2024-09-05, 22:59
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Hur många Satoshis vill du ha för dina äpplen?

Jag kan erbjuda ett rejält skambud. Det växer ju trots allt nya äpplen nästa år..
Citera
2024-09-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Jag kan erbjuda ett rejält skambud. Det växer ju trots allt nya äpplen nästa år..

Har man en tomt kan man till yttermera visso plantera egna äppelträd och ha ett överflöd av äpplen vid den här tiden under kommande år.

Fiatpengar växer också på träd, direkt för en insider med rätt att plantera fiatträd och indirekt för en plebej som saknar detta privilegium men arbetar för och sparar i fiat.

Satoshis växer däremot inte på träd, vilket kan vara värt att ha i åtanke nu när priset per satoshi vacklar. Snart nog vänder priset uppåt igen, när den obegränsade mängden fiatpengar överväldigar den strängt begränsade satoshimängden.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-06 kl. 11:02.
Citera
2024-09-06, 11:33
Medlem
Vad tror vi? Den tuggar stadigt ner lite varje dag. Magkänslan är att den kommer fortsätta ner till runt 50k.
Citera
2024-09-06, 13:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggar-bil
Vad tror vi? Den tuggar stadigt ner lite varje dag. Magkänslan är att den kommer fortsätta ner till runt 50k.
Vad menar du? Flertalet skribenter här har ju nyss påtalat att kursen har rört sig i sidled det senaste halvåret och inte ner!
Citera
2024-09-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad menar du? Flertalet skribenter här har ju nyss påtalat att kursen har rört sig i sidled det senaste halvåret och inte ner!

Hyffsat sidleds men topparna blir lägre och dalarna djupare. Senaste 7 dagarna har ju varit konstant ner sakta men säkert.

Men jag kan ju tänka helt fel.
Citera
2024-09-06, 14:37
Medlem
TyskFalthares avatar
Läst att september ”alltid” är en dålig månad för bitcoin, sen oktober är en bra månad.

Tycker det fundamentala är svårt med crypto generellt och leta efter mönster är inte riktigt min grej.
Citera
2024-09-06, 15:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Läst att september ”alltid” är en dålig månad för bitcoin, sen oktober är en bra månad.

Tycker det fundamentala är svårt med crypto generellt och leta efter mönster är inte riktigt min grej.
Det fundamentala är inte alls svårt, eftersom det inte existerar något sådant som motiverar ett värde över 0.
Citera
2024-09-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare

Det fundamentala säger åtminstone att det framtida värdet kommer att vara mycket högre än det nuvarande. En grov, försiktig uppskattning får man genom att ta summan av alla världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner. Det räcker gott för en hodl-strategi men säger inte mycket om vad som kommer att hända inom några månader eller ens något år.

Ett snabbt överslag utifrån

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2
https://tradingeconomics.com/euro-area/money-supply-m2

ger att bitcoins framtida köpkraft bör motsvara minst 15-20 miljoner kronor av i dag. Innan man kan köpa en bra villa i någon attraktiv del av t.ex. Stockholm för en halv bitcoin så har vi ännu långt kvar att gå.

Vad gäller det mer kortsiktiga så är det mer att titta på mönster och trender som gäller. Onchainanalys, som bl.a. Glassnode brukar tillhandahålla, kan vara till viss hjälp för att få en uppfattning om hur antalet användare förändras, hur kapital flödar etc.
Citera
2024-09-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggar-bil

Om priset vänder och bildar en lokal botten någonstans över 50k och sedan går upp och bildar en lokal topp någonstans över 65k, så borde den sex månader långa, svagt nedåtgående trenden vara bruten.
Citera
2024-09-06, 17:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det fundamentala säger åtminstone att det framtida värdet kommer att vara mycket högre än det nuvarande. En grov, försiktig uppskattning får man genom att ta summan av alla världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner. Det räcker gott för en hodl-strategi men säger inte mycket om vad som kommer att hända inom några månader eller ens något år.

ger att bitcoins framtida köpkraft bör motsvara minst 15-20 miljoner kronor av i dag. Innan man kan köpa en bra villa i någon attraktiv del av t.ex. Stockholm för en halv bitcoin så har vi ännu långt kvar att gå.
Det här är kanske ditt dummaste inlägg hittills, men du slår ju regelbundet nya rekord vad gäller den saken.

Hur fick du för dig att dividera summan av alla världens fiatvalutor med mängden bitcoin?

Vad sägs om att jag äger en unik tavla, kan jag då dividera hela världens pengar med 1 och därmed få värdet på tavlan?
Citera
2024-09-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Vad gäller det mer kortsiktiga så är det mer att titta på mönster och trender som gäller. Onchainanalys, som bl.a. Glassnode brukar tillhandahålla, kan vara till viss hjälp för att få en uppfattning om hur antalet användare förändras, hur kapital flödar etc.

Jag brukar tycka att du har intressanta vinklar på olika saker, men det här: what? Vad bygger du den beräkningen på?

1: Även i en total kryptobaserad värld torde väl Bitcoin iaf konkurrera med någon annan kryptovaluta? Skulle då inte den ta en del av den summan du hänvisar till som framtida värde?

2: Du förstår väl att inflationen även gör att folk tjänar mer och köpkraften därmed förändras? Med andra ord, oavsett hur många dollar Bitcoin är värt så måste det vägas mot vad dollarn har för realt värde vid den tidpunkten. Om inte Bitcoins utveckling är bättre i köpkraft än dollarns så är värdet i exakta dollar helt ointressant ...
Citera
2024-09-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag brukar tycka att du har intressanta vinklar på olika saker, men det här: what? Vad bygger du den beräkningen på?

Den underförstådda premissen är att bitcoin (och bitcoinsubstitut) blir den dominerande formen av pengar i hela världen.

Citat:
1: Även i en total kryptobaserad värld torde väl Bitcoin iaf konkurrera med någon annan kryptovaluta? Skulle då inte den ta en del av den summan du hänvisar till som framtida värde?

Nej, jag tror inte att någon annan kryptovaluta kommer att konkurrera så pass att det påverkar beräkningen. Existera, ja. Konkurrera som pengar, nej.

Citat:
2: Du förstår väl att inflationen även gör att folk tjänar mer och köpkraften därmed förändras? Med andra ord, oavsett hur många dollar Bitcoin är värt så måste det vägas mot vad dollarn har för realt värde vid den tidpunkten. Om inte Bitcoins utveckling är bättre i köpkraft än dollarns så är värdet i exakta dollar helt ointressant ...

Därav att jag skrev att en bitcoin bör ha minst samma köpkraft som 15-20 miljoner kronor har i dag och konkretiserade med att en villa i en attraktiv del av Stockholm bör vara värderad till ungefär en halv bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in