Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-28, 20:54
Medlem
pictureofdorians avatar
Efter att ha funnits i Flashbacks läsarskara under en lång period för att sedan tillslut bli medlem, har jag märkt att det finns en hel del spänningar mellan olika människor som söker olika saker med Flashback som forum. För en tid sedan var det en hel del diskussioner om hur man skulle "utveckla" Flashback och det lades fram ett antal förslag. Ett av de mer seriösa var Bussens förslag om att göra om forumets format och lägga till flikar, andra påpekade att man borde ta bort Loungen, visa ville tillåta alla sorters personangrepp och någonstans långt borta kunde man höra Jobes klagande röst om ett eget forum för köp och sälj.

Sedan så avbröts dock alla dessa diskussioner av att den stora CharlieR/Memnok skandalen kom upp till ytan för att sedan följas av en galen Topdog, en skvallrande Tim och massor av spänningar och diskussioner om/mellan olika forum ( underytan, belowsurface med mera). För en kort tid sedan skapades också Gullangate och diskussioner om intigritet med mera kom direkt upp till ytan.

Men vad är då meningen med mitt inlägg? Jo, något som jag har reflekterat över är att man här på Flashback har en tendens att vid problem och frågeställningar ha ett ganska annorlunda, felaktigt och tyvärr alltför vanligt tankesätt. När ett problem, ett förslag, en frågeställning kommer upp, ställer sig de flesta frågan "Hur?". Hur kunde det hända?. Efter man har svarat på den frågan väljer man att se nackdelar och fördelar med det uppkomna för att sedan slutgiltigen försöka motverka problemet genom att komma fram till en lösning som bygger på svaret från frågan "Hur?". Är detta rätt sätt att tänka?
Med min erfarenhet av företagslivet och från ledarskap skulle jag direkt vilja hävda att detta är helt fel tankesätt och att man direkt kommer fel om man väljer att följa mitt exempel från ovan. Men hur ska man göra?

Citat:
Erfarenheten visar att de flesta har en tendens att söka förändra nuläget utan att först ha tänkt igenom vad de vill åstadkomma (Önskat Tillstånd). Aktivitet och hastighet blir därigenom viktigare än riktning och mål.

Det man egentligen borde göra är att när ett problem eller ett förslag kommer upp bör man först se på "nuläget", se hur Flashback är och hur det fungerar, för innan man vet hur det ser ut i nuläget så kan man aldrig värdera om en utveckling behövs. Nästa fråga att ställa sig är "Önskat tillstånd", Vad är målet? Vad är resultatet vi är ute efter? Sedan fortsätter processen med frågan ”Hur” och ”För och nackdelar” och till sist skapar man en lösning och ett resultat.

För det är en stor skillnad mellan utveckling och förändring. En förändring är ett planlöst ändrande medens utveckling är en ändring gentemot ett mål. Idag måste Flashback börja utveckla sig istället för att endast förändra sig.

Vad är då slutsatsen? Ledningen måste tillsammans med sina användare komma fram till ett önskat tillstånd, en vision, ett mål, för att man ska kunna hålla vettiga och rationella diskussioner om Flashbacks utveckling. Hur ska man kunna diskutera Loungens vara eller icke vara om man inte vet vad det önskade tillståndet angående trams med mera är? Om man inte vet om det önskade tillståndet är ett renodlat diskussionsforum eller inte så kan man inte diskutera Köp/Sälj forumets vara eller inte. Är det önskade tillståndet att ha ett forum med maximal yttrandefrihet? För bara då kan man börja relatera till alla Samhains poster om Flashbacks svek av yttrandefriheten med mera.

Dock måste ledningen komma ihåg en väldigt viktig sak:

Citat:
Ett mål är dock inte ändrat förrän berörda parter har förstått och accepterat.

Det jag vill med denna post är att skapa en diskussion om vad det önskade tillståndet är. Vad är målet med Flashback och hur ska vi utvecklas dit? Innan ett mål har formats kan man aldrig skapa resultat.
Citera
2006-02-28, 22:20
Medlem
Fet-Everts avatar
Så för den som inte läst 5 p organisationsteori kan ditt långa inlägg sammanfattas med; gör först en nulägesanalys, dvs. en beskrivning över hur FB fungerar idag. Därefter tar vi ställning till om en förändring behövs och skulle så vara fallet så tar vi en diskussion om hur forumet ska fungera i framtiden och ställer upp mål för detta, för att slutligen ta fram en strategi för genomförandet av detta?

