Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jo man kan bli dömd för fel umgänge om det är LVU eller så. Vård kan också vara LVM. Ingen av dessa räknas direkt som sanktion för kriminalitet, även om bruk av narkotika utan förskrivning är kriminaliserat. I övrigt döms man inte till vård inom brottsprocess såvitt inte personen är så väck att det är fråga om rättspsyk. Det övriga är väl egentligen kontraktsvård?
Jag blev bara fundersam när det påstods att hon dömts till vård. Så sker bara i undantagsfall när det gäller vuxna, medicinsk åtgärd utan samtycke beskrivs som tortyr i grundlagen.
Hon blev aldrig dömd till vård ( kontraktsvård, samtal med person, JA. Ingen VÅRD). Hon fick 6 månader där hon skulle åka till Luleå 1-2 ggr/vecka, samtal.Sedan uppföljning med Soc. i 1 år osv Vård är något helt annat som du säger. Hon blev inte ens erbjuden vård vad jag förstår..Hon kanske hade behövt hjälp? Att dom sen kallar samtal med beh.assistent som har 2-årig utb för vård. Det kan ju diskuteras, men i en annan tråd.Sedan att det står "Kontraktsvård" i domen betyder inte att det är vård.
Men åter igen..oviktigt i den här tråden.
R blev visst omhäktad igår vad jag hört.