• 3
  • 4
2019-04-22, 09:36
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Det finns ju visst ett sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad... genom att planera/lite framförhållning bör man veta vad man sparar pengar till. Är det som sagt för att finansiera konsumtion inom loppet av några år är det att anse som en kortsiktig investering, svårare än så är det inte. Jag tror att du helt enkelt haft en del tur. Din strategi är iaf inget jag skulle rekommendera till en vanlig svensson.

Så du har investerat lånade pengar på börsen... i vad, om du vill vara mer specifik? De fonder som du anser kan slå index över tid?
Jag menar att det inte finns en enkel algorithm som säger när du ska gå in eller ur marknaden. Det finns några få historiska händelser då det eventuellt varit möjligt att lämna marknaden (it-kraschen, kraschen på 30-talet). Många olika kriterier måste då vara uppfyllda.
Jag har lämnat förvaltningen till Fischer investments. De köper stabila bolag runt hela världen. De handlar på min depå. Avgiften är ungefär som i en fond.
Jag anser inte att jag haft tur (har tex. varit med på it-kraschen). Min avkastning är nog runt index. Det blir ganska mycket avkastning över 30 års tid. Sedan har jag jobbat med bra lön hela tiden.
Har fonder i Odin, Didner & gerge, prior nilsson, Spiltan.
Det vanligaste felet som folk gör är att sälja vid nedgång (det gör aldrig jag). Ett perfekt tillfälle att köpa billigt. Självklart kan det vara olämpligt om marknaden verkligen är övervärderad. Vid en tillfällig korrektion kan man vara lugn.
Att belåna huset är ingen större fara om man har en lång tidshorisont. Man blir inte tvingad att sälja (vilket hade varit fallet om man belånat sin portfölj). Jag betalar 0.79% i ränta på lånet.
Citera
2019-04-22, 15:45
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsdonator
Du e ju fan dum i huvudet.

Jag ligger 230000 kr plus genom att göra det (huset är nu belånat till 50%).
Enligt mig inte så dumt
Citera
2019-04-22, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag ligger 230000 kr plus genom att göra det (huset är nu belånat till 50%).
Enligt mig inte så dumt

Och när börsen faller 20% är du då lika smart som nu?
Citera
2019-04-22, 19:41
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsdonator
Och när börsen faller 20% är du då lika smart som nu?
Då avvaktar bättre tider jag ELLER ökar min investering. Detta hände mig för några år sedan (jag ökade på min belåning på huset (pga. strul med min sambo)). Låg back säkert över 20% några år. Nu ligger jag på plus. Det lönar sig att ha ett långt tidsperspektiv. Psykologiskt kan det det så klart kännas jobbigt (man får lära sig att stänga av sina känslor när man investerar på börsen). Dessa känslor är till för att vi skulle överleva i forntiden (man vill agera i panik). Ingen bra reaktion vid investeringar. Enda gången man ska sälja är om ens investering visat sig vara felaktig (köp aldrig bolag som inte tjänar pengar).
Citera
2019-04-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
Hej,

Har för tillfället ca 50k som bara ligger på mitt sparkonto(det är mer eller mindre de två senaste årens årslön) de har bara legat där i över 6 mån. Men jag är rädd att de ska bli mindre värda med tiden hade velat investera ungefär hälften på nått vettigt sätt. Hur då aktier? fonder? vad är skillnaden på aktier och fonder? köpa lite guld? placera dom i en annan valuta? Om någon har några förslag, hade det varit väldigt hjälpsamt. tack på förhand.
Nu vet jag inte hur du bor, var du jobbar eller något annat.
Att ha 50 000 lättillgänglig rekommenderas av de flesta. Att "låsa in" dem i en fond eller aktier kan vara dumt. Det finns en risk att din placering kortsiktigt sjunker 50 % och att då tvingas sälja av för att du behöver pengarna är riktigt trist.

Tittar du på hösten så sjönk börsen under oktober-december med ca 20 %, sedan årsskiftet har det återhämtat sig. Tråkigt för de som tvingades att sälja vid årsskiftet och gjorde förlust.

