• 1
  • 2
2019-04-22, 03:40
Medlem
BrunoBoltons avatar
Jag ska till doktorn på torsdag för att mäta blodtrycket och få medicin. Blodtrycket låg på 135/85 mmHg. Inte jättehögt men högre än det optimala 115/75.
Jag vill inte gå runt med högre risk för hjärtattack, stroke, åderförkalkning och onödigt slitage på organ än nödvändigt. Jag söker därför den bästa blodtrycksmedicinen eller kombon i förhållande till antalet biverkningar. Vilken är det?

Jag läste att detta skulle vara azilsartan / chlorthalidone med 40 och 17 mmHG reduktion i systoliskt respektive diastoliskt blodtryck, men antalet biverkningar stod där inte så mycket om.
Typiskt så har Sverige inte denna medicin registrerad och inte heller olmesartan som verkar lovande. Det får vara en medicin som finns i fass.se.
Jag tror jag föredrar "Angiotensin II receptor blockers" - ARBs framför "ACE inhibitor" och andra typer men är inte säker då ARBs visat sig medföra förhöjd cancerrisk. Möjligtvis Telmisartan eller Eprosartan i så fall.

Vad säger ni om blodtrycket och vilka är era erfarenheter av blodtryck och blodtrycksmediciner?
Vad har ni själva i blodtryck och tar ni det på allvar?

Citera
2019-04-22, 04:22
Medlem
Tveksam på att du blir rekommenderad att använda blodtryckssänkande då du ändå ligger inom normalvärden. På sin höjd kanske läkaren vill kolla upp grundläggande njurfunktion med blod och urinprov. Samt ett nytt vilotryck mätt på vårdcentral
Citera
2019-04-22, 04:24
Medlem
Medicin känns väl som sista utvägen?

Hade jag vart du skulle jag fimpat socker och mjöl. Testa att äta lingon(utan socker) och ev. lite rå rödbeta/rödbetsjuice.
Citera
2019-04-22, 05:17
Medlem
Jag tror inte du blir rekommenderad medicin då ditt blodtryck inte räknas som högt. Särskilt inte då blodtrycket ofta är lite högre när läkare tar det än det kanske är hemma.

Mitt blodtryck har legat alltifrån 120/90, 120/80, 153/110, 140/100. Det största problemet de ser med mitt är undertrycket men mest av allt då jag i princip konstant har förhöjd puls, och det är pga pulsen jag har fått vid behovs medicin. Dock fungerar inte den bra (svettas överdrivet och blir trött) vilket gör att jag inte tar den och jag vet inte vilken läkare som jag ska kontakta för att byta.
Citera
2019-04-22, 06:02
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Jag tror inte du blir rekommenderad medicin då ditt blodtryck inte räknas som högt. Särskilt inte då blodtrycket ofta är lite högre när läkare tar det än det kanske är hemma.

Mitt blodtryck har legat alltifrån 120/90, 120/80, 153/110, 140/100. Det största problemet de ser med mitt är undertrycket men mest av allt då jag i princip konstant har förhöjd puls, och det är pga pulsen jag har fått vid behovs medicin. Dock fungerar inte den bra (svettas överdrivet och blir trött) vilket gör att jag inte tar den och jag vet inte vilken läkare som jag ska kontakta för att byta.

Tar du bara medicin för blodtrycket?
Jag har samma problem, men tar några andra piller oxå.
Vore bra att veta vilket som ger svettningarna?
Citera
2019-04-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Tar du bara medicin för blodtrycket?
Jag har samma problem, men tar några andra piller oxå.
Vore bra att veta vilket som ger svettningarna?

Nej, har en del psykofarmaka också.

Inderal är det som gett mig svettningar oavsett om jag tagit enbart 10mg eller den dos de skrivit ut, 40 mg.
Citera
2019-04-22, 08:38
Medlem
Höjd puls kan man få betablockerare mot. Jag fick Metoprolol fast mot högt blodtryck(tillsammans med Enalapril) och min puls sänktes rejält. Dessutom kände jag mig lugnare i största allmänhet.

En låg dos på 25mg eller 50mg borde göra susen för er.
Citera
2019-04-22, 10:18
Medlem
Hegamons avatar
Du kan äta mat som sänker ditt blodtryck.

Sen kanske du bara har förhöjt blodtryck när du mäter det inom sjukvården för du är stressad. Fråga efter en 24 timmarsmätare, det är blodtrycket över dygnet per genomsnitt som är väsentligt, inte vad det är mätt vid ett tillfälle över dagen.

Om du verkligen har högt blodtryck, är mat ofta viktigare än medicin. Rödbettor sänker blodtrycket. Exempelvis en halv deciliter rödbetsjouice per dag och så rödbetor, det förhindrar också åderförfettning.
Du kan äta kosttillskottet ksm66 som tar bort stress vilket kan orsaka högt blodtryck.

