack ens för denna ärlighet.
Vilket jag tycker är riktigt dåligt av ägarna.

Samma sak med nycklar hittat flera knippor som jag lämnat till Polisstationen.
Noll respons.
Så nycklar struntar jag i lämna in numera dels har polis stationen stängt och flyttat, dels ej värt lägga ner en massa tid på detta när man ej får ens ett tack.
hänger bara upp nycklarna på någon grej bredvid där dom hittas.

plånböcker med kort kollar jag vem som äger dom och skickar sedan sms så får dom komma och hämta dom själva.
Citera
2019-04-28, 22:43
Medlem
idjuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej du gjorde inte rätt.
Vet inte samtliga invånare i landet att upphittade saker skall lämnas till polisen?
Är folk så här efterblivna överlag?

är det efterblivet att plocka upp pengar man hittar? eller så kan man ju gå till polisen en gång i veckan och fråga om nån har kommit in med ens femhundring..
Citera
2019-04-28, 23:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
För 6-7 år sedan snubblade jag nästan på en 500 - kronorssedel strax innanför entre'n på ett stort varuhus där jag bor.

Måste ha varit någon som tappat den precis innan jag kom, då det var ganska mycket människor på ingång vid tillfället. Tog hand om den, vad skulle jag annars göra?

Hade inte jag gjort det så hade någon annan fått glädje av den.

Känner varuhuschefen och påtalade detta för honom några veckor senare.
Han hade absolut inga invändningar alls.
Gjorde jag rätt?
Ja. Om du lämnat in den till polisen hade du fått hittelön på 10%.
Sen hade antagligen snuten själv snott sedeln.
Så länge det inte fanns något i närheten som gjorde att ägaren kunde identifieras, så tycker jag du gjorde rätt.
Citera
2019-04-28, 23:13
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
På golvet vid kassan visar det sig att någon tidigare kund före kvinnan tappat pengar som hamnat på golvet. Den borttappade summan var på drygt 2500kr.

Hur kunde man via övervakningskamera veta att det var ca. 2500, ställde sig kärringfan och räknade dem där en annan kamera fångade henne månne?
Senast redigerad av sajebis 2019-04-28 kl. 23:19.
Citera
2019-04-28, 23:17
Medlem
Hitta en plånbok vid en mack för ett par år sedan.
I plånboken fanns där 300kr, 1 körkort samt ett visa kort företag.

Kom hem, sökte via eniro, fick tag i mannens hustru och förklara läget
Mannen kom till mig, fick tillbaka allt, och han var hur glad som helst

Han insisterade på att jag skulle behålla 300 kr, men jag sa nej

Den känslan att man gjort något fint, är ovärderlig!
Citera
2019-04-28, 23:37
Bannlyst
Intressant att man få till en polisutredning och DOM för någon som hade tappat 2500:- . ,medan andra brott läggs på hög.
Citera
2019-04-29, 02:24
Medlem
Citat:
Nej du gjorde inte rätt.
Vet inte samtliga invånare i landet att upphittade saker skall lämnas till polisen?
Är folk så här efterblivna överlag?
Hittar du pengar så är det dina,

Det är en annan sak om du hittar en plånbok med pengar körkort etc

Eller menar du att du skulle försöka hitta den som tappat pengarna?
"tusenlapp upphittad, återfås mot beskrivning"?
Citera
2019-04-29, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValeNappi
Hittar du pengar så är det dina,

Det är en annan sak om du hittar en plånbok med pengar körkort etc

Eller menar du att du skulle försöka hitta den som tappat pengarna?
"tusenlapp upphittad, återfås mot beskrivning"?

Så varför blev kvinnan dömd då om man får ta pengar man hittar?
Svara gärna på det.
Citera
2019-04-29, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idjuut
är det efterblivet att plocka upp pengar man hittar? eller så kan man ju gå till polisen en gång i veckan och fråga om nån har kommit in med ens femhundring..