Att ha 3 månadslöner lättillgängligt är rätt så viktigt. Om du blir sjuk så får du lägre lön pga karensdagar dessutom så kan du behöva vänta några veckor på att få ersättning från försäkringskassan. Då är det bra med en liten buffert.
Polarna vill åka på semester, med en buffert så är det bara att hänga på. Företaget där du arbetar kan gå dåligt så att de inte kan betala ut lön. Du kanske behöver byta jobb och köpa en bil så att du kan pendla. Att ha 3 månadslöner lättillgängligt är en förutsättning för att klara detta.

När du har 50 000 lättillgängligt kan du börja placera långsiktigt på börsen i aktiefonder.
Citera
2019-04-22, 20:22
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Öppna ett konto på Avanza men investera inte i svenska företag.

Tvärtom. Kronans fördelaktiga värde gör svenska bolag till en utmärkt placering.

Det är dessutom alltid en dålig ide att tro det är grönare på andra sidan eller gå över ån för vatten osv. Det är lättare följa svenska bolag än utländska. Många utländska börser är också högt värderade vilket stockholmsbörsen inte är. Det är ett ormbo hitta & följa utländska bolag även kända sådana. Bolag som Apple eller Tesla kan mycket väl falla ganska brant. Tesla är påväg mot konken, ändå är det nästan 8000 sparare hos avanza som har aktier i bolaget.
Citera
2019-04-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
Hej,

Har för tillfället ca 50k som bara ligger på mitt sparkonto(det är mer eller mindre de två senaste årens årslön) de har bara legat där i över 6 mån. Men jag är rädd att de ska bli mindre värda med tiden hade velat investera ungefär hälften på nått vettigt sätt. Hur då aktier? fonder? vad är skillnaden på aktier och fonder? köpa lite guld? placera dom i en annan valuta? Om någon har några förslag, hade det varit väldigt hjälpsamt. tack på förhand.

Starta konto på Nordnet eller Avanza idag, öppna ett ISK-konto och för över pengarna dit. Det är enkelt. Sen köper du billiga indexfonder. Låt inte pengarna ligga kvar på sparkontot!
Citera
2019-04-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Inte kul alls och därför som unga nybörjare inte bör ha 100% på börsen eftersom de bara kommer få panik och sälja i nästa krasch. Vet man vad man gör och att man tål 100% så visst men vi som började investera på börsen efter senaste kraschen 2008 och inte varit med om en själva bör enligt mig inte ha mer än max 80% typ på börsen, kanske hellre tom 60-70% innan man vet hur man reagerar i en krasch.

Att ha en 60/40 portfölj som man kan hålla genom en krasch är mycket bättre än en 100/0 portfölj där man får panik och säljer allt..

Sker en 50% krasch över en dag eller hur såg det ut vid de senaste krasherna? Jag tänker att när det sviktar rejält säljer man av på direkten (inom en dag) istället för att åka med hela kraschen...stop loss liksom
Citera
2019-04-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trygghetavpengar
Sker en 50% krasch över en dag eller hur såg det ut vid de senaste krasherna? Jag tänker att när det sviktar rejält säljer man av på direkten (inom en dag) istället för att åka med hela kraschen...stop loss liksom

Det är olika eftersom stora nedgångar kan ha så många olika orsaker. I höstas var det det ett par dagar. 2015 tog det två månader att nå botten. 2008 nio månader. 2000 tog två år. 1987 gick det på en dag. I de flesta krascherna var de stora dipparna några enskilda dagar här och där med ganska platt eller till och med uppåtgående kurser däremellan.

Det finns tre problem med att sälja av i en krasch:

1. Hur vet du att det är en krasch?
2. Vem ska köpa? Kurserna sjunker för att tillgången är större än efterfrågan. För vsrje sälj måste du hitta en köpare, annars sitter du där med din akrie som ingen vill ha. När det gäller fonder så "löser" fonden det problemet antingen genom att dumpa priserna ännu mer (lägga sig under alla andra) eller dra i fondens nödbromsar och lägga ordrarna på kö i någon dag tills marknaden förhoppningsvis är mer likvid.
3. Hur vet du när nedgången är över och det är läge att köpa igen? Om det var en väldigt kort svängning så kanske rekylen kommer lika snabbt också. Då sålde du efter en nedgång och missade uppgången. Detta är ett fundamentat problem med stop loss. Stor risk att sälja billigt och köpa dyrt. Skulle du göra tvärtom? "Start buy" när börsen precis stigit med x% på kort tid?

