2019-04-24, 03:26
Medlem
Kycklingfile är smaklöst och extremt överskattad.

Kycklingklubbor däremot kan vara hur goda som helst.

Men jag föredrar lammkött.
Citera
2019-04-24, 07:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Kycklingfile är smaklöst och extremt överskattad.

Antar att du här menar bröstfilén och då håller jag med.

Tyvärr används begreppet kycklingfilé felaktigt då det både finns kycklingbröstfilé och kycklinglårfilé där den sistnämnda är något helt annat i smak och konsistens. Det är den som ska användas till kycklingtaco, grytor etc.

Förstår inte TS alls öht. Äter du inte ägg heller, TS? Kommer ju ur röven på en höna.

Anka, duva, kalkon, gås, orre, tjäder, järpe, ripa, morkulla, rapphöna...

Finns massor av goda fåglar att tugga på.
Citera
2019-04-24, 09:57
Medlem
Blommetupps avatar
Jag äter bara egna kycklingar nuförtiden och det är en rejäl skillnad. Visst inte lika stora men mycket mer smak. Jag har testat att äta kycklingfilé från Kronfågel och det är verkligen smaklöst.

Jag äter också egna gäss,ankor,vaktlar och kalkoner det är samma sak där men och andra sidan tycker jag att det är lite samma sak med allt kött men större skillnad på fågel.

Sen finns det ju mycket viltfåglar som är goda.
Citera
2019-04-24, 10:48
Medlem
Europes avatar
En del av oss har faktiskt svårare för att äta djur vi gillar, speciellt de vi känner personligen, som våra husdjur. Det känns inte uppenbart varför man skulle ha svårare för att äta fågel om man nu ogillar fåglar när de är levande.

Jag äter kyckling ibland, inte minst för att det är relativt lågkalori, även om det inte är en favorit. Överhuvudtaget brukar jag ofta använda fågel i kryddiga rätter, t.ex. anka i en thailändsk rätt med bl.a. röd currypasta, chilifrukt, kokosmjölk, fisksås, thaibasilika, limeblad, limesaft, palmsocker, körsbärstomater och litchi (ibland har jag bytt ut ankan mot quorn för att min sambo ska kunna äta det). Det har kanske inte så mycket smak, men det passar ändå med mycket annat och har en trevlig konsistens. Jag älskar t.ex. att laga till bläckfisk, men inte heller det brukar smaka så mycket (åtminstone färsk), utan det är mer för dess förmåga att ta upp smak och att den har trevlig konsistens.

Däremot tycker jag att fasan är riktigt gott i sig. Då jag är svag för vilt, så kan jag tänka mig att jag även skulle gilla annan viltfågel.

Edit: En intressant fråga är om TS äter ägg?
Senast redigerad av Europe 2019-04-24 kl. 10:51. Anledning: Edit
Citera
2019-04-24, 10:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Tänker ni inte på hur äcklig och liten den är med alla fjädrar? När den är slaktad och köttet rensad på inälvorna så ser den så jävla vidrig ut med den vita gåshuden.

Har du tänkt på hur äcklig du är innuti? Massa inälvor och bajs som sedan luktar så illa när det kommer ur röven. Tänk hur du hade sett ut om man skalat av dig skinnet. Hur kan någon älska en sådan som du?

Tänk inte en massa skit! Ät och var nöjd!
Citera
2019-04-24, 10:49
Medlem
Det är inte enbart smaken på en kyckling som är grejen. Det är mer att hugga huvet av något sprattlande liksom, när blodet sprutar och man får titta på när kycklingen springer runt i trädgården huvudlös. Sen att plocka av fjädrarna från deras skinn är ju en gudomlig känsla. Att rycka ut en efter en, det är magi!
Citera
2019-04-24, 11:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ryser bara av att se en jävla fågel komma i närheten och flaxa framför en och kanske lägga en och annan fågelbajs.

Jag fattar verkligen inte hur folk kan äta kyckling. Det känns som att jag är den enda i världen som inte klarar av att äta kyckling. Tänker ni inte på hur äcklig och liten den är med alla fjädrar? När den är slaktad och köttet rensad på inälvorna så ser den så jävla vidrig ut med den vita gåshuden.

