Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Ja, det gäller alla fiatvalutor i olika hög grad. Centralbankerna ser till att växelkursen mellan fiatvalutorna håller sig inom vissa ramar.
Därav bl.a. att jag utgår från att t.ex. SEK kommer att fortsätta falla parallellt med dollarn.
Det speciella med en så stor statsskuld, som jag förstår det, är att det inte längre finns någon väg ut förutom att centralbanken skapar ännu mer pengar genom att köpa den egna statens obligationer. Att t.ex. höja räntan dramatiskt som man gjorde på 1980-talet är inte en framkomlig väg när statens räntekostnader redan är så höga. Att göra en hederlig konkurs är knappast ett alternativ heller men skulle nog få liknande konsekvenser för dollarn om det skedde.
Min bedömning är att den nedåtgående spiralen kommer att accelerera i en sådan här situation och att bitcoinpriset kommer att gynnas av detta, åtminstone det nominella dito.
Bra inlägg - instämmer i stort. Jag håller också med om att det inte finns någon enkel väg ut (allmänt för fiat, men särskilt för USAs situation). Det finns vägar ut, men många människor kommer få ett helvete under en period. Alternativt att man fortsätter driva på inflationen och hoppas på att världen aldrig tappat orken eller förtroendet...
Jag tror att Bitcoin-priset kommer att gynnas på det vis att det blir en global "valuta" som ingen kan driva en inflationspolitik kring. Å andra sidan kan man säga samma om guld, som trots det blivit kraftigt manipulerat. Men det kanske inte går eftersom vi vet exakt hur många BTC som finns i cirkulation (vi vet hur många det kan vara som mest, men det kommer givetvis vara färre i praktiken).
Just nu verkar BTC stå och väga mellan risk-on och risk-off. Vid risk-off-konensus kring BTC och vid ett svårare börsläge skulle det åtminstone rent teoretiskt kunna bli en börskrasch med fallade USD och rusande BTC.