Av dessa anledningar är det i princip för sent att sälja när kraschen sker. Om man behöver pengarna så är det bättre att sälja innan, oavsett marknadsklimat. Det vill säga utgå ifrån sig själv, sin tidshorisont och sin egen risktolerans istället för att försöka tajma marknaden. Köpa hus snart? Flytta kontantinsatsen till sparkonto.

Om man tänker som mig så KÖPER man i nedgångar, inte säljer. Ungefär den nivå där du lägger din stop loss börjar det bli intressant dör mig att ta stärre risk och flytta in pengar drån mina räntekonton. Eller varför inte ta lån? 2008 dammsög de finansiellt kunniga likvidmarknaden för att låna pengar de kunde köpa aktier för. Många maxade sina bolån. 2009 infördes nya regler om ränta på skatteskulder bara för att så många struntade i att betala sin skatt, de köpte aktier för pengarna istället och betalade den då låga räntan på skattekontot.
Senast redigerad av lajm 2019-04-25 kl. 01:40.
Citera
2019-04-25, 02:19
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
1. Hur vet du att det är en krasch?

Den är svår. Håller med om att det är bättre att "köpa mer" istället för att sälja i en krasch. Dock rör sig ju börsen generellt 1-2% per dag. Senaste gången börsen tappade mer än 2-3% på en dag var i början av Oktober 2018. Även om det inte var "i början" av nedgången hade han kommit undan en ytterligare nedgång på 10+% om han sålt av där. Säger inte att det är enkelt men det går. Jag själv sålde inget utan köpte på mig massor när jag såg tecken på en vändning efter nyår.

Därför man får se till att börja likvidera lite innan om man misstänker att det är påväg söderut.

Citat:
2. Vem ska köpa? Kurserna sjunker för att tillgången är större än efterfrågan. För vsrje sälj måste du hitta en köpare, annars sitter du där med din akrie som ingen vill ha. När det gäller fonder så "löser" fonden det problemet antingen genom att dumpa priserna ännu mer (lägga sig under alla andra) eller dra i fondens nödbromsar och lägga ordrarna på kö i någon dag tills marknaden förhoppningsvis är mer likvid.

Du säger ju själv att du köper i nedgångar. Det är många som gör det, även om du säljer någon % under aktuellt pris finns det alltid de som handlar på momentum.

Citat:
3. Hur vet du när nedgången är över och det är läge att köpa igen? Om det var en väldigt kort svängning så kanske rekylen kommer lika snabbt också. Då sålde du efter en nedgång och missade uppgången. Detta är ett fundamentat problem med stop loss. Stor risk att sälja billigt och köpa dyrt. Skulle du göra tvärtom? "Start buy" när börsen precis stigit med x% på kort tid?

Spelar ingen roll egentligen, bara att köpa på sig ännu mer när priserna kraschat 15-50%. Antar jag att de flesta gör, även om man handlar med "stop-loss". Jag följer i stort samma strategi som du vid korrektioner, det är ju där de stora pengarna skapas
Citera
2019-04-25, 06:23
Medlem
Tror att vi är många som sitter i samma sits

Har själv 150k som dunstar bort på banken. Känns otryggt att ge sig in på börsen nu efter 20% uppgång på 3 månader nära ATH.
Med tanke på ställningen i landet är detta helt obefogat och förväntar mig en dipp, men börsen tuffar på dag efter dag

Har funderat på räntefonder i utlänsk valuta men även dessa kostar i valutaväxling och handelsavgifter som motsvarar flera tusenlappar för summan ovan. Kronan nästan i all time low och idag sjunker den ytterligare på räntebeskedet. Kanske återhämtar sig, kanske inte

Känns som värdet avdustar i sparkontot nu lika snabbt som man hinner spara (i utlänsk köpkraft)

Det sinnessjuka är att även om man skulle handla valuta nu och göra vinst (i sek, ej i köpkraft) så ska man skatta på överskottet i SEK.
Äckelsystemet som gör oss fattigare ska även straffa oss för att vi försöker fly det sjunkande skeppet
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in