Allt detta i samarbete med medlemmarna, ty vid varje förändring (förlåt, utveckling ) måste deltagarna i organisationen känna sig delaktiga för att en sådan ska bli fullt lyckad och vinna acceptans?

Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

Jag tycker du har bra synpunkter, men det är ett jättearbete och frågan är hur vi kan frigöra resurser för detta? Flera medlemmar har tidigare bett Admin dra upp syfte och mål med FB, men ett helhjärtat sådant har än så länge lyst med sin frånvaro och skjutits på framtiden.

Jag ger dig rätt, det är förändringar som görs med FB idag. Utveckling är något helt annat, därmed inte sagt att de förändringar som görs är dåliga eller av ondo, men det råder en viss planlöshet och förändringarna som görs idag görs inte för att uppfylla några mål (sådana finns inte) utan med magkänsla och vissa visioner över hur det på detaljnivå borde fungera för en specifik process. Kort sagt, "den här lilla grejen fungerar inte så bra, men om vi gör så här istället".

Jaha! Var börjar vi ett sådant projekt någonstans? En nulägesanalys kanske, där medlemmarna får säga hur de tycker FB fungerar idag utefter parametrar som hur fungerar debatten, debattklimat, moderering, ledning, information till medlemmar osv.

Hmmm... jag går nog och tittar på tv en stund
Citera
2006-02-28, 23:08
Medlem
pictureofdorians avatar
Citat:
Så för den som inte läst 5 p organisationsteori kan ditt långa inlägg sammanfattas med; gör först en nulägesanalys, dvs. en beskrivning över hur FB fungerar idag. Därefter tar vi ställning till om en förändring behövs och skulle så vara fallet så tar vi en diskussion om hur forumet ska fungera i framtiden och ställer upp mål för detta, för att slutligen ta fram en strategi för genomförandet av detta?

Allt detta i samarbete med medlemmarna, ty vid varje förändring (förlåt, utveckling ) måste deltagarna i organisationen känna sig delaktiga för att en sådan ska bli fullt lyckad och vinna acceptans?

Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

Du har faktiskt inte uppfattat mig korrekt. Det jag menar att man ska göra är:

1. Skapa en kortfattad nulägesanalys

2. Att ledningen lägger fram ett måldokument som beskriver det "önskade tillståndet" ( Inte tror väl någon att Flashback har nått sin perfektion?)

3. Att ledningen skapar acceptans bland användarna för måldokumentet. ( detta steg är inte något nödvändigt, men det underlättar för utvecklingen)

4. Att man i framtida diskussioner kan utgå från måldokumentet istället för egna privata åsikter som gör diskussionerna ohållbara.

5. Att man i framtiden kan diskutera måldokumentet.

Som du ser så menar jag inte att man ska behöva samarbeta med medlemmarna om allt. Det som krävs idag är att ett måldokument upprättas så medlemmarna kan ta ställning till Flashbacks utveckling, för det kan man inte seriöst göra idag.

Det jag menade med min uppmaning i tråden, var att man kan i denna tråden diskutera om ett framtida måldokument med mera. Inget krav på samarbete.

EDIT:
Citat:
Jag tycker du har bra synpunkter, men det är ett jättearbete och frågan är hur vi kan frigöra resurser för detta? Flera medlemmar har tidigare bett Admin dra upp syfte och mål med FB, men ett helhjärtat sådant har än så länge lyst med sin frånvaro och skjutits på framtiden.

Och detta är något som är ett stort problem för man kan som användare inte utan ett sådant dokument rationellt diskutera förändringar och utvecklingssteg.
Citera
2006-03-01, 00:12
Medlem
snapcases avatar
Hmm. Intressant att se att min IRL-chef tycks ha reggat sig på FB. Låter precis som meningslösheterna vi fick lyssna på under senaste tvångskonferansen på aptråkigt spa mitt i skogen.
Tillägg: Blir det uppdelning i mindre grupper fram till fikat nu?
Citera
2006-03-01, 01:04
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictureofdorian
1. Skapa en kortfattad nulägesanalys

2. Att ledningen lägger fram ett måldokument som beskriver det "önskade tillståndet" ( Inte tror väl någon att Flashback har nått sin perfektion?)

