2019-04-26, 21:22
Medlem
Tjenare, köpte sonen en helt originalderbi senda från 2016 förra sommaren men nu börjar han tröttna på att köra original, tjatar hela tiden gör han och jag har nu lovat han att trimma upp den till 60-65 km/h (tycker det verkar rimligt).
Till saken, vad för "trim" rekommenderar ni?
Jag har fundrat lite på om man skulle byta drev, skulle detta få upp den i 60?
Har också hört att man kan köpa en ostrypt cdi box, många säger att det inte hjälper någonting alls om man inte bytt avgassystem osv men tänker ändå att den bör göra något för att moppen har ändå 5hk men är absolut inte insatt i moped mek.

Jag undrar också om det finns någon plugg i de nya derbi avgasrören? någon som vet?

Tacksam för svar
Citera
2019-04-26, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sumel27
Tjenare, köpte sonen en helt originalderbi senda från 2016 förra sommaren men nu börjar han tröttna på att köra original, tjatar hela tiden gör han och jag har nu lovat han att trimma upp den till 60-65 km/h (tycker det verkar rimligt).
Till saken, vad för "trim" rekommenderar ni?
Jag har fundrat lite på om man skulle byta drev, skulle detta få upp den i 60?
Har också hört att man kan köpa en ostrypt cdi box, många säger att det inte hjälper någonting alls om man inte bytt avgassystem osv men tänker ändå att den bör göra något för att moppen har ändå 5hk men är absolut inte insatt i moped mek.

Jag undrar också om det finns någon plugg i de nya derbi avgasrören? någon som vet?

Tacksam för svar

finns sjukt mycket pluggar o skräp i derbirör, enklast för dig är att köpa ett trimrör då mopeden tappar allt värde då du slitit ur dom där pluggarna.

köp en munstyckssats och ett technigas enox.
Citera
2019-04-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumel27
Derbi brukar ha både en inre oåtkomlig plugg och "blindtarm", vilket gör att man måste skära sönder röret i bitar och sedan svetsa ihop det igen. Orginalröret är svindyrt att köpa nytt, därför bättre köpa ett relativt billigt trimrör istället för att förstöra orginalet. Tror även det sitter någon löjlig bricka i förgasaren som man behöver plocka bort.

Byter du avgasrör så kommer du även behöva sätta dit större munstycken i förgasaren för att motorn inte skall gå för torrt, vilket i så fall kan skada kolv och cylinder. Även drevningen behöver bytas för att motorn inte skall tokvarva när mopeden når högre toppfart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in