2019-04-28, 12:12
Medlem
Mitt legitimation gick ut slutet av 2018. Har faktiskt inte använt legg då allt är digitaliserat i Sverige. Hade antagligen därför glömt att det gick ut.

Vart sker då ansökningen. Skatteverket eller Polisen?
Citera
2019-04-28, 12:19
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Mitt legitimation gick ut slutet av 2018. Har faktiskt inte använt legg då allt är digitaliserat i Sverige. Hade antagligen därför glömt att det gick ut.

Skatteverket
Polisen
Citera
2019-04-28, 12:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

Polisen är bäst, då får du ett som gäller i hela EU.
Citera
2019-04-28, 17:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Polisen är bäst, då får du ett som gäller i hela EU.

Så enkelt är det inte, för att kunna ansöka om ett nationellt id-kort måste TS vara svensk medborgare.

Skatteverkets id-kort innehåller en E-legitimation, vilket för vissa kan vara praktiskt.
Citera
2019-04-28, 18:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Så enkelt är det inte, för att kunna ansöka om ett nationellt id-kort måste TS vara svensk medborgare.

Skatteverkets id-kort innehåller en E-legitimation, vilket för vissa kan vara praktiskt.
I framtiden ska ju endast idkort utfärdade av polisen gälla som som leg, hur gör då folk som inte är svenska invånare?
Citera
2019-04-28, 19:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
I framtiden ska ju endast idkort utfärdade av polisen gälla som som leg, hur gör då folk som inte är svenska invånare?

Har du någon källa?

Du blandar ihop medborgare och invånare, det är inte samma sak, om det eventuellt blir aktuellt med det du beskriver så kommer den lilla detaljen att lösas.
Citera
2019-04-28, 19:36
Medlem
miikoss avatar
Skatteverket utfärdar myndighetskort.

Polisen utfärdar Nationellt ID kort eller Pass.

Banken kan utfärda SIS-godkänd ID-kort.

En del arbetsgivare kan även utfärda SIS-godkänd tjänstekort som kan fungera som ID.

Jag skulle nog tycka att nationellt ID-kort är det bästa, då det ävenkan användas som reshandling vid resa inom EU, och fungerar även som ID-kort i andra EU-länder. Bankernas eller Skatteverkets kort är oftast bara acceptabla i norden. Som nordisk bedbogare så fungerar alla ID-kort som resehandling inom Norden, i alla fall om man ser svensk ut.

Känner du någon som kan intyga dig?

Då du ej har något giltigt ID-kort, så måste någon intuga vem du är. Om du ej har någon godkänd intygare, så måste du ansöka om "Sammanvägd bedömning" hos Skatteverket, det enda kort man kan få utan intygare eller giltig ID är Skatteverkets kort.

https://www.skatteverket.se/privat/f...800035849.html

https://polisen.se/tjanster-tillstan...handling-pass/

Bankerna är jag tveksamma till att de accepterar anökningar om man inte har någon giltig ID-handling.
Citera
2019-04-28, 20:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon källa?

Du blandar ihop medborgare och invånare, det är inte samma sak, om det eventuellt blir aktuellt med det du beskriver så kommer den lilla detaljen att lösas.
Ja, självklart menade jag medborgare. Jag antar också att det kommer lösas men jag är ändå nyfiken hur de kommer lösa det.
Citera
2019-04-28, 20:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ja, självklart menade jag medborgare. Jag antar också att det kommer lösas men jag är ändå nyfiken hur de kommer lösa det.

https://www.regeringen.se/pressmedde...-legitimation/

Som det står så ska korten se olika ut beroende om de är resehandlingar (svenska medborgare) eller utan resehandling (övriga).

Det kan ju inte vara så svårt att fixa, behövs endast i princip en kryssruta i beställningsformuläret.

Resehandlingen kräver ju digitalt foto som innehåller biometrisk information, ex. ansiktsform, så antar att det är en av funktionaliteterna som läggs till på kortet för svenska medborgare, men om de beslutar att Polismyndigheten ska ansvara för ansökningarna så klarar de redan det idag. Korten för övriga är nog lättare att tillverka.
Citera
2019-04-28, 20:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
https://www.regeringen.se/pressmedde...-legitimation/

Som det står så ska korten se olika ut beroende om de är resehandlingar (svenska medborgare) eller utan resehandling (övriga).

Det kan ju inte vara så svårt att fixa, behövs endast i princip en kryssruta i beställningsformuläret.

Resehandlingen kräver ju digitalt foto som innehåller biometrisk information, ex. ansiktsform, så antar att det är en av funktionaliteterna som läggs till på kortet för svenska medborgare, men om de beslutar att Polismyndigheten ska ansvara för ansökningarna så klarar de redan det idag. Korten för övriga är nog lättare att tillverka.
Tack för svaret. Kanske kan de utfärda resehandlingar även för utlänningar (som är invånare i EU). Det är ju bara att rätt nationalitet anges. Förmodligen lär ju dessa handlingar vara gemensamma för hela EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in