• 1
  • 2
2019-04-19, 06:24
Medlem
ApolloGrekens avatar
- De moderna bankerna tar emot låneansökningar på webben och i praktiken är det en dator som beslutar om lånet.
Handelsbanken har fortfarande bemannade kontor och den lokale chefen har stor beslutanderätt. SHB, ett personligt möte, kan vara en möjlighet.
- Finns det föräldrar som kan ta halva ägandet?
- Kan inte din fru ta ett jobb? Banken kräver kanske hon haft det i tre mån, men hon kan återgå till SFI när ni fått lånet. Därtill är ett jobb ett bra sätt att lära svenska.

Historiskt sett har rörlig ränta varit bäst. Därtill slipper man problem om man vill flytta.

Lycka till
Senast redigerad av ApolloGreken 2019-04-19 kl. 06:27.
Citera
2019-04-19, 06:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Hejsan! Det är nämligen så att jag vill köpa min första lägenhet, jag har fast anställning och en kontantinsats på närmare 650tkr , jag har kollat på lägneheter närmare 2mil gränsen, då hade jag behövt låna ca 1.4 mil , jag hade alltså klarat betala amorteringarna och avgift utan som helst problem med min lön på ca 27000 brutto, och nu till problemet,

Min fru har inget jobb för tillfället och studerar svenska på SFI och vi får inga som helst bidrag eller csn eller likannde alls, hon har med andra ord ingen som helst inkomst för tillfället, de banker jag har talat med har nekat oss bolån trots att vi kan klara våran vardag med en hyresrätt som är dyrare än vad ett bolån hade kostat oss per månad.

Deras motivering är att jag är försörjningsskyldig till min fru och enligt bankens kalkyler måste vi ha en viss summa kvar varje månad efter ränta, avgift och amorteringar är betalda, altså ca 8000 tusen kronor i månaden då hade jag haft kvar ca 12000 kronor efter min boendekostnader är betalda ,men är enligt banken för lite pengar. Vi hade klarat oss alldeles utmärkt på 12 lakan eftersom vi båda inte är slösaktiga, vi har inga lån eller dyra vanor. Utöver det har vi lite stålar undansparade och en bil jag hade kunnat sälja för närmare 150 tkr.

Finns det någon bank som hade förstått min situation? Behöver en större lägenhet och jag kan inget som helst om aktier eller fonder och mina stålar ligger på ett vanligt sparkonto och tappar värde så jag har inga planer på att börja investera dom i något jag vill säkra våran pension genom en bostadsrätt.

Har kollat med dom flesta storbankerna som nordea, ica, danskebank, är det.någon som har varit i vår situation ? Och alla tips är varmt välkomna!

Bankens tips har varit "vänta tills din fru får jobb så löser vi det " men det kommer ta ca 3 år för min fru att konvertera sina utländska studier till svenska licenser. Så bankens lösning är inte optimal.

M v h Galdar.
Kan det vara ett alternativ att skaffa fram större kontantinsats och sänka beloppet som ni vill låna? Du nämner att sälja bilen, samt i ett inlägg i tråden att du har 200 K till undanstoppat. Om vi antar att du/ni kan skaffa fram 350-400 K, så blir det en rätt rejäl sänkning av beloppet ni behöver låna.
Citera
2019-04-19, 07:59
Medlem
På något sätt måste du visa att ni inte bor ihop eller att hon inte skriven på samma adress. De har på nåt sätt rätt att du är försrjningsskyldig och att din lön skall räcka för två.

Alternativt att hon fixar jobb och inkomst.

Bollen ligger hos dig liksom.
Citera
2019-04-19, 08:33
Medlem
mediekratis avatar
Din fru borde skaffa ett jobb, det är det mest vettiga alternativet. Jobba på någon matvarubutik eller vad som helst som fast anställd. Varför kan hon inte göra det under tiden hon pluggar svenska? Det går dessutom snabbare att lära sig svenska när man har svenska kollegor och kunder osv.

Man måste väl inte bo tillsammans bara för att man är gift? Om du under de senaste 12 månaderna har tjänar mer än 27tkr/månad kan du räkna ut din snitt månadslön och säga att det är din ”månadslön”. Banken kollar föregående års inkomster enl skatteverket.

I mitt fall ökar min lön med i snitt 10% per år (under ett visst antal år) så banken ber alltid om lönespecar från de senaste 3 månaderna eller ett intyg från min arbetsgivare. Men en viss löneökning är nog inräknad i deras kalkyl också pga inflation ä.
Citera
2019-04-19, 08:39
Medlem
Kolla med BlueStep. De brukar vara mindre petiga än de traditionella bankerna.
Citera
2019-04-19, 08:57
Medlem
Galdars avatar
Tack för alla svar ! Jag ska återkomma när jag bollat lite med era ideėr.
Citera
2019-04-19, 10:50
Medlem
Jag har med bluestep. Fick deras lägsta ränta på 2.95. Man kan ju alltid byta bank i framtiden.
Citera
2019-04-19, 11:21
Medlem
Givetvis ska hon fixa en tjänst som städerska. Om hon sedan senare väljer att sluta är ju inte ett problem. Fixa ett extrajobb som hon kan jobba på i någon månad då får ni lån.
Citera
2019-07-24, 08:51
Medlem
Galdars avatar
Sådär !

Allt löste sig tillslut , fick ett lån hos en av de traditionella storbankerna till en Bra ränta. Föreslog först att jag skulle ha en medlånetagare som stärkte allting , men lyckades göra en "specialare"' fick uppvisa att min fru har ett sparkonto med en del stålar på i sitt hemland samt att hon tjänar pengar varje månad som kommer in på det kontot (så hon kan försörja sig själv ) (lånet står på mig ). Pengarna behövde inte alltså komma in på ett svenskt konto , det var inte ens pengar som beskattas i Sverige , jag trodde aldrig dom skulle gå med på det men det gjorde dom. Sen ringde dom min fru och frågade lite saker om hon var medveten att jag skulle ta ett lån osv.

Tack för alla svar och tips i tråden det har hjälpt mig enormt.

M v h galdar.
Citera
2019-09-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Sådär !

Allt löste sig tillslut , fick ett lån hos en av de traditionella storbankerna till en Bra ränta. Föreslog först att jag skulle ha en medlånetagare som stärkte allting , men lyckades göra en "specialare"' fick uppvisa att min fru har ett sparkonto med en del stålar på i sitt hemland samt att hon tjänar pengar varje månad som kommer in på det kontot (så hon kan försörja sig själv ) (lånet står på mig ). Pengarna behövde inte alltså komma in på ett svenskt konto , det var inte ens pengar som beskattas i Sverige , jag trodde aldrig dom skulle gå med på det men det gjorde dom. Sen ringde dom min fru och frågade lite saker om hon var medveten att jag skulle ta ett lån osv.

Tack för alla svar och tips i tråden det har hjälpt mig enormt.

M v h galdar.

Härligt att höra! Är Själv i en knivig situation, där jag inte riktigt passar in många bankers fyrkantighet, får jag fråga vilken bank det gick att diskutera med? Skicka PM om du inte vill outa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in