Jag hade högt blodtryck vid mättillfällen alltså 140/90. Men 24 timmarsmätningen visade normalt. Sen så äter jag ovan livsmedel och det är lågt nu. Nyponpulver och blåbärspulver sänker ytterligare.

Hur du andas spelar också in på vilket blodtryck du har. Kort och ytlig andning stressar upp nervsystemet och trycket ökar. Djupa in och utandningar lugnar ner nervsystemet och blodtrycket sänks, det är fråga om ganska omgående effekt utifrån andning.
Citera
2019-04-22, 10:26
Medlem
BrunoBoltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Tveksam på att du blir rekommenderad att använda blodtryckssänkande då du ändå ligger inom normalvärden. På sin höjd kanske läkaren vill kolla upp grundläggande njurfunktion med blod och urinprov. Samt ett nytt vilotryck mätt på vårdcentral
Ja kanske det men mina njurvärden är dåliga i Sverige. Jag vill ha blodtryckssänkande läkemedel, så då får jag väl dricka en kanna kaffe innan om det ska vara så att någon annan ska bestämma vilka mediciner jag ska ta. Jag vill ha Tolucombi; "100 tablett(er) blister, 284:44, F"
http://www.fass.se/LIF/product?userT...20120525000089
En halv sådan per dag blir lagom. Då blir det 40 mg telmisartan och 6,25 hydroklortiazid. Jag gissar att trycket kommer ner på 125/80 då. Plus några rödbetor här och där så närmar det sig 115/75.

Njurarna är jag rädd om, och så vill jag inte ha åderförkalkning eller ett slaganfall. Pulserande öron i takt med hjärtslagen är inte heller roligt.
Hur kan det komma sig att mina njurar visar normala värden när jag tar tester i Afrika och på andra ställen men att dom är usla hemma i Sverige? Är det eGFR eller creatinine clearance som är de mest tillförlitliga njurvärdena?
http://pasteboard.co/IbhCe4d.jpg
http://pasteboard.co/IbhCSC4.jpg
Kan de olika resultaten ha att göra med att jag i Sverige äter stora mängder whey-protein och gymgrossistens kreatintillskott?

Edit: Upptäckte att "Creatinin clearance...............: 110.5 ml/Min" inte var med på någon av dem.
Men 110.5ml/Min var det i alla fall. Hur kan då svenska värden visa dålig njurfunktion?
Senast redigerad av BrunoBolton 2019-04-22 kl. 10:32.
Citera
2019-04-22, 11:28
Medlem
Du behöver inte medicin. Vi bor inte USA.

Ät bättre och börja träna. Så enkelt.
Citera
2019-04-22, 12:33
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBolton
Jag ska till doktorn på torsdag för att mäta blodtrycket och få medicin. Blodtrycket låg på 135/85 mmHg. Inte jättehögt men högre än det optimala 115/75.
Jag vill inte gå runt med högre risk för hjärtattack, stroke, åderförkalkning och onödigt slitage på organ än nödvändigt. Jag söker därför den bästa blodtrycksmedicinen eller kombon i förhållande till antalet biverkningar. Vilken är det?

Jag läste att detta skulle vara azilsartan / chlorthalidone med 40 och 17 mmHG reduktion i systoliskt respektive diastoliskt blodtryck, men antalet biverkningar stod där inte så mycket om.
Typiskt så har Sverige inte denna medicin registrerad och inte heller olmesartan som verkar lovande. Det får vara en medicin som finns i fass.se.
Jag tror jag föredrar "Angiotensin II receptor blockers" - ARBs framför "ACE inhibitor" och andra typer men är inte säker då ARBs visat sig medföra förhöjd cancerrisk. Möjligtvis Telmisartan eller Eprosartan i så fall.

Vad säger ni om blodtrycket och vilka är era erfarenheter av blodtryck och blodtrycksmediciner?
Vad har ni själva i blodtryck och tar ni det på allvar?

Förhöjt blodtryck är 140/90 vid två separata tillfällen. Det är tveksamt om du kommer få någon medicin vid ditt nästa läkarbesök. Eventuellt får du en ace hämmare.

Val av medicin beror på din bakgrund, ålder, ras, biverkningar och inte vilken medicin som sänker trycket mest.

Gällande dina njurar så låg ditt crea inom referensvärdet. Vad visade proverna i Sverige?
Citera
2019-04-22, 13:14
Medlem
Som andra har skrivit har du inga egentliga farliga världen, kreatininet är ett observanda, vet inte hur du ser ut i kroppen, vältränad? Sartan-gruppen du är inne på är antagligen bäst för dig då de har bra njurprotektiv effekt om du ändå har en begynnande påverkan. Jag skulle dock börja utan tiazid-tillägg. Finns inga bra jämförande studier mellan sartanerna jag har sett än, men min kunskap på området är några år gammal. Skulle fundera på losartan i ditt fall, bra effekt och billigt då patentet gått ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in