Citat:
Ursprungligen postat av
ollebertil
Fick aktier i Swedish Match av Volvo eftersom jag ägde Volvoaktier runt 1996. Kollar nu och det står följande:
"Utdelning från Volvo: För varje aktie i Volvo, oavsett serie, erhölls en aktie i Swedish Match. Volvos anskaffningsutgift ska fördelas: Volvo 88% - Swedish Match 12%" på Skatteverkets hemsida.
Jag sålde 50 aktier från Swedish Match och har inte köpt några själv så det är det jag ska ha fått eftersom jag var aktieägare i Volvo. Hur räknar jag ut omkostnadsbeloppet på detta?
Likartade förhållanden gäller för mig. I maj 1996 fick jag aktier i Swedish Match pga mitt Volvoinnehav. Volvoaktierna hade jag köpt i september 1994 för runt 150 kr/st.
Anskaffningsvärdet för mina Swedish Match aktier kan då beräknas till 18 kr (150 kr x 12 %).
Runt detta belopp, 18 kr, torde anskaffningsvärdet för dina Swedish Match aktier också ligga. Men detta värde på 18 kr eller ett verkligt anskaffningsvärde på upp till 73 kr/st saknar dock betydelse i ditt fall. Eftersom du sålt dina Swedish Match för 367 kr/st är det mer förmånligt att beräkna omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden, innebärande som tidigare nämnts att du använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp.