2019-04-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Om du som Flashbackare fortfarande inte tror att klimatet håller på att undergå en radikal förändring, så bege dig till (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten och skriv lite där. Vi är ett gäng som svarar på frågor, och som dessutom skriver här och var på Flashback.

Men kortfattat: Koldioxid är en otroligt potent, dvs. kraftig växthusgas. Det gör att det krävs små små mängder av den i atmosfären för att värma upp jorden. Detta har tidigare reglerats av naturen "automatiskt" genom att träd helt enkelt dör om det blir för kallt, ruttnar och släpper ut koldioxidet som det består utav, vilket gör det varmare.

Det har de senaste åtskilliga hundratusentals åren funnits mellan 180 och 280 miljondelar koldioxid i atmosfären. Dvs. utav 1 miljon gasmolekyler är endast 280 av dem koldioxid (en molekyl bestående av en kolatom och två syreatomer, duh).

180 miljondelar, den lägsta andel vi haft i modern historia, det innebär istid. Hela jorden är en snöboll. Vi låg alltså på 280 miljondelar år 1800, för ca: 220 år sedan.

Idag ligger vi på 410 miljondelar, och...... jag ska inte säga "vetenskapen", men snarare statistiken som vi fört sedan 1800-talets början visar att den här uppgången beror på vad vi släppt ut. Och nej, det finns ingen äkta kritik mot detta påstående, däremot otroligt många bloggar med måååånga påståenden som kan förvilla om man inte kollar upp källorna. Det finns många intressen i världen idag som gärna ser en förvirrad debatt, och t.ex. så börjar det ju uppdagats att Ryska vanliga internetanvändare hjälpt Trump att vinna valet för 2 år sedan med helt vanlig "social engineering".

Men nu kom vi av oss. Frågorna en skeptiker måste svara på blir då: "Om vi inte kan påverka naturen, vart har koldioxiden från utsläppen vi gjort de senaste 220 åren tagit vägen? Varför ser vi en ökning av koldioxid i atmosfären som dessutom till punkt och pricka motsvarar de utsläpp vi har statistik på, både i volym och utsläppstakt? Om koldioxid inte värmer, varför ser vi en ökning i temperatur nu, när solaktivitet har varit påväg nedåt i 50 år, och vi inte har några andra växthusgaser som släppts ut i lika stora mängder?"

Igen (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten för lite diskussion.

Angående Åkessons uttalande så var det väldigt genomskinligt. Att tycka att "hon gör mer nytta i skolan" skriker bara "jag tror inte på vetenskapen", och jag garanterat att han inte kan svara på de 3 frågor jag ställde ovan, på ett sånt sätt att det tillfredsställer vilken högstadielärare i fysik som helst.
Så lösningen är att plantera fler träd och inte hugga ner fler. Vem tror du säger nej till det? Det är helt enkelt för många människor på planeten som vill ha mer och mer så vi får helt enkelt gilla läget och göra det bästa av det hela. Jag skulle också vilja återgå till en tid med frisk luft och rena hav. Förbjud fossila bränslen nu och miljarder skulle dö av svält. Inse att vi har byggt upp denna civilisation och livstil runt lättillgänglig energi och mycket lite kan förändra vårt sjuka beroende av rikedom och status. Fossila bränslen kommer att brännas ända tills dom tar slut. Det kommer att ta tid att ställa om livsstil, minst 50 år och det är alldeles för sent. Det är istället dags att börja prata om att flytta städer, kanske bygga nya hypermorderna, hålla nere befolkningsökningar i fattiga länder och en hel del annat om nu inte dom rika här i världen plötsligt får för sig att pengar inte betyder något längre.
Citera
2019-04-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jimmie Åkessons och SD:s klimatpolitik är hundra gånger mer effektiv än Gretas och miljömupparnas. Dessa miljöfascister vill hindra livet i Sverige som inte ens förändrar på promillen. SD och Jimmie Åkesson vill satsa i fattigare och större länder med klara brister där man kan göra enorm skillnad. Det är inte i Sverige man kan göra den stora skillnaden överhuvudtaget.
Vilka länder, "fattigare och större" är det som SD vill hjälpa? Och med vad?
Citera
2019-04-25, 14:35
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Personligen tycker jag det är bedrövligt att se en ung tjej med psykisk funktionsnedsättning upphöjas till en klimatguru som bussas runt till möten med politiker och påven. Greta kan inte ett skit om någonting, hon går i särskola och är som sagt psykiskt sjuk. Det räcker liksom inte att åka omkring och säga our house in burning. Det är för jävligt. Men jag sätter en tia på att om det blir en S/Mp regering nästa val så är Greta vår nya miljöminister. Alternativet är nog tyvärr att hon skadar sig själv i ett anfall av klimatångest.

