2019-04-20, 23:27
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Ja, jag har ALLT på aktier (fonder eller rena aktier). De flesta gångerna jag sålt har det varit för att betala skatt (för min firma). Jag kör samma koncept där (allt på börsen - alltid).
Har köpt bil, resor osv några gånger. Då har jag sålt av aktier eller använt lite överbliven lön.
Det är ganska billigt att resa och bilar är också billiga om man inte har jättestora krav...

Okej. Intressant! Vad är den dyraste bilen/resan du har ägt/åkt på, om man får fråga? Mindre uttag/att sälja av ett mindre antal aktier är ju egentligen inte så farligt för att köpa en bil för 30k eller resa för 10-15k om man ändå har 1M+ i aktier, men att gneta ihop en kontantinsats på 3-4 år och lägga allt kontinuerligt på börsen i en fond med relativt hög risk som exempelvis Avanza Zero/Global tycker jag inte är särskilt vettigt. Det var lite den utgångspunkten jag hade.
Citera
2019-04-21, 01:46
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Okej. Intressant! Vad är den dyraste bilen/resan du har ägt/åkt på, om man får fråga? Mindre uttag/att sälja av ett mindre antal aktier är ju egentligen inte så farligt för att köpa en bil för 30k eller resa för 10-15k om man ändå har 1M+ i aktier, men att gneta ihop en kontantinsats på 3-4 år och lägga allt kontinuerligt på börsen i en fond med relativt hög risk som exempelvis Avanza Zero/Global tycker jag inte är särskilt vettigt. Det var lite den utgångspunkten jag hade.

Fast att ha sina privatekonomiska kostnader direkt beroende av börsen är idiotiskt, låter som att han inte ens har en buffert för en billigare resa. Det är ju 40% risk att man förlorat pengar efter tre månader, lägg till courtage så är vi uppe i nivåer som att räkna kort i Black Jack och ha 49% risk att förlora pengarna. Riktigt jävla dålig strategi, att det "har funkat" i 30 år beror på tur, räcker med en akut kostnad under en recession för att portföljen ska gå åt helvete. DJ World kraschade ca 50% 2000 och 50% 2008, kul att behöva sälja av innehav då.
Citera
2019-04-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Fast att ha sina privatekonomiska kostnader direkt beroende av börsen är idiotiskt, låter som att han inte ens har en buffert för en billigare resa. Det är ju 40% risk att man förlorat pengar efter tre månader, lägg till courtage så är vi uppe i nivåer som att räkna kort i Black Jack och ha 49% risk att förlora pengarna. Riktigt jävla dålig strategi, att det "har funkat" i 30 år beror på tur, räcker med en akut kostnad under en recession för att portföljen ska gå åt helvete. DJ World kraschade ca 50% 2000 och 50% 2008, kul att behöva sälja av innehav då.

Inte kul alls och därför som unga nybörjare inte bör ha 100% på börsen eftersom de bara kommer få panik och sälja i nästa krasch. Vet man vad man gör och att man tål 100% så visst men vi som började investera på börsen efter senaste kraschen 2008 och inte varit med om en själva bör enligt mig inte ha mer än max 80% typ på börsen, kanske hellre tom 60-70% innan man vet hur man reagerar i en krasch.

Att ha en 60/40 portfölj som man kan hålla genom en krasch är mycket bättre än en 100/0 portfölj där man får panik och säljer allt..
Citera
2019-04-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
Hej,

Har för tillfället ca 50k som bara ligger på mitt sparkonto(det är mer eller mindre de två senaste årens årslön) de har bara legat där i över 6 mån. Men jag är rädd att de ska bli mindre värda med tiden hade velat investera ungefär hälften på nått vettigt sätt. Hur då aktier? fonder? vad är skillnaden på aktier och fonder? köpa lite guld? placera dom i en annan valuta? Om någon har några förslag, hade det varit väldigt hjälpsamt. tack på förhand.

Något som håller i värde. Guld.
Citera
2019-04-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig

Guld håller inte garanterat i värde. Guld är ju i grunden nästan meningslöst. Det mesta används till smycken och som investeringsguld, två modenycker senare kan hela det värdet vara borta.
Citera
2019-04-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Guld fortsätter nog att stiga ett par år till.
Annars prova östfonder.
har guld stigit? du påstår att guld fortsätter att stiga, men har den stigit?
Citera
2019-04-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
kolla på guld priset sedan 2012!
Citera
2019-04-21, 10:46
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP

Håller med om att det är en dålig strategi. Men om man redan har stora tillgångar bundna i aktier som har vuxit i 30 år då ser jag inget fel med att sälja en liten andel för att konsumera. Det är ungefär som att man är pensionerad och säljer av lite för att leva på "avkastningen".

Men i grund och botten är det inte särskilt smart att ha alla sina pengar på börsen. En vanlig sparare bör exempelvis ha olika sparkonton för olika 'konsumtionskategorier' som jag kallar det: ett sparkonto för vitvaror, ett annat för ny bil, ett resekonto mm. Och då ska det gärna vara lite sparränta på det, men att spara i Avanza Zero för 5k/månaden i ett år för att ha råd med ny bil är en ganska dålig idé.
Citera
2019-04-21, 12:04
Medlem
Luckyhorses avatar
Tycker fonder kan vara en lätt och ”säker” början. Jag kör på Länsförsäkringar med 60% i globala indexfonder och 40% i LF fastighetsfond. Ligger på 17.55 % i värdeutveckling för tillfället.
Citera
2019-04-21, 21:31
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo

Dyraste bilen var en Volvo för 120000. Dyraste resan var till Afrika i 2 månader (runt 50000 kr).
Har en lite billigare bil nu då jag inte åker så mycket eller långt.
Jag har placerat i olika fonder samt en mindre del aktier. Avanza zero och Global tycker jag verkar ha en låg risk. Problemet om man inte är fullinvesterad är att man lätt går miste om långsiktig avkastning. Det finns ju inget sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad.
Jag väljer fonder som ska kunna slå index över tid (värdebaserade fonder (de köper lågt värderade aktier)).
Belånade nyligen huset maximalt och satte allt på börsen. Det har gått rejält plus.
Citera
2019-04-21, 22:26
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Dyraste bilen var en Volvo för 120000. Dyraste resan var till Afrika i 2 månader (runt 50000 kr).
Har en lite billigare bil nu då jag inte åker så mycket eller långt.
Jag har placerat i olika fonder samt en mindre del aktier. Avanza zero och Global tycker jag verkar ha en låg risk. Problemet om man inte är fullinvesterad är att man lätt går miste om långsiktig avkastning. Det finns ju inget sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad.
Jag väljer fonder som ska kunna slå index över tid (värdebaserade fonder (de köper lågt värderade aktier)).
Belånade nyligen huset maximalt och satte allt på börsen. Det har gått rejält plus.

Det finns ju visst ett sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad... genom att planera/lite framförhållning bör man veta vad man sparar pengar till. Är det som sagt för att finansiera konsumtion inom loppet av några år är det att anse som en kortsiktig investering, svårare än så är det inte. Jag tror att du helt enkelt haft en del tur. Din strategi är iaf inget jag skulle rekommendera till en vanlig svensson.

Så du har investerat lånade pengar på börsen... i vad, om du vill vara mer specifik? De fonder som du anser kan slå index över tid?
Citera
2019-04-22, 00:22
Medlem
Öppna konto hos Nordnet eller Avanza,börja investera i investmentbolag,t ex Bure som är min favorit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in