2019-04-19, 15:47
Medlem
Fick aktier i Swedish Match av Volvo eftersom jag ägde Volvoaktier runt 1996. Kollar nu och det står följande:

"Utdelning från Volvo: För varje aktie i Volvo, oavsett serie, erhölls en aktie i Swedish Match. Volvos anskaffningsutgift ska fördelas: Volvo 88% - Swedish Match 12%" på Skatteverkets hemsida.

Jag sålde 50 aktier från Swedish Match och har inte köpt några själv så det är det jag ska ha fått eftersom jag var aktieägare i Volvo. Hur räknar jag ut omkostnadsbeloppet på detta?
Citera
2019-04-19, 16:11
Medlem
constants avatar
Vad tror du om Skatteverkets sida, och att använda deras sökfunktion?

Möjligt att du får mer kompetens här på Flashback, men jag är inte säker.
Citera
2019-04-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad tror du om Skatteverkets sida, och att använda deras sökfunktion?

Möjligt att du får mer kompetens här på Flashback, men jag är inte säker.
Det är ju där jag fick mitt citat ifrån, men hur ska jag räkna ut vad inköpspriset är på en aktie jag fick av Volvo?
Citera
2019-04-19, 16:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Det är ju där jag fick mitt citat ifrån, men hur ska jag räkna ut vad inköpspriset är på en aktie jag fick av Volvo?
Har du betalat något för dom?
Har du sålt dom för något?
Citera
2019-04-19, 16:16
Medlem
Citat:
Har du betalat något för dom?
Har du sålt dom för något?
Nej, förutom att jag har köpt Volvoaktier som gav mig dessa i utdelning. Men inget extra förutom Volvoaktierna jag köpte något år innan.

Ja, jag har sålt dom. 367kr/aktie. Blir anskaffningsbelopp och omkostnadsbelopp då 0kr?
Citera
2019-04-19, 16:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, jag har sålt dom. 367kr/aktie. Blir anskaffningsbelopp och omkostnadsbelopp då 0kr?
Jepp.
Citera
2019-04-19, 16:43
Medlem
Citat:
Jepp.
Tack för hjälpen!
Citera
2019-04-19, 16:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tack för hjälpen!

Schablonmetoden kan du alltid använda, 20% av försäljningspriset som anskaffningskostnad.

Egentligen borde du väl ha sparat 12% av anskaffningskostnaden du använde när du sålde dina volvoaktier, för dessa hade du sålt?
Citera
2019-04-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Schablonmetoden kan du alltid använda, 20% av försäljningspriset som anskaffningskostnad.

Egentligen borde du väl ha sparat 12% av anskaffningskostnaden du använde när du sålde dina volvoaktier, för dessa hade du sålt?
Den första hade jag glömt, tack!

Jag köpte de volvoaktierna tidigt 90tal, sålde dom för ungefär 4 månader sen. Har inte någon direkt datum när jag sålde volvoaktierna så kommer antagligen använda schablonmetoden här med.
Citera
2019-04-19, 17:21
Medlem
Citat:
Fick aktier i Swedish Match av Volvo eftersom jag ägde Volvoaktier runt 1996. Kollar nu och det står följande:

"Utdelning från Volvo: För varje aktie i Volvo, oavsett serie, erhölls en aktie i Swedish Match. Volvos anskaffningsutgift ska fördelas: Volvo 88% - Swedish Match 12%" på Skatteverkets hemsida.

Jag sålde 50 aktier från Swedish Match och har inte köpt några själv så det är det jag ska ha fått eftersom jag var aktieägare i Volvo. Hur räknar jag ut omkostnadsbeloppet på detta?
Likartade förhållanden gäller för mig. I maj 1996 fick jag aktier i Swedish Match pga mitt Volvoinnehav. Volvoaktierna hade jag köpt i september 1994 för runt 150 kr/st.
Anskaffningsvärdet för mina Swedish Match aktier kan då beräknas till 18 kr (150 kr x 12 %).

Runt detta belopp, 18 kr, torde anskaffningsvärdet för dina Swedish Match aktier också ligga. Men detta värde på 18 kr eller ett verkligt anskaffningsvärde på upp till 73 kr/st saknar dock betydelse i ditt fall. Eftersom du sålt dina Swedish Match för 367 kr/st är det mer förmånligt att beräkna omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden, innebärande som tidigare nämnts att du använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp.
Citera
2019-04-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Likartade förhållanden gäller för mig. I maj 1996 fick jag aktier i Swedish Match pga mitt Volvoinnehav. Volvoaktierna hade jag köpt i september 1994 för runt 150 kr/st.
Anskaffningsvärdet för mina Swedish Match aktier kan då beräknas till 18 kr (150 kr x 12 %).

Runt detta belopp, 18 kr, torde anskaffningsvärdet för dina Swedish Match aktier också ligga. Men detta värde på 18 kr eller ett verkligt anskaffningsvärde på upp till 73 kr/st saknar dock betydelse i ditt fall. Eftersom du sålt dina Swedish Match för 367 kr/st är det mer förmånligt att beräkna omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden, innebärande som tidigare nämnts att du använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp.
Stort tack! Då är jag med. Jag vet att jag köpte mina Volvo vår/sommar 1995, vet du om det går att lägga sig någonstans där priset låg vid den tidpunkten eller bör jag bara ta 20% av omkostnadsbeloppet?
Citera
2019-04-19, 18:02
Medlem
Citat:
Stort tack! Då är jag med. Jag vet att jag köpte mina Volvo vår/sommar 1995, vet du om det går att lägga sig någonstans där priset låg vid den tidpunkten eller bör jag bara ta 20% av omkostnadsbeloppet?
Vet inte men det går säkert bra om du kör med öppna kort i deklarationen.

Men testa först om schablonmetoden är fördelaktigast. Enligt mitt excelark var Volvo B:s aktiekurs 950207 runt 144-145 kr/st. Denna aktiekurs från 1995 motsvarar idag ett värde på ca 24 kr då Volvo i april 2007 genomförde en split 6:1. Vid ett verkligt anskaffningsvärde på 24 kr är det förmånligast att använda schablonmetoden för ett försäljningspris på Volvoaktien överstigande 120 kr (24/0,2).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in