Med tanke på att hon enligt sin egen mor var för sjuk bara för något år sen för att ens gå utanför dörren finns risken att föräldrarna pushar henne till en förtidig död

http://habilitering.se/funktion-i-fokus/diagnosen-forandrade-allt

Föräldrarna bör granskas.

En artikel vi aldrig får se i svensk press.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6946815/Whos-REALLY-16-year-old-Greta-Thunberg.html

https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/
Senast redigerad av jay.simpson 2019-04-25 kl. 14:39.
Citera
2019-04-25, 14:36
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Den som lyfter fram henne från början driver PR-byrå och sysslar med annonser och sociala medier för att göra mångmiljonintäkter på henne och frågan. Hennes presskontakt säger själv att hon också driver en PR-byrå. Så ja.

Ingen källa alltså utan bara ett upprepande av Åkessons, tills annat bevisas, ogrundade påstående. Tack för klargörandet.
Citera
2019-04-25, 14:37
Medlem
Greta gör något hon tror på så har all respekt för henne. Däremot så tror jag det är stört omöjligt att lyckas så bra som hon gjort utan en fabrik bakom sig? Visst hon kämpade på varje fredag lång tid innan det hände något men när det väl hände grejer så har hon ju vart med överallt. Nu är hon ju ändå fyllt 16 år och det är ju samma ålder som när jag själv flyttade hemifrån så känns mer okej nu. Fabriken bakom har ändå chansat mycket tycker jag men det verkar ju gått hem denna gången så vem är jag att klaga.

Gretas gäng har gjort skillnad främst för sin egen åldersgrupp, även om jag tycker det är tjat och symbolgrejer så får jag ge dom att dom lyckades bra. Måste vara en av dom bästa kampanjerna någonsin i Svensk historia med tanke på vilka ställen och personer hon ändå fått träffa. Bara lyfta på hatten åt ett bra genomfört arbete.
Citera
2019-04-25, 14:38
Medlem
Genomslaget i media, beror nog mindre på klimatet och mer på att vänsterkrafterna hoppas på att vinna politiskt gehör genom henne.
Citera
2019-04-25, 14:38
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vilka länder, "fattigare och större" är det som SD vill hjälpa? Och med vad?

Du vet inte och förstår alltså inte faktumet att det finns större och fattigare länder som har verkliga problem och enorma utsläpp som påverkar miljön? Till skillnad från i Sverige där dessa miljöfascister vill mäta kopruttar, kött och hindra transporter. Varje krona gör mer nytta över stora delar av världen. Världens samlade resurser borde gå till att minska denna påverkan i dessa länder. Det är SD:s och Jimmie Åkessons politik.

Miljömupparnas, medias och "Gretas" politik förändrar inte ens på promillen utom att det är miljöfascism mot svenska folket.
Citera
2019-04-25, 14:42
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ingen källa alltså utan bara ett upprepande av Åkessons, tills annat bevisas, ogrundade påstående. Tack för klargörandet.

Du kan titta själv på faktumet att den som lyfte fram henne och fotograferade henne driver en PR-byrå.
Du kan titta själv på faktumet att den som är hennes presskontakt säger att även hon driver en PR-byrå.

Alltså 2 personer bara där som själva säger att dom driver PR-byråer och arbetar med eller bakom Gretas och hennes morsas kampanj.

Ingmar Rentzhog.
Helena Iles.
Senast redigerad av 8711 2019-04-25 kl. 14:44.
Citera
2019-04-25, 14:43
Medlem
Citat:
Du vet inte och förstår alltså inte faktumet att det finns större och fattigare länder som har verkliga problem och enorma utsläpp som påverkar miljön? Till skillnad från i Sverige där dessa miljöfascister vill mäta kopruttar, kött och hindra transporter. Varje krona gör mer nytta över stora delar av världen. Världens samlade resurser borde gå till att minska denna påverkan i dessa länder. Det är SD:s och Jimmie Åkessons politik.

Miljömupparnas, medias och "Gretas" politik förändrar inte ens på promillen utom att det är miljöfascism mot svenska folket.
Frågan kvarstår. Vilka länder handlar det om?
Citera
2019-04-25, 14:43
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så lösningen är att plantera fler träd och inte hugga ner fler. Vem tror du säger nej till det? Det är helt enkelt för många människor på planeten som vill ha mer och mer så vi får helt enkelt gilla läget och göra det bästa av det hela. Jag skulle också vilja återgå till en tid med frisk luft och rena hav. Förbjud fossila bränslen nu och miljarder skulle dö av svält. Inse att vi har byggt upp denna civilisation och livstil runt lättillgänglig energi och mycket lite kan förändra vårt sjuka beroende av rikedom och status. Fossila bränslen kommer att brännas ända tills dom tar slut. Det kommer att ta tid att ställa om livsstil, minst 50 år och det är alldeles för sent. Det är istället dags att börja prata om att flytta städer, kanske bygga nya hypermorderna, hålla nere befolkningsökningar i fattiga länder och en hel del annat om nu inte dom rika här i världen plötsligt får för sig att pengar inte betyder något längre.
Håller i praktiken med dig helt och hållet, min åsikt är att vi till 99.9% chans inte kommer hinna innan storskaliga katastrofer slår till (varav havshöjningar är en av de sista). Enda skillnaden jag har på rak arm är att det finns "degrees of hell" som jag kallar det.

