2020-01-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Då är ditt resonemang runt investeringar i balansräkningen genom kredit helt irrelevant,eller hur?

Man lånar till den löpande driften och kostnaderna ökar samtidigt som skatteunderlaget sakta vittrar bort...Eller hur?

En tågkollision i slowmotion...! Vi såg det inte komma. Vi har varit naiva.
Nej varför det? Jämtland-Härjedalen är en region (inte kommun) vad skulle de kunna investera i? Jag pratar om kommuner.
Citera
2020-01-06, 00:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Nej, det finns som jag sagt ett par gånger en kris i glesbygdskommunerna. Men de är inte representativa för Sverige som helhet.

Men Sverige som helhet har ju fattat massa dåliga beslut som leder till försämringar eller åtminstone enorma alternativkostnader.

Håller med om att du verkar saklig men vilken poäng du nu syftar till att göra är ett mysterium.

Det verkar som du menar att något övergripande går bra i Sverige. Är det så? Så vitt jag kan se håller Sverige på att försämra nästan allting som styrs politiskt. Det svenska välståndet kommer från det förflutna och är på väg att försummas. Har jag fel?
Citera
2020-01-06, 00:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, det finns som jag sagt ett par gånger en kris i glesbygdskommunerna. Men de är inte representativa för Sverige som helhet.
HUR ska Sverige kunna klara att hantera alla nya invandrare och tidigare medborgare inom ramarna för välfärdsuppdraget?
Citera
2020-01-06, 00:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Det som att inse att det brinner i garaget men att man inte behöver ta itu med det och istället vänder sig om och somnar om. Branden utanför huvudbyggnaden är ju inte representativt för fastigheten i sin helhet.

-Cirkulera. Här finns inget att se.
Citera
2020-01-06, 00:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Nej varför det? Jämtland-Härjedalen är en region (inte kommun) vad skulle de kunna investera i? Jag pratar om kommuner.

Är detta inte då ännu värre eftersom hela regionen i sin tur består av ett flertal små kommuner.
Visserligen olika offentliga kassor med skilda uppgifter men i detta fall ganska irrelevant. Har kommunerna där ett bättre framtida skatteunderlag för att täcka sina löpande kostnader?

Går utvecklingen där åt ett annat håll menar du?
Citera
2020-01-06, 00:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
OK, så du tror att kommunerna går bra och att det bara är regionen som går dåligt?
Citera
2020-01-06, 00:51
Medlem
Citat:
Det stämmer. Men det är också så att ekonomin i många större kommuner och regioner går dåligt. Det kommer att bli lite skakigt framöver nästa 10 år för att uttrycka det milt. Det är inte något ett regimskifte kan ändra på. Man kan bara sörja för en omprioritering av utgifter som långsiktigt är hållbart. Inga äppelskrut, gräddtårta och kulturkvarter i Örebro exempelvis.
Citera
2020-01-06, 01:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det stämmer. Men det är också så att ekonomin i många större kommuner och regioner går dåligt. Det kommer att bli lite skakigt framöver nästa 10 år för att uttrycka det milt. Det är inte något ett regimskifte kan ändra på. Man kan bara sörja för en omprioritering av utgifter som långsiktigt är hållbart. Inga äppelskrut, gräddtårta och kulturkvarter i Örebro exempelvis.
Det kan tilläggas att SKL:s tidning Dagens Samhälle varnade för detta redan i maj 2018:
2018-05-10: Ekonomin blir allt svagare
Kommunernas och landstingens soliditet försvagas alltmer, samtidigt som de långfristiga skulderna skjuter i höjden. Det visar en granskning av ekonomin som Dagens Samhälle gjort.
[...]
Siffrorna visar verkligheten. Soliditeten faller i kommunerna och landstingen. Mest dramatiskt i landstingen, där decennier av alltför svaga resultat gröpt ur balansräkningarna. Skulderna var i början av 2000-talet bara några få miljarder och cirka en femtedel av egna kapitalet. Nu är de större än det egna kapitalet.
[...]
– Många landsting har negativ soliditet och resultaten har varit alldeles för svaga.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/ekonomin-blir-allt-svagare-22088

Skulderna är större än det egna kapitalet och resultaten är alldeles för svaga. VAD kan vända denna trend när vi nu dessutom har massor av invandrare som försämrar ekonomin ytterligare? Detta är självklart en säker väg mot en kollapsad ekonomi om inte trenden vänds.
Citera
2020-01-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det kan tilläggas att SKL:s tidning Dagens Samhälle varnade för detta redan i maj 2018:
2018-05-10: Ekonomin blir allt svagare
Kommunernas och landstingens soliditet försvagas alltmer, samtidigt som de långfristiga skulderna skjuter i höjden. Det visar en granskning av ekonomin som Dagens Samhälle gjort.
[...]
Siffrorna visar verkligheten. Soliditeten faller i kommunerna och landstingen. Mest dramatiskt i landstingen, där decennier av alltför svaga resultat gröpt ur balansräkningarna. Skulderna var i början av 2000-talet bara några få miljarder och cirka en femtedel av egna kapitalet. Nu är de större än det egna kapitalet.
[...]
– Många landsting har negativ soliditet och resultaten har varit alldeles för svaga.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/ekonomin-blir-allt-svagare-22088

