2019-04-22, 15:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Så kan det vara. Är inte tillräckligt insatt längre.Vi får hoppas att statsfinanserna fortsätter att utvecklas väl.Internationell konjunktur är avgörande. Om så blir fallet kommer med all sannolikhet statsbidragen till kommunerna att förstärkas. Men återigen , vi har haft kris i de kommunala finanserna så länge som jag kommer ihåg, dvs ca 40 år. 90 talskrisen var värst. Då blev det märkbart för oss anställda att vi hade en kris.Vi tog oss igenom den också.

Den situation vi har idag har vi aldrig haft. Under 90-talskrisen hade vi långt färre permanent bidragsberoende bosättare. Utjämningssystemet fanns inte eftersom det inte fanns något behov. Krisen var främst riktad mot finansmarknaden och skuldbelagda invånarna. dag är det kommunerna som ju ska garantera välfärden. Samt högt belånade medborgare. Det finns personer som nu går i pension med skulder kvar från förra krisen. Då var skulderna dessutom relativt mycket mindre än idag. Att gå från ett par procent ränta på lån till kanske 10 med skulder på 3 till fem miljoner är en katastrof.

Jag uppskattar din kämparglöd och optimism. Men jag tycker man ska se allvaret i situationen, även om man är framtidspositiv.
Citera
2019-04-22, 15:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Överdriv inte. En pensionär som betalar in mer skatt än han eller hon gör av med i form av vård och omsorg är givetvis en nettovinst. Pensionen är heller inte ett bidrag från kommunen utan en inkomst från staten. Den inkomsten gör pensionären av med på orten genom att handla varor från butiker och annat.

Sedan får kommunerna ersättning av staten beroende på hur många invånare man har. Oavsett om de är arbetslösa eller har jobb. Så det lönar sig inte inte direkt för en kommun att ha invånare som arbetar. Man får lika mycket ersättning i alla fall. Malmö får 5 miljarder extra varje år. Därför klagar inte Malmö kommun på att man har så många bidragsberoende. Det är kombinationen av gamla och arbetslösa som blir kostsam för kommunen. De riktigt gamla är ofta sjuka och behöver mer tillgång till vård och omsorg medan arbetslösa lever på bidrag. Båda är kostnader från kommunen. Malmö har många bidragstagare men också många som jobbar och de bidrag som de arbetslösa lever på där är ofta statliga som inte kostar Malmö kommun något.
Det du skriver gör situationen sinnessjuk. Låt kommunerna ta in den faktiska kommunalskatten. Kompensera de som har problem genom statsbidrag. Avskaffa all statlig inkomsskatt. Förstatliga landstingen och lägg primärvården hos kommunerna.
Citera
2019-04-22, 16:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det du skriver gör situationen sinnessjuk. Låt kommunerna ta in den faktiska kommunalskatten. Kompensera de som har problem genom statsbidrag. Avskaffa all statlig inkomsskatt. Förstatliga landstingen och lägg primärvården hos kommunerna.

Håller givetvis med. Hade kommunerna fått ta in sin egen skatt hade vi inte haft den situation vi nu har.
Citera
2019-04-22, 16:04
Medlem
[quote=TheLucky|67378830]Vi betalar skatt för att erbjudas en viss standard. Den standarden och kvalitén beskärs. Då ska vi heller inte betala den skatten

Så är det ju. Det är tydligt för en del av oss att vi får mindre och mindre för pengarna. Frågan är hur långt ska det behöva gå innan detta blir tydligt för en större massa = politikerna kan inte förneka problemet längre?
Citera
2019-04-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vissa svenska kommuner må gå back men det är inga större summor det handlar om och det är inget nytt fenomen.

Det beror på hur man räknar... 280 av 290 kommuner är inte självförsörjande och lever över sina skatteintäkter. Som tur är för dessa kommuner får man statliga bidrag på i sammanlagt ca 120 miljarder eller drygt 10% av statens budget.
Citera
2019-04-22, 16:09
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Politikerna sa att det blir en ansträngning i början (där är vi nu) men sedan betalar det sig. Jag tror politiker har en klart mycket tydligare bild av hur läget ser ut!
Vi är globala, folk flyttar på sig, se utmaningarna som något roligt och spännande.

Det sorgliga är att det är helt omöjligt att avgöra om detta är sarkasm, trollande eller en helt uppriktig, rosenkindad Miljöpartist.
Citera
2019-04-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vad var det jag sa?

Militära analytiker, civila statistiker och sociologer kunde se detta låååångt i förväg.

https://www.youtube.com/watch?v=EA5OnARw5L8

Jag fick en timme ledigt, jag fick min löning rent
Jag fick en kram av nån som sa: "Nu ska vi leva extremt"
Jag fick en dunk i ryggen, du fick en kyss på hand
Jag sa: "Älskling, är vi ute och seglar, är vi långt ifrån land?"
Jag fick en färggrann folder fylld av floskler och svek
När jag läst den fram- och baklänges var det jag som blev blek
Det stod att inga grund och grynnor skulle ändra vår kurs
Det var för bra för att vara sant, någon skrek:
"Är det någon som törs?
Är det någon här som vet vad som händer och sker?

