Citat:
Ursprungligen postat av iamcute
för att ta upp en gammal tråd igen då..
Hur är det egentligen att föda barn? Om man bortser från den totala glädjen man säkert upplever efteråt, hur vanligt är det med komplikationer, att man spricker, blir inkontinent osv?
Finns det filmer på barnafödande? (finns ju det mesta på nätet idag visserligen) men vart hittar jag i så fall detta? Helst där man kan se hur det "verkligen" går till... borde väl nästa vara Mondo/gore... :/
Och ja - jag är väldigt orolig för att föda barn i framtiden.. :P
tack för hjälp!
jag kan inte räkna upp procentsatser på hur vanligt det är med komplikationer. Det beror på vad man räknar som komplikation, förstås - jag skulle tippa på att dit räknas en födsel där mamman drabbas av försvagat värkarbete och man antingen måste ta ut barnet med sugklocka, akut kejsarsnitt eller annat invasivt ingrepp. Att spricka lite i slemhinnan tror jag inte räknas.
Du hittar faktiskt förlossningsfilmer på youtube - du måste vara inloggad och över arton och så kan du söka på "live birth". Frågan är hur mycket du hjälper din rädsla om du tittar på filmerna - det finns ju hjälp att få om du har förlossningsskräck, med stödjande samtal osv.
Min personliga erfarenhet, då jag födde vår dotter i november 06, är att det är en oerhörd upplevelse som man faktiskt är förberedd för kroppsligen även om man är skitskraj och inte känner sig hjälpt av vare sig info eller filmer. Jag var förstföderska och var inställd på ett dygns helvete, men det gick faktiskt så fort som på 3½ timme. Jag prövade lustgas men tyckte inte om det, så hela födseln gick utan bedövning - det gick det med. Det gör ont, men till skillnad från nästan all annan smärta en människa kan utstå, så är det en smärta med ett gott syfte. Hela kroppen arbetar intensivt för att driva ut barnet och man försöker bara hänga på så gott det går. Efteråt är lyckan kosmisk.
Jag blev inte inkontinent och jag fick sys fyra stygn, ytliga slemhinnesår. Det är inte särskilt mycket. Det finns de som slipper sys helt. Bebisen mådde prima och det är väl roligt att veta att hela den här lätta förlossningen gick bra trots att dottern vägde fyra kilo och var en liten kluns.
Du kan pm:a mig om det är något du undrar.