Dessutom smakar det inte ett jävla piss. Visst jag kan förstå om det är rikligt marinerat och grillad i en sån där ICA-ugn men jag känner folk som äter äcklig icke-marinerad vit kyckling med noll jävla smak som om det är guds gåva till mänskligheten. Hur fan kan ni? Eller t.o.m. äta en äcklig tupp med den där äckliga tuppkammen som dinglat hela livet.

En fråga till er jävla kycklingfantaster, hade ni kunnat äta en duva?

Duvbröst smakar utmärkt, det kan jag verkligen rekommendera. Däremot skulle jag nog inte gärna äta stadsduva, eftersom de har haft en så otroligt undermålig kost hela sitt liv.

Jösses vad larvig du är. Men håll dig du till sojamjölk och tofu, det är ingen som tvingar dig att äta kyckling.
Citera
2019-04-24, 14:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ryser bara av att se en jävla fågel komma i närheten och flaxa framför en och kanske lägga en och annan fågelbajs.

Jag fattar verkligen inte hur folk kan äta kyckling. Det känns som att jag är den enda i världen som inte klarar av att äta kyckling. Tänker ni inte på hur äcklig och liten den är med alla fjädrar? När den är slaktad och köttet rensad på inälvorna så ser den så jävla vidrig ut med den vita gåshuden.

Dessutom smakar det inte ett jävla piss. Visst jag kan förstå om det är rikligt marinerat och grillad i en sån där ICA-ugn men jag känner folk som äter äcklig icke-marinerad vit kyckling med noll jävla smak som om det är guds gåva till mänskligheten. Hur fan kan ni? Eller t.o.m. äta en äcklig tupp med den där äckliga tuppkammen som dinglat hela livet.

En fråga till er jävla kycklingfantaster, hade ni kunnat äta en duva?

Det kan ju vara du som är dålig på att laga mat? Själv älskar jag kyckling och äter det minst 4 dagar i veckan. Billigt, gott, proteinrikt och går att variera mycket.

Ikväll blir det 2 kg svenska kycklinglår i lergryta med rotfrukter och fullkornsris. Har marinerat kycklingen i 12hr i kylen.
Citera
2019-04-24, 15:55
Medlem
Finns det duvuppfödare? Annars jämför du grisar och vildsvin typ. Jag förväntar mig att man kontrollerar kvalitén på kycklingköttet så man slipper parasiter och definitivt slipper bly... Men jag misstänker att jag dragit på mig salmonella någon gång när jag styckat färsk kyckling, inte jättelätt för en amatör :-(
Citera
2019-04-24, 16:03
Medlem
Citat:
Eller t.o.m. äta en äcklig tupp med den där äckliga tuppkammen som dinglat hela livet.

Tack för ett gott skratt .
Men till topic så tror jag personligen inte jag hade vågat pröva duva!
Mvh Mr Tott
Citera
2019-04-24, 16:11
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har käkat kråka.

Att äta kråka var ju inte alltför ovanligt i Sverige för 100 år sedan och mer tillbaka.
Själv har jag inte fått chansen att testa.
Kan du redogöra lite för smak och konsistens? Vore intressant att höra.
Citera
2019-04-24, 18:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Att äta kråka var ju inte alltför ovanligt i Sverige för 100 år sedan och mer tillbaka.
Själv har jag inte fått chansen att testa.
Kan du redogöra lite för smak och konsistens? Vore intressant att höra.

Tennstopet i Stocholm har ”kråkmånad” varje år i april. Då serverar de ett begränsat antal kråkor. Det var där jag åt det.

Det var enbart bröstet på kråkan som serverades och eftersom dessa är ganska små var varje portion 2,5 kråka. Till brösten serverades primörer, gräddsås och gelé. Kråkans konsistens var som kyckling men med klart mer tuggmotstånd. Smaken var åt viltfågelhållet (typ fasan) med en tydlig smak av järn (som lever).

Kul att ha testat men jag kommer inte beställa den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in