2019-11-16, 19:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Tycker det är konstigt att Julias FB inte är avslutat.

Efterlevande anhörig(a) kanske vill ha det så som en form av minnessida.
Citera
2019-11-16, 21:28
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axwelll
FUP en går ju inte att ladda ner ? någon som kan ladda upp en ny? typ nu?

Den fungerar helt utmärkt. Ibland kan man luras av reklam som kommer i början men den kan Du bara klicka bort.
Citera
2019-11-17, 10:30
Moderator
KomissarieBecks avatar
Personligen hyser jag inga som helst tvivel om att RK är den skyldige och nu har de närmaste 11 åren framför sig i fängelse förutsatt att tingsrättens dom står sig även i hovrätten

Min bestämda uppfattning är att enligt FUP så bygger åtalet på ytterst tunn is....
Finns inget erkännande,finns ingen teknisk bevisning utöver de bådas blod på halsbandet.
Finns inga vittnen utöver killen som endast hörde bråk från sin lägenhet där han satt och spelade.
Han kunde ej heller bekräfta vem den manliga rösten tillhörde
Den virriga kärringen som endast trodde det rörde sig om svartingar är ju knappast gångbar.

Av FUP att utläsa så är de flesta överens om att RK är både obehaglig och oberäknlig vilket i och för sig inte gör honom till mördare.
RK:s advokat verkar verkligen inte haft några bra dagar på jobbet eftersom de indicier som är framförda ganska enkelt skulle kunna gå att avfärda.

Jag säger bara se upp i hovrätten för det här kan sluta illa om RK får en vettig advokat.

Återigen för att inga misstolkningar skall uppstå så är jag personligen HELT övertygad om RK är skyldig men det skall som sagt styrkas med bevisning.....
Senast redigerad av KomissarieBeck 2019-11-17 kl. 10:40.
Citera
2019-11-17, 11:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Personligen hyser jag inga som helst tvivel om att RK är den skyldige och nu har de närmaste 11 åren framför sig i fängelse förutsatt att tingsrättens dom står sig även i hovrätten

Min bestämda uppfattning är att enligt FUP så bygger åtalet på ytterst tunn is....
Finns inget erkännande,finns ingen teknisk bevisning utöver de bådas blod på halsbandet.
Finns inga vittnen utöver killen som endast hörde bråk från sin lägenhet där han satt och spelade.
Han kunde ej heller bekräfta vem den manliga rösten tillhörde
Den virriga kärringen som endast trodde det rörde sig om svartingar är ju knappast gångbar.

Av FUP att utläsa så är de flesta överens om att RK är både obehaglig och oberäknlig vilket i och för sig inte gör honom till mördare.
RK:s advokat verkar verkligen inte haft några bra dagar på jobbet eftersom de indicier som är framförda ganska enkelt skulle kunna gå att avfärda.

Jag säger bara se upp i hovrätten för det här kan sluta illa om RK får en vettig advokat.

Återigen för att inga misstolkningar skall uppstå så är jag personligen HELT övertygad om RK är skyldig men det skall som sagt styrkas med bevisning.....

Ja tyvärr kan HR vara hårda ibland.
Ingen har nog glömt hur de friade GM för mordet på Annie i år. Det här fallet verkar inte ha bättre bevisning så jag har dåliga aningar.
Citera
2019-11-17, 15:59
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja tyvärr kan HR vara hårda ibland.
Ingen har nog glömt hur de friade GM för mordet på Annie i år. Det här fallet verkar inte ha bättre bevisning så jag har dåliga aningar.

HR skall nog inte anses som hårda. Tingsrätten består av nämndemän medan hovrätten har minst tre jurister i ett mål.
Enkelt uttryck är de väsentlig kunnigare på området.
I grunden baseras en dom på att det skall vara utom rimligt tvivel.
I detta fallet kan man ju tycka att det är utom tvivel men om försvaret i detta fallet ställer frågan om det finns utrymme för en alternativ GM så kan det genast bli väsentligt knepigare:

Finns det möjligt att det fanns en alternativ GM i lägenheten före RK kom dit?

Jag tror att de flesta svara ja på den frågan. Då måste ju resterande knytas upp på ex. teknisk bevisning,vittnen,erkännande etc.
Blodet på halsbandet kan ju förklaras på olika sätt dvs att GM som han också påpekade skadade sig när han ryckte upp säkerhetskedjan...
Blod på andra ställen i lägenheten är också möjligt genom att GM hävdade att han hade förflyttat BO till badrummet.....