"Ingen aning," skrek en nykter galning
"Jag bara skrattar och ler"
"Jag tror jag drömmer, väck mig älskling, jag vill vifta med tån
När alla kungar har valsat färdigt och ska dra härifrån"

Ja, dom har satsat på diamanter som nu ligger i säkra valv
Och från alla slags håll och kanter är dom rädda för jordskalv
Men jag har satsat på något annat, och mitt liv är en öppen bok
Du kan läsa på varje sida att jag varit en riktig tok
Och när jag står här mitt i gatan med min lön
Och en sista sliten bön som fastnar i min hals
Då får jag lust att sätta eld på allting som jag sagt...

Jag fick en lång natt gratis, det var bara du och jag
Som hade sinne för det magiska och tragiska som tillvaron gav
Jag fick en helt ny syn på saken, och du fick nytt kurage
Jag sa: "Älskling följ med mig, jag vet en hemlig passage
Bort, bort, bort från allt som vi suttit fast i"
Du tyckte tanken var något absurd och hade stänk av anarki
Må så vara, men jag sa ju bara att jag var en hederlig karl
Men konstigt nog var det ingen som riktigt kom ihåg vem jag var
För dom som märktes mest var dom
Som hade byggt sina vita luftslott svart
Och med lagens hjälp fått det bra och fått ett riktigt gott skratt

Ja, dom har satsat på diamanter som nu ligger i säkra valv
Och från alla slags håll och kanter är dom rädda för jordskalv
Men jag har satsat på något annat, och mitt liv är en öppen bok
Du kan läsa på varje sida att jag varit en riktig tok
Och när jag står här mitt i gatan med mitt arv
Och ett sista fattigt garv som fastnar i min hals
Då slår det mig att den som skrattar bäst, han skrattar sist...

Vad var det jag sa? A-ha-ha-ha... A-sa-sa-sa... A-bra-bra-bra

En verkligt bra text.
Men jag har ändå ett litet hopp om framtiden, kanske är det Polen som kan bli det ledande landet, jag tror på nationalismen även om den är kantig och svår.
Citera
2019-04-22, 16:25
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det beror på hur man räknar... 280 av 290 kommuner är inte självförsörjande och lever över sina skatteintäkter. Som tur är för dessa kommuner får man statliga bidrag på i sammanlagt ca 120 miljarder eller drygt 10% av statens budget.

11 kommuner var nettobidragstagare 2017, och ca 14 st fick inte så mycket (Under 3000 kr/invånare). Men ja ca 80 % av kommunerna är helt klart livsodugliga.
Citera
2019-04-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej ni har inte fått rätt och har du verkligen missat att Sverige har satsat hårt både på tung egen forskning och samarbeten med allsköns forskningsinstitut världen över? Att satsa på kärnteknik som ni s.k. teknikentusiaster ofta förespråkar mot bättre verande är dock ingen höjdare när alternativa energikällor nu ger bättre resultat för mindre pengar.
Vissa svenska kommuner må gå back men det är inga större summor det handlar om och det är inget nytt fenomen.

Sverige hade så extremt bra förutsättningar men något hände efter 68, ja det var Vänsterkrafter och sedan har Globalisterna lurat skjortan av Vänstern. Det är nästan skrattretande.

Sent om länge har Nationalismen vaknat. Kärnkraft är bara en del, vi hade ingen Niels Bohr, och är det så att något genombrott göres i Sverige försvinner kapitalet ganska snabbt ut från landet. Till och med vår stolta vapenindustri har tappat marknader, även om SAAB försöker sälja avancerade system och JAS Gripen säljer dåligt just nu.
Bofors har tappat och vi ligger inte framme när det gäller läkemedelsutveckling heller för inget av vinsterna stannar i Sverige.
Vi är säkert bäst i världen på genus och HBTQ. Trots min djupa pessimism finns det ett hopp att något land visar vägen. Tyskland är på sikt KÖRDA trots sitt övertag.
Sverige får ALDRIG fram ett geni som Elon Musk, och om så vore fallet skulle han snart motarbetas i trögheten och lämna vårt stackars land.
Grön skatteväxling gör mig grönt illamående.
Citera
2019-04-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De vi ser idag på IT-sidan (skype, spotify, mindcraft etc) är kopplat till de it satsningar som gjordes på 80-talet. Någonstans tappade landet sina visioner och drivkraft. Vad jag mindes så var vänstern inte allt för positivt inställda till IT.

Men med facit i handen så är det där landsbyggdens framtid skulle ligga.

Att Sverige är bra på IT beror säkert på att folk tycker det är SKOJ att kommunicera och spela och kunskap på IT-området kan vara säljbart men vi tappar också mycket kunskap genom våra dåliga skolor.

Vi utvecklar inte 5:e generationens stridsflygplan, vi klarar inte att organisera våra myndigheter och det går att hacka sig in överallt.
Citera
2019-04-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
11 kommuner var nettobidragstagare 2017, och ca 14 st fick inte så mycket (Under 3000 kr/invånare). Men ja ca 80 % av kommunerna är helt klart livsodugliga.

Ja men va fint, klart nedåtgående trend mina siffror är för 2018 https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876

Enbart en kommun fick bidrag på under 3k per invånare och år.
Citera
2019-04-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito

Om man då bortser från statsbidragen till kommunerna så har staten ett jätteöverskott.Först 80 miljarder, lägg till 120 miljarder. Så det samlade överskottet för staten blir med ditt sätt att tänka 200 miljarder dvs 20 000kr/ invånare.

Nu tycker jag nog att vi skall beakta de samlade finanserna för stat, landstingenoch kommunerna.Då ser det skapligt ut. Flertalet länder har sämre förutsättningar än vi inför framtiden. Att invandringen fortsatt kommer att kosta skjortan ändrar inte på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in