Citat:
Jag menar att det inte finns en enkel algorithm som säger när du ska gå in eller ur marknaden. Det finns några få historiska händelser då det eventuellt varit möjligt att lämna marknaden (it-kraschen, kraschen på 30-talet). Många olika kriterier måste då vara uppfyllda.Det finns ju visst ett sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad... genom att planera/lite framförhållning bör man veta vad man sparar pengar till. Är det som sagt för att finansiera konsumtion inom loppet av några år är det att anse som en kortsiktig investering, svårare än så är det inte. Jag tror att du helt enkelt haft en del tur. Din strategi är iaf inget jag skulle rekommendera till en vanlig svensson.
Så du har investerat lånade pengar på börsen... i vad, om du vill vara mer specifik? De fonder som du anser kan slå index över tid?
Så du har investerat lånade pengar på börsen... i vad, om du vill vara mer specifik? De fonder som du anser kan slå index över tid?
Jag har lämnat förvaltningen till Fischer investments. De köper stabila bolag runt hela världen. De handlar på min depå. Avgiften är ungefär som i en fond.
Jag anser inte att jag haft tur (har tex. varit med på it-kraschen). Min avkastning är nog runt index. Det blir ganska mycket avkastning över 30 års tid. Sedan har jag jobbat med bra lön hela tiden.
Har fonder i Odin, Didner & gerge, prior nilsson, Spiltan.
Det vanligaste felet som folk gör är att sälja vid nedgång (det gör aldrig jag). Ett perfekt tillfälle att köpa billigt. Självklart kan det vara olämpligt om marknaden verkligen är övervärderad. Vid en tillfällig korrektion kan man vara lugn.
Att belåna huset är ingen större fara om man har en lång tidshorisont. Man blir inte tvingad att sälja (vilket hade varit fallet om man belånat sin portfölj). Jag betalar 0.79% i ränta på lånet.