• 5
  • 6
2019-04-22, 01:19
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Japp, nuförtiden har ju de flesta kort tap-funktion så finns ju ingen anledning att stå och skrika

Exakt. USA ligger tyvärr enormt långt efter Europa när det kommer till betalning så tap-funktionen saknas, och oftast används inte ens pin så visst tar det lite längre tid att signa ett kvitto varje gång, men tycker ändå nackdelarna är lite för stora i relation till hur få sekunder man sparar.
Citera
2019-04-22, 02:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pausvogel
Nu ljuger du så att näsan växer på dig! Jag skulle vilja hävda att det snarare handlar om på vilka ställen du gick för tio femton år sedan. Är det förknippat med någon särskild stad eller stadsdel? Jag har i princip aldrig upplevt detta under mina tjugo år i Stockholm, då har jag ändå häckat på både enstjärniga som femstjärniga syltor.

Varför skulle jag ljuga om det? På flera ställen jag hängt mycket på i större städer var det jävla massa kort inlämnade i baren för 10-15 år sen.

Men vi har uppenbart hängt på olika ställen.
Citera
2019-04-22, 02:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle jag ljuga om det? På flera ställen jag hängt mycket på i större städer var det jävla massa kort inlämnade i baren för 10-15 år sen.

Men vi har uppenbart hängt på olika ställen.

Villkoren/praxis/lagen har ändrats på senare tid. Du får själv stå för kostnaderna (om någon blåser dig) när du lämnar kortet utanför din egen kontroll/uppsikt. Kanske därför det inte verkar så vanligt att lämna kortet i baren längre.

Sedan står det också i villkoren exempelvis följande:
Kom ihåg att ditt kreditkort är en värdehandling. Använd och förvara det med omsorg och på ett säkert sätt.
-Antar att lämna in kortet i baren inte räknas som att "förvara det med omsorg och på ett säkert sätt"..

Själv brukar jag efter en barkväll: "-Fröken, kan jag få notan!", och betala precis innan jag går. Har funkat finfint under alla år. (Vi snackar många många år!)
Citera
2019-04-22, 10:58
Medlem
Sqeptisks avatar
Tekniken utvecklas hela tiden frammåt! Man behöver inte längre "lämna in kortet i baren" för att få det kopierat, det görs numera mycket enklare och lättare elektroniskt med en "skimmer"
Citera
2019-04-22, 11:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Tekniken utvecklas hela tiden frammåt! Man behöver inte längre "lämna in kortet i baren" för att få det kopierat, det görs numera mycket enklare och lättare elektroniskt med en "skimmer"

Spelar ingen roll, för det är bankens problem. Men lämnar du in kortet för förvaring i baren och pengar försvinner obehörigt från kortet, är det inte bankens problem, det är ditt problem.
Citera
2019-04-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Villkoren/praxis/lagen har ändrats på senare tid. Du får själv stå för kostnaderna (om någon blåser dig) när du lämnar kortet utanför din egen kontroll/uppsikt. Kanske därför det inte verkar så vanligt att lämna kortet i baren längre.

Sedan står det också i villkoren exempelvis följande:
Kom ihåg att ditt kreditkort är en värdehandling. Använd och förvara det med omsorg och på ett säkert sätt.
-Antar att lämna in kortet i baren inte räknas som att "förvara det med omsorg och på ett säkert sätt"..

Själv brukar jag efter en barkväll: "-Fröken, kan jag få notan!", och betala precis innan jag går. Har funkat finfint under alla år. (Vi snackar många många år!)

Var nog samma förr också. Det är inget nytt att man är ansvarig själv för kortet.
Citera
2019-04-22, 19:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Var nog samma förr också. Det är inget nytt att man är ansvarig själv för kortet.

Det nya som infördes för något år sedan är att man får betala en självrisk. Om jag inte minns fel var den upp till 12000 kronor. Vid grov försumlighet får man betala allt själv, dvs. kan bli mer än 12000.
Var på Plus för något år sedan.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in