2019-04-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Svårt att hitta ett hus eller rad hus innanför...

Nja, en rad med hus hittar man lätt i innerstan. Radhus kan vara svårare.
Citera
2019-04-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Norra Djurgårdsstan, skulle aldrig i mitt liv flytta utanför tullarna.

Alltid lika kul med folk som inbillar sig att NDS är innerstad. Tycker du verkligen att kvarteren där hänger ihop med Östermalm?

Men det är en rätt fin närförort.
Citera
2019-04-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Alltid lika kul med folk som inbillar sig att NDS är innerstad. Tycker du verkligen att kvarteren där hänger ihop med Östermalm?

Men det är en rätt fin närförort.

Ja, Ruddammen hänger rätt bra ihop med Valhallavägen t.ex.? Tycker inte du?

Ruddammen räknas helt klart som NDS och absolut inte Östermalm. Vilken tull passerar du förövrigt på vägen till den delen av NDS du syftar på? Norrrtull? Roslagstull?

Du var ingen duktig besserschmitt...
Citera
2019-04-24, 22:21
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauritzen
Jag bor rätt så centralt i Stockholm och är less på trafiken och bristen på lättillgänglig natur utan trafikoväsen och liknande. Jag har börjat fundera på att flytta ut oss till något mysigt och välmående ställe lite längre ut men är inte alls välbevandrad i eller kring Stockholm, har någon något intressant tips på något välmående ställe i Stockholm som skulle passa en med mina önskemål? Jag har spontant tittat lite på Gustavsberg, kanske någonstans på Lidingö? Snälla hjälp en okunnig och ganska nybliven stockholmare.
Väg in restider om du är anställd och eventuellt byter arbetsplats. Är du trött på trafikoväsen gissar jag att du avser att åka kollektivtrafik, så välj med omsorg så du inte hamnar i situationen att pendlandet äter upp din kvalitetstid i naturen. Jag har bekanta som tänkt som du, flyttat ut, men som nu funderar på att bo centralt igen och istället skaffa fritidshus som de kan åka till på helgerna. Men arbetar du i ett yrke där du kan hitta jobb nära boendet blir kommunikationerna en icke-fråga. Lycka till!
Citera
2019-04-24, 22:23
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:

Ruddammen räknas helt klart som NDS och absolut inte Östermalm. Vilken tull passerar du förövrigt på vägen till den delen av NDS du syftar på? Norrrtull? Roslagstull?

Vilken tull passerar du om du skall åka till Bromma, eller tillhör Bromma innerstan enligt dig?
Dock så räknas Norra Djurgårdsstaden tydligen till Östermalm, iaf om man skall tro på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_...C3%A5rdsstaden
Citera
2019-04-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Vilken tull passerar du om du skall åka till Bromma, eller tillhör Bromma innerstan enligt dig?
Dock så räknas Norra Djurgårdsstaden tydligen till Östermalm, iaf om man skall tro på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_...C3%A5rdsstaden

Jadu, jag äger inget körkort då jag bor i innerstaden men jag hade gissat på Kungsholmstull.

NDS tillhör Östermalms stadsdelsförvaltning, dock inte detsamma som att tillhöra Östermalm. Även gärdet och Ropsten till hör Stockholms stadsdelsförvaltning.
Citera
2019-04-24, 23:27
Medlem
Flytta till Sjöberg i Sollentuna. Mycket fin natur och nära till vatten, ändå relativt nära till stan ( ~30 min med SL). Knäpptyst på kvällen, och noll kriminalitet
Citera
2019-04-24, 23:28
Medlem
hammarbysjöstad
Citera
2019-04-24, 23:38
Medlem
Vallentuna och Ekerö har mycket landsbygd och rätt småskaliga tätorter. Det verkar även vara landsbygdsfrämjande kommuner. Det är liksom ridstövlar som gäller på Ica.
Även Nacka/Värmdö-landet har mycket natur men det känns bara så jäkla fel att bo där ute. Det är liksom Storstockholms armhåla.
Citera
2019-04-25, 15:44
Medlem
caecos avatar
Citat:
Jadu, jag äger inget körkort då jag bor i innerstaden men jag hade gissat på Kungsholmstull.

NDS tillhör Östermalms stadsdelsförvaltning, dock inte detsamma som att tillhöra Östermalm. Även gärdet och Ropsten till hör Stockholms stadsdelsförvaltning.
Var inte elak mot dem som bor på Gärdet och är stolta över sin gratistidning ”Östermalmsnytt” eller vad den kallas. De vill så gärna tillhöra Östermalm och inte bara till dess stadsdelsförvaltning haha.

Danderyd är ju ganska schysst ändå med både Roslagsbanan och tunnelbanan vid Danderyds sjukhus.
Citera
2019-04-25, 20:07
Medlem
Citat:

Nä, Ruddammen hör inte till NDS. Du har ju Lill-Jansskogen emellan. Dessutom är husen där byggda i början av 90-talet (de nyaste alltså). Personligen ogillar jag att definiera innerstan som det område som ligger innanför de gamla tullarna. Jag tycker inte att Fredhäll och Kristineberg hör till den egentliga innerstan, även om de ligger ”innanför tullarna”.
Citera
2019-04-25, 23:30
Medlem
Citat:

Ladugårdslandstullen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ladug%C3%A5rdslandstull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in