Citat:
Ursprungligen postat av
vitgulvolvo
Okej. Intressant! Vad är den dyraste bilen/resan du har ägt/åkt på, om man får fråga? Mindre uttag/att sälja av ett mindre antal aktier är ju egentligen inte så farligt för att köpa en bil för 30k eller resa för 10-15k om man ändå har 1M+ i aktier, men att gneta ihop en kontantinsats på 3-4 år och lägga allt kontinuerligt på börsen i en fond med relativt hög risk som exempelvis Avanza Zero/Global tycker jag inte är särskilt vettigt. Det var lite den utgångspunkten jag hade.
Dyraste bilen var en Volvo för 120000. Dyraste resan var till Afrika i 2 månader (runt 50000 kr).
Har en lite billigare bil nu då jag inte åker så mycket eller långt.
Jag har placerat i olika fonder samt en mindre del aktier. Avanza zero och Global tycker jag verkar ha en låg risk. Problemet om man inte är fullinvesterad är att man lätt går miste om långsiktig avkastning. Det finns ju inget sätt att veta när man ska gå in och ur en marknad.
Jag väljer fonder som ska kunna slå index över tid (värdebaserade fonder (de köper lågt värderade aktier)).
Belånade nyligen huset maximalt och satte allt på börsen. Det har gått rejält plus.