2026-02-06, 20:31
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
LOVAR DU?

KAN DU GARANTI!?

Nej det kan han givetvis inte. Det uttjatade begreppet: "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" gäller även för kryptovalutor och i synnerhet dem. Det finns inga fundamentala anledningar för Bitcoin att ha ett värde, det finns ingen utdelning, bitcoin är inte kopplat till något företag som tjänar mer och mer pengar som därmed får värdet att stiga i värde o.s.v.

Alla som någon gång förlorat allt, de hade också sina pengar i en tillgång som "garanterade avkastning".

Men då och då, uppstår vissa garanterade möjligheter till avkastning på kort sikt. Jag kommer ihåg när Truecaller börsnoterades. Där gjorde jag bara bra affärer. Jag sålde efter 100 % avkastning. Sen dök den. Sen kom rapporten, och trots jävligt bra siffror. Det var mångdubblerade omsättningar o.s.v. så kom ingen rekyl, så jag gick in. Sen kom rekylen, sen kom nyheten om att aktien hade fått tillräckligt värde för att flyttas in i ett europeiskt index, d.v.s. många indexfonder skulle tvingas att köpa aktien. Då köpte jag mer. Fick ytterligare 100 % avkastning, sen sålde jag. Därefter har jag aldrig ens kollat hur det går för den. Kanske var det dåligt att sälja, jag vet inte, men jag hade upplevelsen att även ägarna själva var tveksamma. Det första de gjorde när aktien noterades var ju att sälja aktier för 300 miljoner. Det gör man ju inte om man inte tror att aktien kommer att dyka.
Citera
2026-02-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Hade inte förvånat mig alls om det går till 400k$ innan månaden är slut. ( Ironisk)

Varför? Folk säger att det är nästan OMÖJLIGT att träffa toppar och bottnar.

Det är det absolut inte. Jag gör det varje gång. Fast tvärtom.

Jag köpte sen fritt mother fucking fall... Konstant ner. Jag sålde igår vid 60. Hälften, givetvis vänder det då.

Det är så every fucking time. En tanke är att jag ska starta någon grupp eller community. För 1000-1500 kr per månad. Så alla medlemmar kan se när jag lägger in pengar. Då vet alla medlemmar att det var toppen och dags att casha ut.

Om jag säljer är det ett tecken att man ska köpa. Jag tror jag kommer tjäna mer på det.

Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Ska avslöja en hemlighet för dig. När jag började trada (2015) var jag tämligen utbränd (och därför trögare än jag är idag), då gjorde jag nästan aldrig några misstag utan köpte lågt /sålde högt. Nu flera år senare är jag betydligt mindre utbränd pga att jag skaffat mig ekonomiskt manöverutrymme under åren. MEN nu gör jag också fler misstag.

Jag övertänker saker, lyssnar för mycket på influencers och mitt känsloliv (som var mer avtrubbat när jag var ordentligt utbränd spelar spratt med mig - - svårare att stå emot FOMO t ex). Jag sålde som tur är inte alls i dippen men jag var ordentligt frestad trots att jag varit med flera ggr förr.

Med tanke på detta så är min ambition nu att sluta övertänka saker och bara köra enklast möjliga metod. Köpa dippar, sälja toppar. ALDRIG sälja i dipp, ALDRIG köpa på topp, INTE lyssna för mycket på "tips" från andra.

Ska man trejda måste man lära sig att agera tvärtemot hur det känns (eller vara avtrubbad från alla känslor, som du skrev). Köpa när det känns som att botten har gått ur marknaden, sälja när det känns som att priset ska gå mycket högre.

Ingen garanti att lyckas ändå, men den spontana, otränade magkänslan är notoriskt opålitlig när det gäller marknadsrörelser, och den påverkas också av masspsykosliknande fenomen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-06 kl. 21:56.
Citera
2026-02-06, 21:51
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ska man trejda måste man lära sig att agera tvärtemot hur det känns (eller var avtrubbad från alla känslor, som du skrev). Köpa när man känns som att botten har gått ur marknaden, sälja när det känns som att priset ska gå mycket högre.

Ingen garanti att lyckas ändå, men den spontana, otränade magkänslan är notoriskt opålitlig när det gäller marknadsrörelser, och den påverkas också av masspsykosliknande fenomen.

Målet är inte att trejda. Jag sålde av hälften behöll hälften. Jag tror fortfarande vi ska ner längre. Jag kommer om vi går ner mer , köpa i 3 olika nivåer. Efter det kommer jag hålla 3-4 år. Eller rättare sagt. Tills snittpriset dubblas.

