2019-04-21, 11:45
Medlem
feemaxxxs avatar
Nackdelen med systemet med kortet i glaset var att
1. Man drack mer eftersom man fick snabbare service och inte hade koll på hur mycket notan var uppe i.'
2. Att man var tvungen att kila tillbaka till baren för att hämta kortet dagen efter.
Citera
2019-04-21, 12:33
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det FANNS ett syfte- för några år sedan tog det tid och var lite mer komplicerat att betala med kortet. Fanns EN manuell "slipdragare" (en mekanisk maskin ...=. Det skulle ha blivit ohållbart att använda denna för varje öl.

Som kund var fördelen med "kortet i glaset" att man oftast fick snabbare service. Barpersonalen visste ju att det bara vara att köra ut bången och lägga den i glaset, och valde denna kund framför fulla Allan som skulle hålla på att räkna femtioöringar när ölen skulle betalas.
Så var det, sen ska man inte glömma att det utöver de praktiska skälen även var lite av en statusgrej för att visa att man dels hade råd att festa utan att stå och räkna enkronorna men också dels att man faktiskt HADE ett kreditkort vilket långt ifrån alla hade. Framförallt om det var ett lite flashigare platinumkort eller liknande.

Skön tråd för övrigt, väcker en hel del glada minnen.
Citera
2019-04-21, 12:44
Har för det kom någon regel/lag för 5-6 år sen om att servitören/bartendern får inte gå iväg med ditt kreditkort utan uppsikt. Men hittar ingen källa om det på Google? Hmm

Men om jag har rätt är det nog därför uttrycket försvunnit, sorry för att vara en party pooper
Citera
2019-04-21, 13:11
Medlem
Minns när jag började gå ut 1998 att det var en som när ville bjuda på öl att de hade "kortet" i baren så det var bara att gå dit och säga att man ville ha en öl och att xxxx som hade sitt kort i baren skulle betala
Citera
2019-04-21, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Varför skulle man lämna in kortet? Baren gör en nota och sedan betalar man när man går.

Äldre kassasystem kunde inte hantera den mängden notor digitalt.
Jag minns det som väldigt vanligt att gästerna lämnade sitt kort i baren.
Jag slog ut kvitto på varje enskilt köp, la det tillsammans med kortet (barer och restauranger hade ofta mer eller mindre fiffiga lösningar för att hålla isär kort och kvitton)och räknade ihop summan när gästen ville betala för kvällen.
När jag började jobba i bar fanns det bara manuella kortmaskiner där vi fick sliparna i tre ex, ett till gäst, ett till baren som skulle sparas i kassaskåpet och ett som skickades in till banken för att transaktionen skulle genomföras.
Ett jävla jobb att göra det vid varje enskilt köp.
Kortdragaren jävlades ofta, och råkade en slip gå sönder var man tvungen att skriva upplöpnumret för att skicka in till banken. Fattades en slip i löpnummerordningen blev det ett jävla liv på skattemyndigheten.
Senast redigerad av cdec 2019-04-21 kl. 13:53.
Citera
2019-04-21, 13:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Betala för varje öl som riktigt folk?

Riktigt folk har notor med.
Citera
2019-04-21, 14:08
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har själv enbart dåliga erfarenheter av att lämna in kortet i baren. Har bland annat glömt kortet i baren, trott att det varit stulet, spärrat det och på så sätt inte kunnat betala notan.

Har folk kommit på att det är en jävla dum idé att lämna in kortet?

Ja det sker fortfarande och kallas öppen nota.

Fenomenet känna ägaren/bartendern syftar till att du INTE behöver lämna in kortet för en öppen nota eftersom de känner dig och vet att du är god för notan (alltid har deg).

Känner du inte dem så får du snällt lämna in kortet för en öppen nota på en krog, om du vill flasha och va kung i baren.

