Citat:
Ursprungligen postat av
Barshageudd
Ställts inför liknande situationer förut. Ser jag vem som tappar sedlarna ser jag till att denne får tillbaka dom utan att blinka. Ligger dom bara där ser jag dock dom som mina. Sannolikheten att den rätta ägaren skulle få tillbaka dom ser jag som ytterst låg. Hittar jag pengar vid kassan ser jag nog till att betala kontant i fortsättningen, efter att ha tagit del av det här ärendet. Antar att dom identifierade "tjuven" genom ett kortköp.
Samma sak här. Var nere i Köpenhamn för några år sedan. Gick en 10-15 meter bakom en herre som hade händerna nedstuckna i byxfickorna. Hans telefon börjar ringa så han tar upp händerna ur fickorna och för att svara i telefonen. Då ser jag något som fladdrar ur fickan - ner på marken.
När jag kommer fram till platsen herrn tappat det han hade i fickan ser jag att det är vikta sedlar. Självklart plockar jag upp sedlarna och springer ikapp mannen. Påpekar på knagglig svensk/danska att detta föll ur hans ficka och sträcker fram sedlarna mot honom.
Han tittar på mig med förvånad blick, tackar och tar emot sedlarna. Sedan räknar han igenom bunten och ger mig hälften - 300 DDK. Det blev några extra goa Tuborg den kvällen.
Hade jag däremot inte sett vart pengarna kommit så hade jag självklart behållit dem och antagligen druckit dubbelt så många Tuborg samma kväll. Men jag lovar att de inte hade smakat lika gott.