Jag ska till doktorn på torsdag för att mäta blodtrycket och få medicin. Blodtrycket låg på 135/85 mmHg. Inte jättehögt men högre än det optimala 115/75.
Jag vill inte gå runt med högre risk för hjärtattack, stroke, åderförkalkning och onödigt slitage på organ än nödvändigt. Jag söker därför den bästa blodtrycksmedicinen eller kombon i förhållande till antalet biverkningar. Vilken är det?
Jag läste att detta skulle vara azilsartan / chlorthalidone med 40 och 17 mmHG reduktion i systoliskt respektive diastoliskt blodtryck, men antalet biverkningar stod där inte så mycket om.
Typiskt så har Sverige inte denna medicin registrerad och inte heller olmesartan som verkar lovande. Det får vara en medicin som finns i fass.se.
Jag tror jag föredrar "Angiotensin II receptor blockers" - ARBs framför "ACE inhibitor" och andra typer men är inte säker då ARBs visat sig medföra förhöjd cancerrisk. Möjligtvis Telmisartan eller Eprosartan i så fall.
Vad säger ni om blodtrycket och vilka är era erfarenheter av blodtryck och blodtrycksmediciner?
Vad har ni själva i blodtryck och tar ni det på allvar?
Jag vill inte gå runt med högre risk för hjärtattack, stroke, åderförkalkning och onödigt slitage på organ än nödvändigt. Jag söker därför den bästa blodtrycksmedicinen eller kombon i förhållande till antalet biverkningar. Vilken är det?
Jag läste att detta skulle vara azilsartan / chlorthalidone med 40 och 17 mmHG reduktion i systoliskt respektive diastoliskt blodtryck, men antalet biverkningar stod där inte så mycket om.
Jag tror jag föredrar "Angiotensin II receptor blockers" - ARBs framför "ACE inhibitor" och andra typer men är inte säker då ARBs visat sig medföra förhöjd cancerrisk. Möjligtvis Telmisartan eller Eprosartan i så fall.
Vad säger ni om blodtrycket och vilka är era erfarenheter av blodtryck och blodtrycksmediciner?
Vad har ni själva i blodtryck och tar ni det på allvar?
http://drjohnday.com/top-10-ways-to-...ure-naturally/
Naturliga metoder känns överskattade och onödigt invecklade. Vad tror och tycker ni om det?
1. Lose 20 Pounds: 10 point reduction
2. Limit Sugar: 8 point reduction
3. Move More: 7 point reduction
4. Bulk Up on Fiber: 6.0 point reduction
5. Fruits, Vegetables, and Limited Saturated Fats: 5.5 point reduction
6. Nitric Oxide from Greens and Root Vegetables: 5.4 point reduction
7. More Minerals: 5.0 point reduction
8. Eliminate Unnecessary Stress: 5.0 point reduction
9. Better Sleep: 4.8 point reduction
10. Limit Salt: 4.8 point reduction
Naturliga metoder känns överskattade och onödigt invecklade. Vad tror och tycker ni om det?
1. Lose 20 Pounds: 10 point reduction
2. Limit Sugar: 8 point reduction
3. Move More: 7 point reduction
4. Bulk Up on Fiber: 6.0 point reduction
5. Fruits, Vegetables, and Limited Saturated Fats: 5.5 point reduction
6. Nitric Oxide from Greens and Root Vegetables: 5.4 point reduction
7. More Minerals: 5.0 point reduction
8. Eliminate Unnecessary Stress: 5.0 point reduction
9. Better Sleep: 4.8 point reduction
10. Limit Salt: 4.8 point reduction