3. Att ledningen skapar acceptans bland användarna för måldokumentet. ( detta steg är inte något nödvändigt, men det underlättar för utvecklingen)

4. Att man i framtida diskussioner kan utgå från måldokumentet istället för egna privata åsikter som gör diskussionerna ohållbara.

5. Att man i framtiden kan diskutera måldokumentet.
Till att börja med, varför anser du egentligen att Flashback behöver en nulägesanalys och ett måldokument? Behövs det verkligen ett mål för Flashback Forum? Målet uppnås varje dag - att låta medlemmar på forumet diskutera allt som platsar under lagen, och ibland mer därtill. Upprättar man ett måldokument i den mening du uttrycker det kommer FB tappa den mening det har idag. Då måste administrationen, och även medlemmarna, arbeta för att uppfylla syften, och då blir inte FB vad det är idag. Självklart skall saker utvecklas - idag sker det i små steg (sporadiskt, kanske), och det är en hållbar strategi för att fortsätta upprätthålla det syfte man idag har.

Som svar på din punktlista:
1. Att lägga upp en nulägesanalys idag ger ingenting, det enda man skulle se är det uppenbara - FB är fritt forum där du diskuterar allt under lagen, och där excellent moderering ser till så att det kan fortsätta så.

2. Vad är perfektion egentligen? Perfektion är när en person anser att någonting har nått sitt klimax. Massan behöver nödvändigtvis inte hålla med om det. Är det inte bättre som det ser ut idag, att medlemmarna påpekar och kommer med förslag, utöver administrationens egna, som de ansvariga själv får besluta om? Det är trots allt ett privat forum, inte någonting som är i samhällets tjänst.

3. Acceptansen finns troligen idag bland majoriteten av medlemmarna genom det styresätt som idag existerar. Alla (nästan iaf) är införstådda i att admin är den som bestämmer, och det får men leva med enligt den privata ägorätten. Tycker man inte att FB är något för en själv, då är man inte här heller.

4. Admins uppfattning gör inte diskussioner ohållbara, enligt vad jag har sagt i 2 och 3. Man måste vara införstådd i att man endast kan komma med förslag som administrationen sedan bearbetar och beslutar om. Inte heller medlemmarnas uppfattning om saker och ting gör en diskussion ohållbar. Alla medlemmar kan i sin tur svara och tycka till om enskildas förslag, vilket i längden ger administrationen en bild av den allmänna opinionen på forumet.

5. Vilket redan sker idag, då måldokumentet är administrationens idéer, beslut och åsikter. Dessa tankar kan diskuteras frenetiskt och man kommer inte sällan fram till att dagens forum är bra i sig.

Citat:
Och detta är något som är ett stort problem för man kan som användare inte utan ett sådant dokument rationellt diskutera förändringar och utvecklingssteg.
Du verkar hålla hårt på din organisations- och utvecklingsteori, som endast fungerar på arbetsplatser med strikt hierarki och där alla är införstådda och har godkänt den. Självklart kan inte över 90000 personer rationellt diskutera ett mål, FB:s medlemmar representerar ändå i princip alla samhällsskikt tillika åsikter. Man skall icke förändra det som fungerar till något sämre. Bara för att dina teorier är en allmän uppfattning om organisation och företagsledande behöver det inte betyda att direkt går att applicera på ett internetbaserat forum, i synnerhet et av Sveriges största och mest mångfacetterade.
Citera
2006-03-01, 01:33
Bannlyst
Vart flashback är påväg? För någon som varit med till och från sedan starten är det uppenbart vart vindarna bär. Flashback har blivit ett nytt lunarstorm efter att man kastat ut de flesta oldtimers som hade något intressant att säga. Nu får man tampas med frågor som "vad är det tuffaste man kan säga"... "vad är det mesigaste man kan säga"... "vilken färg är bäst på ett tält"... "hur fort går din bil" etc etc...

Flashback finns inte längre!
Citera
2006-03-01, 03:52
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Flera medlemmar har tidigare bett Admin dra upp syfte och mål med FB,

Syfte är att ge ägarna avkastning på investerade pengar.

Mål är att ge ägarna större avkastning än nu på investerade pengar.