I 1:a cirkeln av helvetet kanske """bara""" ett par hundra miljoner av världens fattigaste och maktlösa dör. Personerna utan pengar, utan fordon, utan makt att köpa sig loss från problemen, medans vi svenskar bara ser en prisökning på mat, vilket kommer klagas på, och att vi köper fler fläktar och AC-apparater, ungefär. Den når vi om alla tar i tillsammans och allt positivt, motiverande blaha man kan få för sig.

I 9:e cirkeln av helvetet får vi ett bokstavligt talat domedagsscenario som vår egen Johan Rockström pratar om i den här intervjun. https://www.youtube.com/watch?v=eZPeD31M1v0&t= Kortfattat att vi råkar göra jorden så varm att enorma växthusgas"förråd" släpps ut, som vi vet finns under nordpolens just nu isiga hav. Händer det är det inte säkert vi klarar oss, åtminstone blir det så varmt att det knappast finns någon industri, ekonomi, och att de kvarvarande människorna, som nu enbart bor runt nord- och sydpolen, fokuserar allt på att överleva.
Citera
2019-04-25, 14:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Frågan kvarstår. Vilka länder handlar det om?

Det finns många länder, majoriteten av befolkningen i världen lever under sämre omständigheter och med dåliga utsläpp. Kina, Indien är giganter med enorma utsläpp. Men även hela den fattiga delen av världen. Varje krona och förändring där ger ju 100 gånger mer effekt än miljöfascismen i Sverige som miljömupparna, media och Greta bedriver.
Citera
2019-04-25, 14:45
Medlem
Att det är en dysfunktionell familj är väl snällt sagt.
Två ungar med diagnoser som toppstyrt familjen totalt, och föräldrar som låtit ungarna hålla på utan att sätta några gränser.
Det här handlar om två unga flickor som ska ha total kontroll på allt och alla. Och får dom inte som dom vill ja då tar dom till ytterligheter, svält är mycket vanligt för det ger sån snabb effekt och omgivningen blir lätt att styra.

Greta vägrade att äta under flera månader och hade tydliga tecken på svält, dessutom vägrade ungen att prata med några andra än föräldrarna o systern. Varför sondmatades hon inte och var inlagd på ungdomspsyk? Dessutom så vägrade hon ju att prata med någon annan än de i familjen, samma sak där att det är hon som styr, och hon vet om det.

Hon kunde inte äta något annat än pannkakor fyllda med ris som hennes mamma hade gjort och lagt i burkar i skolans kyl. Men dom kunde hon bara äta om det inte satt en etikett med hennes namn på. Säger bara det, total kontroll annars så blir det svält igen. Dessutom ska ju skolan hon går i vara experter på barn med diagnoser...ja av det märks ju ingenting. Men å andra sidan kan man undra vilket hat och vilka hot rektorn skulle få från vänstern o miljögrupperna om inte deras nya frälsare Greta fick komma och gå som hon ville?

Det här är en bortskämd unge som alltid fått sin vilja igenom, och hon vet att utnyttja det ordentligt.

Sen ska hon lida av selektiv mutism söm gör att man bara kan prata genom andra personer. Det är nu det blir intressant....för om det var så att hon verkligen led av det så skulle hon aldrig kunna åka land och rike runt o låta flosklerna rinna ur munnen.

"Jag vill att ni ska känna panik, jag vill att ni ska känna den panik jag har varje dag" tycker Greta och anger klimatet som orsak till hennes panik. Men Greta är inte som andra, hennes panik skulle lika gärna ha gällt vad som helst som varit aktuellt i hennes liv. Hon hade likaväl kunnat haft panik över att gå över gatan, äta glass, stickade gröna tröjor eller vita katter. Nu blev det klimatet som det säkerligen har talats om i massor i hennes familj. Och mammans bok handlar ju om en familj och en planet i kris så man behöver inte vara geni för att förstå varifrån domedagsprofetiorna har gjort Greta till ett krisande klimatvrak

Den dagen ingen är intresserad av Greta längre, vad händer då?
Då kommer Gretas hela värld att rasa, och då blir det familjen som Greta kommer att straffa ännu värre. För det är ju dom som tagit emot all hennes skit från början utan att sätta gränser. För man kan sätta gränser även mot de med diagnoser, det måste man faktiskt göra.

Ett par tusen likes på Facebook, en PR firma och en mediekåt mamma samt en miljörörelse som är helt faktaresistent är Gretas framgångssaga....kunskap och forskning skiter dom blankt i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in