Jag lämnar ALDRIG in mina jävla kort. Då är man fan tappad.
Men öppen nota kör jag ofta, av 2 anledningar.
1. Enklare. Sen kan man splitta kompisar emellan
2. Jag betalar 1/3 av riktiga priset vi druckit upp. Då ger jag oftast 25% dricks till bartendern. Win win
Citera
2019-04-21, 14:40
Medlem
UlphSvensons avatar
Nu för tiden har man ju mest bara nota istället, kassorna kan hantera det på ett sätt som inte gick förr. Men en gång i tiden lämnade vi en bunt kontanter i ett glas och bad bartendern säga till när dom är slut. Låter tyvärr lite stekare, men vi jobbade i restaurang så det var dricksen som åkte i glaset, inte pappas pengar
Citera
2019-04-21, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ja det sker fortfarande och kallas öppen nota.

Fenomenet känna ägaren/bartendern syftar till att du INTE behöver lämna in kortet för en öppen nota eftersom de känner dig och vet att du är god för notan (alltid har deg).

Känner du inte dem så får du snällt lämna in kortet för en öppen nota på en krog, om du vill flasha och va kung i baren.

Jag lämnar ALDRIG in mina jävla kort. Då är man fan tappad.
Men öppen nota kör jag ofta, av 2 anledningar.
1. Enklare. Sen kan man splitta kompisar emellan
2. Jag betalar 1/3 av riktiga priset vi druckit upp. Då ger jag oftast 25% dricks till bartendern. Win win

Öppen nota är något annat.
På den tiden man lämnade kortet i baren slogs varje köp ut och kvittot lades vid kortet, köpet var alltså avslutat men inte draget från kortet.
På en öppen nota är inte beloppet utslaget, utan notan fylls på efterhand och avslutad när gästen betalar.
Citera
2019-04-21, 20:44
Medlem
Gjorde alltid det förr i tiden när jag var ute och festa mycket på 90- och 00-talet. Nu hade jag aldrig vågat det, men man blir fegare och förståndigare med tiden ha ha.
Citera
2019-04-22, 01:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Åtminstone här i USA så är fenomenet fortfarande högst normalt men oftast så scannar de kortet i början av kvällen och ger det tillbaka omedelbart. På slutet av kvällen stänger man notan (”close the tab”). Vet inte varför det försvunnit från Sverige som fenomen?

Scanna kortet låter ju rätt smidigt, tror jag aldrig varit med om att dom gjort det, då kommer man åtminstone runt problemet att man kan glömma kortet.

Men annars tycker jag det egentligen inte finns några som helst fördelar. Varje gång man beställer ska man försöka förklara för bartendern vad fan man heter och eftersom dom aldrig fattar mitt svennebanamn försvinner lite av tiden man eventuellt sparar på att betala vid varje beställning. Sen kan man ge sig på att det är svinmycket folk i baren precis när man vill dra så när alla har druckit upp och vill vidare så måste hela sällskapet vänta på att något ska försöka tränga sig fem och stänga notan. Om man ens lyckas komma ihåg att göra det och inte tvingas traska tillbaka senare under kvällen eller dagen efter för att hämta kortet.
Citera
2019-04-22, 01:09
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Scanna kortet låter ju rätt smidigt, tror jag aldrig varit med om att dom gjort det, då kommer man åtminstone runt problemet att man kan glömma kortet.

Men annars tycker jag det egentligen inte finns några som helst fördelar. Varje gång man beställer ska man försöka förklara för bartendern vad fan man heter och eftersom dom aldrig fattar mitt svennebanamn försvinner lite av tiden man eventuellt sparar på att betala vid varje beställning. Sen kan man ge sig på att det är svinmycket folk i baren precis när man vill dra så när alla har druckit upp och vill vidare så måste hela sällskapet vänta på att något ska försöka tränga sig fem och stänga notan. Om man ens lyckas komma ihåg att göra det och inte tvingas traska tillbaka senare under kvällen eller dagen efter för att hämta kortet.

Japp, nuförtiden har ju de flesta kort tap-funktion så finns ju ingen anledning att stå och skrika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in