En dubbling för mig är extrema pengar. Och för mig att pengarna x3 x4 osv kommer vara helt meningslöst för mig.

Mina föräldrar har 8 år kvar till pension. Sen har jag 3 barn. Jag vill ge dom allt jag tjänar om OM mitt snitt pris dubblas.

Det finns ingenting jag vill ha som jag inte redan kan köpa. Så jag ska inte vara girig. Jag tycker 2 x med flera års tidshorisont är fullt rimligt.
Citera
2026-02-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeckarDan
Förstår inte heller. Svårt att hitta en sämre investering än krypto de senaste fem åren. Nu är vi dessutom i början av en björnmarknad.
Om du köpte för ett dygn sedan och säljer nu då har du tjänat +10%. Om vi backar 10 år, snarare 1000%. Allt handlar om vilket perspektiv du väljer. Jag tror att vi ska upp 1000% igen inom 5 år.
Citera
2026-02-07, 08:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om du köpte för ett dygn sedan och säljer nu då har du tjänat +10%. Om vi backar 10 år, snarare 1000%. Allt handlar om vilket perspektiv du väljer. Jag tror att vi ska upp 1000% igen inom 5 år.

och vad ska driva en 1000% uppgång gubben
Citera
2026-02-07, 08:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Uppgången kom så fort $60k touchades. Det är ju extremt genomskinlig manipulation, $60.000 är ju bara ett "jämnt tal" ingenting annat. Är det för att någon stor spelare triggades till SLUTA SÄLJ på den nivån, eller var det någon annan stor spelare som triggades till BÖRJA KÖP?

Jag saknar vett i kurserna och någon okänd manövrerar kursen precis som han vill och småsparare kan bara förlora på det. För det går inte att förutse vad någon stor spelare tänker göra eftersom han inte drivs av långsiktighet eller förutsägbarhet utan av Tjäna pengar nu.

Lotto.

Ja det är manipulation, det visade sig att det var 7 st plånböcker som köpte 70.000 BTC samtidigt.
Bitcoin är en skittillgång som manipuleras av få händer.
Citera
2026-02-07, 08:41
Avstängd
Citat:
Om detta inte bara är en tillfällig uppgång som snart skjuter ner igen!

Cashar jag ut. Köper flertal lyx fastigheter i Dubai och hyr ut dom. Och skrotar Krypton för gott. Har inte tid med sånt här trams.

Det gör du rätt i.
Jag lyssnade in på så många diskussioner på X i vintras och höstas om hur amerikanare sålt sin fastigheter och köpt Bitcoin för allt i stället för att "det är så lätt att ha att göra med".
"buy and hold" och du blir "rik"......
Så gick vi ner 50% på ett par månader istället
Citera
2026-02-07, 08:42
Avstängd
Citat:
Även fast vi nu gått upp till en viktig stödnivå på 70k igen?

Du måste verkligen sluta upp med ditt trams och tro att du kan något om nivåer.
Citera
2026-02-07, 10:57
Medlem
kim-bong-ils avatar
Vi bröt än en gång stödet på 69.420.
Bara en tidsfråga innan portarna till helvetet öppnar sig och vi dumpar ner till 55k. Game over man!
Citera
2026-02-07, 11:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Vi bröt än en gång stödet på 69.420.
Bara en tidsfråga innan portarna till helvetet öppnar sig och vi dumpar ner till 55k. Game over man!
Finns inga stöd, det är bara något skapat av kurvtittare. Man ser mönster i dåtid och tror att de kan förutsäga framtiden.
Fanns det stöd som man säger, skulle den väl ha stannat där. Gör den inte det, fanns det det imaginära stödet uppenbart inte.
Citera
2026-02-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ja det är manipulation, det visade sig att det var 7 st plånböcker som köpte 70.000 BTC samtidigt.
Bitcoin är en skittillgång som manipuleras av få händer.

Kan du publicera adresserna här, tack.
Citera
2026-02-07, 11:36
Medlem
Citat:
Det gör du rätt i.
Jag lyssnade in på så många diskussioner på X i vintras och höstas om hur amerikanare sålt sin fastigheter och köpt Bitcoin för allt i stället för att "det är så lätt att ha att göra med".
"buy and hold" och du blir "rik"......
Så gick vi ner 50% på ett par månader istället

Dålig tajming, men den som inte kan hantera en dipp i växelkursen på femtio procent har inget i bitcoin att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in