Nej, det är svårt att transportera pengarna till polisen utan att ta upp dem. Det är efterblivet att behålla saker man hittar, så till vida det inte är en säck med 50 miljoner kronor i. Då är det värt att bli en tjuv och det drabbar ingen privatperson.
Tar man 2500 kr så drabbar det oftast någon privatperson och dessutom är det olagligt att behålla pengarna.
Det är tattare som du som gör att samhället ser ut som det gör idag.
Ni köper mer än gärna stulna saker på blocket.
Nästa gång är det din stereo som ligger ute på blocket eller dina 2500 kr som någon stoppar på sig.

Man får ange var man hittade pengarna.
Kommer samma person in och hävdar att han tappat pengar varje vecka så lär det inte fungera. Inte heller om du inte kan redogöra för var du tappat dem.
Citera
2019-04-29, 08:02
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
Kvinnan var på Willys och handlade mat.
På golvet vid kassan visar det sig att någon tidigare kund före kvinnan tappat pengar som hamnat på golvet.
Den borttappade summan var på drygt 2500kr.
Kvinnan som kom efter och skulle betala för sina varor ser pengarna som ligger på golvet och plockar på sig stålarna utan att lämna över dom till kassörskan.
Med tanke på ifall den tidigare kunden får för sig att gå tillbaka till butiken och fråga ifall butiken fått inlämnat hittegods dvs en summa pengar på 2500kr?

Kvinnan som hittade pengarna och plockade på sig dom blev plåtad av butikens bevakningskameror.
Hon åker dit på detta och blir dömd att betala tillbaka dom upphittade pengarna samt betala böter på 2000kr samt 800kr till Brottoffermyndigheten.
Det blev en tillfällig jackpot som inte varade länge för den ärliga kvinnan.

Vad skulle du som kund göra om du hittade pengar som någon tidigare kund tappat vid kassan?
Skulle du av ren girighet plocka på dig pengarna eller skulle du ge dom till kassörskan som själv kanske skulle plocka på sig stålarna eller om kassörskan är hederlig och lägga dom vid sidan ifall tidigare kund kommer tillbaka och frågar efter sina borttappade pengar?
Är folk hederliga idag?

https://www.expressen.se/kvallsposten/-bildbeviset-har-avslojas-kvinnans-kupp-pa-willys/
Härom dagen när jag pantade en flaska och tre burkar (totalt 5kr) satt det ett kvitto på tolv kronor i apparaten. När jag handlade lämnade jag över kvittot till kvinnan i kassan och sa att någon glömt det.
En gång vid nettos kassa sa någon annan kund till mig att jag tappat pengar. jag tittar ner och ser att där ligger en 50-lapp. Jag trodde inte att den var min..att jag tappat den men kunde inte vara säker så jag behöll. Funderat över det många ggr om den var min...
va bra tänker ni...nä. För jag vet inte hur jag reagerat på 2000kr...eller en million.
Citera
2019-04-29, 09:48
Medlem
Venators avatar
Har själv hittat en femhundring på en i övrigt tom busshållplats. Den hamnade i fickan. Hade faktiskt inte en tanke på något annat. Insåg väl att det rent juridiskt inte var mina pengar men hade inte ett dugg dåligt samvete. Hade jag sett någon tappa den hade det å andra sidan varit lika självklart att ge denne pengarna, även om det bara var en tjuga...

Citat:
Ursprungligen postat av Bucon
[...]

Hade jag däremot inte sett vart pengarna kommit så hade jag självklart behållit dem och antagligen druckit dubbelt så många Tuborg samma kväll. Men jag lovar att de inte hade smakat lika gott.

Men det vet du väl...

- Hvornår smager en Tuborg bedst?
- Hvergang!

Citera
2019-04-29, 09:48
Medlem
Citat:
Så varför blev kvinnan dömd då om man får ta pengar man hittar?
Svara gärna på det.
Kvinnan visste säkert inte att det fanns en övervakningskamera och att man med hjälp av den kunde hitta vem som tappat pengarna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in