Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-04-24, 12:35
Medlem
Jag är en medelålders man mellan 32-38 som alltid gillat mat. Som tonåring skulle man äta allt annat än husmanskost, helst snabbmat som pizza och hamburgare. Mellan 20-28 så var det mycket exotisk mat, allt från thai till arabiskt till spansk och norafrikanskt.

Jag har inga problem att lägga 4000kr på en middag på en stjärnrestaurang (2 Pers) och likväl kan jag äta en dubbel cheeseburgare på McDonalds med glädje.

Det som oroar mig är att jag redan börjat älska "gubbmat". Jag älskar steka riktigt sura isterband på låg värme och ha det ihop med typ dillstuvad potatis eller raggmunkar och ha en god senap och surkål till. Stekfläsk med löksås och potatismos är också en delikatess. Torsk med äggsås... Allt ska helst avnjutas med en iskall öl och gärna i ensamheten för bästa upplevelse.

Hur hittar jag tillbaka till min gamla jag och blir lite mer trendig som livnär mig på sushi, libanesiska köttspettar och peruanska köttgrytor!?! Eller ska jag bara acceptera att jag äntligen funnit min sanna jag och kan lungt och stilla avnjuta min gubbmat tills jag trillar av pinnen?

/Mvh en man med ålderskris
Citera
2019-04-24, 12:37
Medlem
Sane?s avatar
Det ena utesluter inte det andra, fundera snarare på varför du ser ner på svensk matkultur.
Citera
2019-04-24, 12:51
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag är en medelålders man mellan 32-38 som alltid gillat mat. Som tonåring skulle man äta allt annat än husmanskost, helst snabbmat som pizza och hamburgare. Mellan 20-28 så var det mycket exotisk mat, allt från thai till arabiskt till spansk och norafrikanskt.

Jag har inga problem att lägga 4000kr på en middag på en stjärnrestaurang (2 Pers) och likväl kan jag äta en dubbel cheeseburgare på McDonalds med glädje.

Det som oroar mig är att jag redan börjat älska "gubbmat". Jag älskar steka riktigt sura isterband på låg värme och ha det ihop med typ dillstuvad potatis eller raggmunkar och ha en god senap och surkål till. Stekfläsk med löksås och potatismos är också en delikatess. Torsk med äggsås... Allt ska helst avnjutas med en iskall öl och gärna i ensamheten för bästa upplevelse.

Hur hittar jag tillbaka till min gamla jag och blir lite mer trendig som livnär mig på sushi, libanesiska köttspettar och peruanska köttgrytor!?! Eller ska jag bara acceptera att jag äntligen funnit min sanna jag och kan lungt och stilla avnjuta min gubbmat tills jag trillar av pinnen?

Isterband bör vara syrliga, inte sura. Passa dig så du inte blir matförgiftad.
Citera
2019-04-24, 12:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Varför skulle du vilja "hitta tillbaka" om du nu älskar maten du äter? Släpp åldersnojan och njut av maten du uppskattar!
Citera
2019-04-24, 12:55
Medlem
NorthernAngels avatar
Bättre än 4000 för ett restaurangbesök. Men även din nuvarande matsmak kan du äta på finare restauranger.
Sen kan du ju äta annat när du känner för det. Det är inte gubbigt tror jag, mer att du äter det du vill istället för att tidigare ätit det som var trendigt.
Citera
2019-04-24, 13:03
Medlem
MeanMEs avatar
Finns en orsak till varför man återvänder till husmansklassiker i olika kök.
Det är för att de är så goda som de blivit klassiker.
Annars hade de blivit kulinarisk kuriosa.

God vällagad basmat hittar du i alla matkulturer, vissa upplevs av oss som mer exotiska men är egentligen inget annat än lokal husmanskost.

Så fortsätt du ät den maten du gillar men för den skull behöver du ju inte ta död på din nyfikenhet inför nya maträtter. Åt nyss just de isterband du nämnde och är väldigt mätt och belåten.
Gubbe som jag är
Citera
2019-04-24, 13:05
Medlem
Underbart med en man som älskar mat....... Men husmanskost ligger nära hjärtat och är lätt lagat? Bestäm dig såfall för att ha olika veckor.... Typ spansk vecka, mexikansk, osv.... Eller ha husmanskost som grund och dra till med något riktigt udda någon gång i veckan? Serbiska och grekiska köket bjuder på mycket intressant...kolla på olika sidor eller efterlys udda recept ifrån udda länder här...?
Citera
2019-04-24, 13:44
Medlem
0.999...s avatar
Citat:

Är i samma åldersspann och kan lugna dig med att du inte är ensam.

Stekt fläsk i löksås är bland det bästa man kan äta. Eller varför inte köttbullar i en väl tilltagen gräddsås? Det skall lukta som hos ens farföräldrar när man var liten.

Det vi fått in på senaste i matväg är bara rena välfärdsnycker. En svensk man står sig bäst på traditionell husmanskost.
Citera
2019-04-24, 14:37
Medlem
Presentpappers avatar
Snart åker ölkorven fram och då min vän, då är det över.

Haha nä, men du får väl ge dig fan på att testa exotisk mat igen? Du behöver göra förändringar i din vardag och det måste du själv finna motivation till, så tvinga dig själv gå utanför "boxen" igen och testa dig fram.
Citera
2019-04-24, 14:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vad är problemet? Du äter vad du vill och gillar. Det största problemet med isterband är att det är ganska onyttigt.
Citera
2019-04-24, 15:02
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Isterband bör vara syrliga, inte sura. Passa dig så du inte blir matförgiftad.
Dessutom skall stekt med löksås ätas med kokt mjölig potatis inte potatismos!
Citera
2019-04-24, 15:05
Medlem
jay.simpsons avatar
Det finns bra restauranger som serverar svensk husmanskost

https://thatsup.se/stockholm/guide/h%C3%A4r-hittar-du-stockholms-b%C3%A4sta-husmanskost/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in