2019-04-21, 13:19
Medlem
Mors,

Skrev ut mig för drygt 12 år sedan och har sedan dess inte bott i Sverige. Fick nu reda på att jag hade en gammal skatteskuld som numera är preskiberad, OOOPPS (tydligen inget som marknadsförs speciellt hårt)

Nu till min fråga,

Om jag väljer att flytta hem och skriva mig i Sverige (Skatteverket) Om jag då väljer att öppna svensk bank konto och i framtiden även vill ansöka om lån, är då min gamla preskiberade skatteskuld något som ligger mig till last hos banken eller har den "försvunnit" Har varken kvar mitt svenska person nummer, även om jag så klart är svensk medborgare.

Må väl
Citera
2019-04-21, 13:38
Medlem
Sandtags avatar
Att det är preskriberat innebär just det du anfört, dvs; ja du kan flytta hem utan problem.
Citera
2019-04-21, 14:07
Medlem
John-Pauls avatar
Är du svensk medborgare så har du ett personnummer och en preskriberad skatteskuld kommer inte ligga till last hos en svensk bank.
Citera
2019-06-16, 19:01
Medlem
ichithekillers avatar
Jag har för mig att du själv måste skicka in något för att stryka skulden, med preskribering som anledning. Detta finns på Skatteverket hemsida, läste detta rätt nyligen pga reasons.
Citera
2019-06-16, 19:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichithekiller
Jag har för mig att du själv måste skicka in något för att stryka skulden, med preskribering som anledning. Detta finns på Skatteverket hemsida, läste detta rätt nyligen pga reasons.

Nej, så är det inte med skatteskulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in