Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Jag brukar tycka att du har intressanta vinklar på olika saker, men det här: what? Vad bygger du den beräkningen på?
Den underförstådda premissen är att bitcoin (och bitcoinsubstitut) blir den dominerande formen av pengar i hela världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
1: Även i en total kryptobaserad värld torde väl Bitcoin iaf konkurrera med någon annan kryptovaluta? Skulle då inte den ta en del av den summan du hänvisar till som framtida värde?
Nej, jag tror inte att någon annan kryptovaluta kommer att konkurrera så pass att det påverkar beräkningen. Existera, ja. Konkurrera som pengar, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
2: Du förstår väl att inflationen även gör att folk tjänar mer och köpkraften därmed förändras? Med andra ord, oavsett hur många dollar Bitcoin är värt så måste det vägas mot vad dollarn har för realt värde vid den tidpunkten. Om inte Bitcoins utveckling är bättre i köpkraft än dollarns så är värdet i exakta dollar helt ointressant ...
Därav att jag skrev att en bitcoin bör ha minst samma köpkraft som 15-20 miljoner kronor har
i dag och konkretiserade med att en villa i en attraktiv del av Stockholm bör vara värderad till ungefär en halv bitcoin.