2019-04-22, 17:06
Medlem
Papegojan21s avatar
Jo, det är såhär.

Jag undrar: Varför är det så att man kan säga god morgon, god förmiddag, god middag, god eftermiddag, god kväll. Men när det kommer till god-natt, då betyder det plötsligt att man ska gå och lägga sig? Liksom tänk om man ska prata eller pratar på natten och man vill vara trevlig. Då kan man inte säga god kväll, då blir det godnatt? Man ska väl ändå kunna vara trevlig och säga godnatt på natten utan att behöva gå och lägga sig?

Jag vill ha svar. Nu.
Senast redigerad av Papegojan21 2019-04-22 kl. 17:08. Anledning: ..
Citera
2019-04-22, 17:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papegojan21
Jo, det är såhär.

Jag undrar: Varför är det så att man kan säga god morgon, god förmiddag, god middag, god eftermiddag, god kväll. Men när det kommer till god-natt, då betyder det plötsligt att man ska gå och lägga sig? Liksom tänk om man ska prata eller pratar på natten och man vill vara trevlig. Då kan man inte säga god kväll, då blir det godnatt? Man ska väl ändå kunna vara trevlig och säga godnatt på natten utan att behöva gå och lägga sig?

Jag vill ha svar. Nu.

Jag tycker nog att alla dessa uttryck utom godmorgon och godnatt har försvunnit. Hör dem inte längre i alla fall.

Godmorgon säger man första gången man ser en människa en dag, familjemedlem eller arbetskamrat. Godnatt när det är läggdags, oftast till familjemedlem.
Citera
2019-04-22, 17:26
Medlem
Papegojan21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Godmorgon säger man första gången man ser en människa en dag
Ingen säger godmorgon om man ser en vän på stan första gången klockan 17:00.
Citat:
Jag tycker nog att alla dessa uttryck utom godmorgon och godnatt har försvunnit.
Det har inte försvunnit. Jag hör det hela tiden, i verkliga livet, när man pratar med kompisar och på radio och i poddar. Bara för att du tycker att det har försvunnit, har det inte det.
Citat:
Godnatt när det är läggdags
Det är detta hela tråden handlar om. Varför ska man inte få säga godnatt utan att gå och lägga sig? Varför kan vi inte ändra innebörden till att bara hälsa på någon på nattetid?
Senast redigerad av Papegojan21 2019-04-22 kl. 17:28. Anledning: ..............
Citera
2019-04-22, 18:38
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:

Det har inte försvunnit. Jag hör det hela tiden, i verkliga livet, när man pratar med kompisar och på radio och i poddar. Bara för att du tycker att det har försvunnit, har det inte det.

Det är detta hela tråden handlar om. Varför ska man inte få säga godnatt utan att gå och lägga sig? Varför kan vi inte ändra innebörden till att bara hälsa på någon på nattetid?
Min teori är att man förr i tiden inte var vaken eller pratade på natten utan gick och lade sig efter den sista "god kväll"-hälsningen den dagen. Således fanns inget behov av "god natt" i din bemärkelse och det blev i stället något man sade innan sänggång.
Citera
2019-04-22, 19:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej, det är givetvis sant, men det gäller även omvänt för godnatt. Det borde förefalla upenbart.

Citat:
Det må vara så, men orden ingick i din trådstart och du ville ha svar NU. Jag svarade, vilket jag, med tanke på din attityd, nog inte skulle ha gjort. Du verkar ju inte vilja ha svar.

Faktum kvarstår. Jag tycker de orden har försvunnit. Godmiddag kan man möjligen höra i en nyhetssändning vid den tidpunkten, men det är ju inte samma sak som att det förekommer i dagligt tal.

Kan ju vara skillnad på olika ställen i landet också. Jag refererar bara till vad jag upplever och det får du ju förstå om du ens ska ha svar i din tråd.

Citat:

Säger man godnatt är det läggdags tycker jag, annars är det godkväll oavsett tidpunkt. "Kvällen är ung" heter det ju, även fram på småtimmarna om man tänkt sig partaja några timmar till.
Citera
2019-04-26, 20:42
Medlem
Papegojan21s avatar
Citat:
"Kvällen är ung" heter det ju, även fram på småtimmarna om man tänkt sig partaja några timmar till.
Ta mej till havet, och gör mej till kung!
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung

Inte kvällen är ung ^^
Citera
2019-04-26, 23:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ta mej till havet, och gör mej till kung!
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung

Inte kvällen är ung ^^

Det där är ju ett perifert utdrag från en låttext av salig Peter Lundblad som inte har med saken att göra här.

Bra försök, men ingen cigarr.
Citera
2019-07-30, 12:20
Medlem
Sqeptisks avatar
Vedertaget från Skeptisk tid som militär:

Fram till 0900: -Godmorgon!
0900-1200: -Godförmiddag!
1200-1800: -God(efter)middag! (eller bara kort å militäriskt: -"Midda!")
1800-och senare: -Godafton!

Funkar även i det civila
Citera
2019-09-09, 17:47
Medlem
Papegojan21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Vedertaget från Skeptisk tid som militär:

Fram till 0900: -Godmorgon!
0900-1200: -Godförmiddag!
1200-1800: -God(efter)middag! (eller bara kort å militäriskt: -"Midda!")
1800-och senare: -Godafton!

Funkar även i det civila
Godafton var det. Tack så mycket.
Citera
2019-12-12, 21:19
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Faktum kvarstår. Jag tycker de orden har försvunnit. Godmiddag kan man möjligen höra i en nyhetssändning vid den tidpunkten, men det är ju inte samma sak som att det förekommer i dagligt tal.
"God kväll" är vanligt på nyheter och andra TV-program. Du har dock rätt i att man sällan använder det uttrycket till vardags. Man säger då bara "hej" till varandra.
Citera
2019-12-13, 08:21
Medlem
iters avatar
Den här diskussionen hör egentligen hemma i språkavdelningen. Man påminns om den klassiska konversationen mellan Gandalf och Bilbo:

Citat:
“Good Morning!" said Bilbo, and he meant it. The sun was shining, and the grass was very green. But Gandalf looked at him from under long bushy eyebrows that stuck out further than the brim of his shady hat.

"What do you mean?" he said. "Do you wish me a good morning, or mean that it is a good morning whether I want it or not; or that you feel good this morning; or that it is a morning to be good on?"

"All of them at once," said Bilbo. "And a very fine morning for a pipe of tobacco out of doors, into the bargain.

...

"Good morning!" he said at last. "We don't want any adventures here, thank you! You might try over The Hill or across The Water." By this he meant that the conversation was at an end.
"What a lot of things you do use Good morning for!" said Gandalf. "Now you mean that you want to get rid of me, and that it won't be good till I move off.”

Språk följer inte logiska regler, utan andra, dunkla organiska utvecklingslinjer, så att saker som en gång betydde något, eller borde betyda något, ofta nog betyder något helt annat. Hälsningsfraser har sina egna lagar, och sorteras för det mesta under dikotomin möte - avsked. På svenska (till skillnad från engelska, som vi såg ovan) har väl godmorgon, goddag, godkväll, godafton möteimplikation, medan godnatt, godmiddag, har avskedsimplikation (lite osäker på det sista som för mig känns obsolet). Det är bara så det är, det kan man inte ändra så lätt. Man kan förstås försöka, t.ex. börja säga "godnatt" istället för "hej" till damen man möter på krogen kl. 0030, och så får man se om bruket slår an och breder ut sig.
Citera
2019-12-13, 08:24
Medlem
Opportunitiess avatar
Goddag yxskaft vilken tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in