Skulderna är större än det egna kapitalet och resultaten är alldeles för svaga. VAD kan vända denna trend när vi nu dessutom har massor av invandrare som försämrar ekonomin ytterligare? Detta är självklart en säker väg mot en kollapsad ekonomi om inte trenden vänds.
Jag vill vara lite fräck och sticker ut hakan för att säga: trenden kan inte vändas. Det är alltför mycket problem som ingnorerats så länge att de blivit strukturella. Det handlar om hela samhällsmodellen, med media som granskar kritiker av makten istället för det omvända och hur tjänstemän sitter på dubbla stolar utan påföljd. Utbildningsväsendet lär ut sagor från Sarnecki till polisen som inte skyddar oss från eländet som andra skapat. Härifrån kommer det endast att bli värre. Det finns inte ens en gemensam problembeskrivning från politiskt håll. Sverigedemokraterna kan inte rädda någon. De kanske kan sakta ner tempot lite, men katastrofen kommer.

Ett stort nationellt trauma kommer drabba Sverige och sedan definiera landets nästkommande 100 år.
Citera
2020-01-06, 01:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag vill vara lite fräck och sticker ut hakan för att säga: trenden kan inte vändas. Det är alltför mycket problem som ingnorerats så länge att de blivit strukturella. Det handlar om hela samhällsmodellen, med media som granskar kritiker av makten istället för det omvända och hur tjänstemän sitter på dubbla stolar utan påföljd. Utbildningsväsendet lär ut sagor från Sarnecki till polisen som inte skyddar oss från eländet som andra skapat. Härifrån kommer det endast att bli värre. Det finns inte ens en gemensam problembeskrivning från politiskt håll. Sverigedemokraterna kan inte rädda någon. De kanske kan sakta ner tempot lite, men katastrofen kommer.

Ett stort nationellt trauma kommer drabba Sverige och sedan definiera landets nästkommande 100 år.
Precis. Och därför är det jävligt irriterande när folk som 50Hz försöker lägga ut dimridåer genom ”sakliga” inlägg om balansräkningar som bara skapar förvirring.

Jag hoppas och tror att trenden kan vändas om de ansvariga inom kommuner och regioner slutar att fuska och ljuga hela tiden. Alla kort måste upp på bordet och alla ansvariga inom statsapparaten och medierna måste ställas till svars. Då kanske det kan bli någon jävla ordning till slut.
Citera
2020-01-06, 01:29
Medlem
Rektangels avatar
Det bästa är nog att släcka ner i kommunhuset dra ur sladden och låta politikerna få pension och bostad i storstäderna. Sedan får befolkningen där bli lämnad åt sitt öde mot skattebefrielse.

Ingen el, inga bankomater eller butiker. Blir svårt för de nyanlända då med 5 mil till närmaste granne.

Ungefär som när jag bekantade mig med glesbygdskommunerna i norr under min värnplikt, boende i tält eldande i kamin med roterande eldvakt. De som nu anländer och påstår sig vara barn ser ut att vara äldre än de 19 år vi var med barnsligt fjunigt ansikte som ännu inte bekantat sig med rakblad, när vi fick hantera vapen för fosterlandet. Inga batikhäxor sörjde för oss då.

Om 10 år är där ödebygd och vi får rädda de äldre därifrån från en säker död i kylan. De andra kvarvarande får klara sig på jakt och fiske. Om inte så får de återvända hem till sandländerna.
Senast redigerad av Rektangel 2020-01-06 kl. 01:34.
Citera
2020-01-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Balansräkning och budget säger inte HUR kommunerna fullgör sina skyldigheter. Det fuskas oerhört mycket med välfärdsuppdraget.

Vad gäller Stockholms ekonomi finns det olika uppfattningar:
2019-05-21: Styret vill sälja fastigheter i Stockholm: ”Allvarligt läge”
Stockholms skuldsättning skenar. Nu vill styret i Stockholm höja skuldtaket, sälja fastigheter och prioritera hårdare.

– Det är mörka moln på väg som vi måste skydda oss emot, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd.
https://www.svd.se/styret-vill-salja-fastigheter-i-stockholm-allvarligt-lage

Det var du som skrev: ”Lösningen har jag redan angett. Små kommuner med skakig ekonomi får tas upp av större kommuner med ekonomin i balans.
(FB) Kommunkrisen sprider sig nu igenom Sverige.

Bra att du nu erkänner att det ”är bara onödigt att spekulera i något man inte vet”.

Vidare är din kritik av källan Cornucopia INTE källkritik – det du kommer med är trams och oförskämdheter.
Min kommun har som sagt en skolbudget 11 % under rikssnittet och klarar sig bra trots detta. Det fuskas inte med välfärden. I röda Kramfors har man bestämt sig för att ha en skolbudget 25 % över rikssnittet, ekonomin är också därefter.

En moderat politiker vill dra i handbromsen ja då får man lita på att hon vet var vindarna blåser. Det bästa vore dock ett system där kommunpolitiker i ekonomiskt starka kommuner inte får så mycket att säga till om hur balansräkningen ska användas. Rimligen bör någon sorts fond som använder deras egna kapital som underlag skapas. Ju mer kapital man får ihop desto trögare och tåligare system får man ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in