Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
LOVAR DU?
KAN DU GARANTI!?
Nej det kan han givetvis inte. Det uttjatade begreppet: "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" gäller även för kryptovalutor och i synnerhet dem. Det finns inga fundamentala anledningar för Bitcoin att ha ett värde, det finns ingen utdelning, bitcoin är inte kopplat till något företag som tjänar mer och mer pengar som därmed får värdet att stiga i värde o.s.v.
Alla som någon gång förlorat allt, de hade också sina pengar i en tillgång som "garanterade avkastning".
Men då och då, uppstår vissa garanterade möjligheter till avkastning på kort sikt. Jag kommer ihåg när Truecaller börsnoterades. Där gjorde jag bara bra affärer. Jag sålde efter 100 % avkastning. Sen dök den. Sen kom rapporten, och trots jävligt bra siffror. Det var mångdubblerade omsättningar o.s.v. så kom ingen rekyl, så jag gick in. Sen kom rekylen, sen kom nyheten om att aktien hade fått tillräckligt värde för att flyttas in i ett europeiskt index, d.v.s. många indexfonder skulle tvingas att köpa aktien. Då köpte jag mer. Fick ytterligare 100 % avkastning, sen sålde jag. Därefter har jag aldrig ens kollat hur det går för den. Kanske var det dåligt att sälja, jag vet inte, men jag hade upplevelsen att även ägarna själva var tveksamma. Det första de gjorde när aktien noterades var ju att sälja aktier för 300 miljoner. Det gör man ju inte om man inte tror att aktien kommer att dyka.