Som sagt jag tvivlar inte en sekund om RK:s skuld i sammanhanget men jag är rädd för att han dömdes till 16 år till följd av att dennes advokat gjorde en osedvanligt dålig insats åtminstone utifrån FUP.
Nu har jag förstås inte hört något ur rättegången där det hela utspelade sig men bevisligen var försvaret inte speciellt lyckosamma.
Jag höjer därför ett varningens finger när det är dags för hovrätten och hoppas innerligt att åklagaren har mer ammunition att avlossa.....
Citera
2019-12-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
HR skall nog inte anses som hårda. Tingsrätten består av nämndemän medan hovrätten har minst tre jurister i ett mål.
Enkelt uttryck är de väsentlig kunnigare på området.
I grunden baseras en dom på att det skall vara utom rimligt tvivel.
I detta fallet kan man ju tycka att det är utom tvivel men om försvaret i detta fallet ställer frågan om det finns utrymme för en alternativ GM så kan det genast bli väsentligt knepigare:

Finns det möjligt att det fanns en alternativ GM i lägenheten före RK kom dit?

Jag tror att de flesta svara ja på den frågan. Då måste ju resterande knytas upp på ex. teknisk bevisning,vittnen,erkännande etc.
Blodet på halsbandet kan ju förklaras på olika sätt dvs att GM som han också påpekade skadade sig när han ryckte upp säkerhetskedjan...
Blod på andra ställen i lägenheten är också möjligt genom att GM hävdade att han hade förflyttat BO till badrummet.....

Som sagt jag tvivlar inte en sekund om RK:s skuld i sammanhanget men jag är rädd för att han dömdes till 16 år till följd av att dennes advokat gjorde en osedvanligt dålig insats åtminstone utifrån FUP.
Nu har jag förstås inte hört något ur rättegången där det hela utspelade sig men bevisligen var försvaret inte speciellt lyckosamma.
Jag höjer därför ett varningens finger när det är dags för hovrätten och hoppas innerligt att åklagaren har mer ammunition att avlossa.....

Måste dessvärre hålla med dig. Tvivlar inte på Rikards skuld, men befarar att Hovrätten har en annan åsikt.
Citera
2020-01-07, 07:14
Medlem
"Enligt polisens händelserapport från eftermiddagen kom polispatrullen in i lägenheten och såg en livlös kvinna på toalettgolvet klockan 17.38. Det hade då gått en timme och 14 minuter från första larmsamtalet."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7371528
Citera
2020-01-07, 09:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Enligt polisens händelserapport från eftermiddagen kom polispatrullen in i lägenheten och såg en livlös kvinna på toalettgolvet klockan 17.38. Det hade då gått en timme och 14 minuter från första larmsamtalet."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7371528
Tragiskt...

Citat:
Kvinnan mördades den 24 april förra året. En granne som ringde 112 om den pågående misshandeln fick besked att en patrull skulle komma "så fort som möjligt".

Kalix tillhör länspolisområdet Östra Norrbotten och där fanns just då bara en patrull, och den var redan upptagen. I stället skickades en patrull från Luleå som hade drygt åtta mil till Kalix. När den kom fram gick inte kvinnans liv att rädda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vinna-mordades
Citera
2020-01-07, 13:26
Medlem
Går det att lägga upp FUP på nått annat vis? Jag får bara service unavaliable. Funkar det för nån annan fortfarande?
Citera
2020-01-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagge72
Går det att lägga upp FUP på nått annat vis? Jag får bara service unavaliable. Funkar det för nån annan fortfarande?

Är inte säker men det verkar som att minfil har problem, kom inte in på några länkar igår. Inte testat idag men det kanske ligger nere?
Citera
2020-01-07, 22:17
Medlem
Lyyysandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagge72

Jag tror jag har kvar FUP på min dator, kan lägga upp den imorgon isf.
(har dock ej tillgång till datorn förrän imorgon)
Citera
2020-01-08, 00:17
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är inte säker men det verkar som att minfil har problem, kom inte in på några länkar igår. Inte testat idag men det kanske ligger nere?
Legat nere 24h. Prova dockdroid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in