Varför hymla om det?!
Citera
2006-03-01, 08:24
Medlem
Fet-Everts avatar
För att gå vidare med detta tror jag att vi först måste titta på vad Flashback står för och då menar jag inte forumet Flashback. Jag menar det Flashback som Jan Axelsson en gång skapade. Vad var syfte och mål med tidningen och sedermera organisationen Flashback? Hur ser verkligheten ut idag mer än 20 år senare? Jag menar det som var unikt som gick att läsa i Flashback på 80-talet som gjorde det lite spännande går idag att läsa på Internet. Det är ganska lätt att publicera information idag, du behöver inte göra en papperstidning utan vem som helst kan hänga ut våldtäktsmän tämligen enkelt.

Det gör att Flashback inte är särskilt unikt längre, men för att gå vidare och utveckla ett nytt forum bör vi absolut titta på Flashbacks historia så att vi inte tappar dess historia och själ under vägens gång.
Citera
2006-03-01, 15:18
Medlem
pictureofdorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Till att börja med, varför anser du egentligen att Flashback behöver en nulägesanalys och ett måldokument? Behövs det verkligen ett mål för Flashback Forum? Målet uppnås varje dag....Bla bla...massa konstigt skit...

Jag ser det som en självklarhet att ledningen har ett måldokument för vad de vill med Flashback. Vad är det för resultat de hade i åtanke när de skapade Flashback och vilket resultat siktar de på nu?

Om ett sådant måldokument fanns hade man kunnat förstå ledningen på ett helt annat sätt och många av de konflikter angående utvecklingen av Flashback skulle försvinna alternativ accepteras som konflikter byggda på olika "önskat tillstånd" av Flashback.
Citera
2006-03-01, 15:21
Medlem
pictureofdorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Hmm. Intressant att se att min IRL-chef tycks ha reggat sig på FB. Låter precis som meningslösheterna vi fick lyssna på under senaste tvångskonferansen på aptråkigt spa mitt i skogen.
Tillägg: Blir det uppdelning i mindre grupper fram till fikat nu?

Haha, kanske finns det en anledning till att han e chef och inte du....

Tillägg: Glöm inte att ha smågruppsdiskussioner över Pm med Evert...jag väntar på resultatet
Citera
2006-03-01, 15:45
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jag ser det som en självklarhet att ledningen har ett måldokument för vad de vill med Flashback. Vad är det för resultat de hade i åtanke när de skapade Flashback och vilket resultat siktar de på nu?

Om ett sådant måldokument fanns hade man kunnat förstå ledningen på ett helt annat sätt och många av de konflikter angående utvecklingen av Flashback skulle försvinna alternativ accepteras som konflikter byggda på olika "önskat tillstånd" av Flashback.
Påstår du att det jag skrev var en massa konstigt skit? Jag ser ingen anledning till varför man skall ta dina åsikter på ett seriöst sätt när du avfärdar andras med det synsättet.
Dina åsikter tog jag till mig och förstod din tanke bakom, även om jag tycker att du har fel. Således ställer jag upp det så som jag ser det vara och vilja bli.

Driver du inga egna forum? Applicera dina idéer därpå, och återkom gärna med resultaten inom ett par år. Jag väntar med spänning.
Citera
2006-03-01, 16:22
Medlem
pictureofdorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Påstår du att det jag skrev var en massa konstigt skit? Jag ser ingen anledning till varför man skall ta dina åsikter på ett seriöst sätt när du avfärdar andras med det synsättet.
Dina åsikter tog jag till mig och förstod din tanke bakom, även om jag tycker att du har fel. Således ställer jag upp det så som jag ser det vara och vilja bli.

Driver du inga egna forum? Applicera dina idéer därpå, och återkom gärna med resultaten inom ett par år. Jag väntar med spänning.

Jag menade att resten av det du skrev bara var massor av avfärdande utan substans.

Om man använde retoriken att man ska "applicera sina idéer på ett eget forum", istället för att försöka förändra Flashback så kommer man ju ingenstans.

Min grundtanke är att ledningen för Flashback hade då Flashback skapades säkerligen en tanke bakom forumet och ett mål med forumet, detta målet borde troligtvis under 20år ha uppdaterats och det skulle vara positivt för alla på forumet om det offentliggjordes. Håller du inte med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in