2019-04-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag hoppas att du förstår att sverige inte är i nån kris. Att kommuner sparar eller går minus är inget nytt. Detta sker varje år av olika orsaker. Så rasisterna som alltid visar sig ha rätt har det knappast. Möjligen om de själva får tolka resultaten.

Skulle SD bestämma skulle kanske invandringen minska men skulle det förbättra ekonomin? Nja, då gör man det väldigt lätt för sig.

Det är en kris på så sätt att det bara kommer bli värre. Kommunernas utgifter bara kommer att öka och inkomsterna minska. Med dagens politik är det kört. Man kör på mot slutet.

Lösningen heter återvandring och helt avskaffa möjligheten söka asyl på plats i Sverige. Sänk också alla bidrag kraftigt för asylinvandrare och stoppa möjligheten för dem att föra ut pengar till sina hemländer. Lägg till utvisning vid brott och bidragsfusk.

Tycker man detta kan man rösta på AFS.
Citera
2019-04-20, 08:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Något som undermedvetet malt i min skalle under nattens drömsömn och nu poppat fram är insikten om att kommunerna trots allt har likartad verksamhet. Till skillnad från statsekonomin så är det i kommunerna konkreta vardagliga funktioner som ska finansieras, och med intäkter som är ganska tydliga. Det torde därför gå att på ett ganska enkelt sätt göra en benchmark mellan kommunerna och använda tydliga nyckeltal.

Vilken kommun är sämst på att hantera ekonomin? Vilken har störst antal nettonegativa? Hur ser demografin ut i form av ålderskohorter och etnicitet? Osv. Givetvis är det ett gigantiskt arbete att kompilera dessa data, men det borde inte vara svårt.

I en sådan analys ska man koncentrera sig på de rena driftskostnaderna, och inte ta upp extraordinära poster som vinstrika kommunala bolag eller felinvesterade blysänken som kostar räntor eller massiva avskrivningar. Bara rena driftskostnader. Dessutom ska man bortse från in- och utbetalningar till kommunutjämningssystemet.

Tittar man på en typisk kommunal hemsida (nästan så jag tror att de är gjorda på samma ställe) så finns rubriker som utbildning, barnomsorg, bo, trafik, infrastruktur, osv. Genom att jämföra nyckeltal i olika kommuner så kan man jobba sig fram mot analysen vilken kommun som har fått fel förutsättningar pådyvlade sig, alt jobbar fel.
Nyckeltal för kommuner och regioner finns i Kolada:
I Kolada kan du följa kommunernas och regionernas verksamheter från år till år. Med ca 5000 nyckeltal får Du underlag för analyser och jämförelser.
[...]
Här hittar du nyckeltal för:
Befolkning
Ekonomi
Personal
Hälso- och sjukvård
Individ- och familjeomsorg
Infrastruktur mm
Kultur och fritid
Omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning
Regional utveckling
Barn och utbildning
https://www.kolada.se/?_p=index/about
Citera
2019-04-20, 09:02
Medlem
Imnshos avatar
Tydligt nu att vänsteretablissemanget är oroat över att tråden fått fart och nu är överst på listan över Flashbacks "aktuella ämnen". Inte bra om vanligt folk i kommunerna får upp ögonen för situationen och revolterar mot sina kommunpampar!

Det är därför som vi nu har fått in ett par betalda desinformatörer som på alla sätt försöker förringa och prata ned situationen. En börjar på F och en annan på S. Bra jobbat!

Inga argument är omöjliga när det gäller att sprida desinformation:

"Börsen går bra!", ropar dom. Ja, i sjunkande svenska kronor. Hjälper det kommunerna att balansera sina kostnader?

"Bostadspriserna hålls uppe!". Visst, de sjunker inte så snabbt i svenska kronor med hjälp av minusränta och brist på bostäder i fel standardsegment. Hjälper höga bostads- och byggpriser kommunerna? Snarare tvärtom.

"Inflationen är låg!" jublar dom. Ja, för KPI innehåller väl jättestor andel av de tjänstekostnader som kommunerna betalar i form av ökande löner för lärare och vårdpersonal? Nej, det gör det inte. Kommunerna köper inte så jäkla mycket platt-TV, mjölk eller skor från Kina.

"Kommunerna får ju ökade statsbidrag!" På vilket sätt balanserar det de primära driftsbudgetarna för kommunerna? Till sist är det ändå kommunernas skattebetalare som betalar kommunutjämningen.

Nej, desinformatörer, till sist kommer sanningen fram om kommunernas kommande ekonomiska krasch. Ni får jobba häcken av er med inlägg här, men jag ger mig då fan inte.
Citera
2019-04-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Verkligen win-win, det här med att locka hit folk som inte kan betala för sig. Vem behöver egentligen skötsel av utomhusmiljön? Halmstad ser säkert fortfarande bättre ut än centrala Mogadishu. Inte för att den som flyttar hit från tredje världen bryr sig om sådant som förekomsten av välskötta lekplatser, men svensken måste lära sig att sänka sina krav. Tänk på hur det ser ut i Afrika. Det är dit vi ska.

Exakt så. Alla ska inte ha det lika bra, utan istället ska alla ha det lika dåligt. Inte svårare än så.
Citera
2019-04-20, 09:08
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nyckeltal för kommuner och regioner finns i Kolada:
I Kolada kan du följa kommunernas och regionernas verksamheter från år till år. Med ca 5000 nyckeltal får Du underlag för analyser och jämförelser.
[...]
Här hittar du nyckeltal för:
Befolkning
Ekonomi
Personal
Hälso- och sjukvård
Individ- och familjeomsorg
Infrastruktur mm
Kultur och fritid
Omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning
Regional utveckling
Barn och utbildning
https://www.kolada.se/?_p=index/about
Intressant! Finns debattörer som har presenterat jämförelser och vågat sig på en analys? Antar att det tar ett tag att sätta sig in i siffrorna.
Citera
2019-04-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Det där jävla floskorder "utmaningar" är ett jävla fjollord som de som inte kan tänka använder. "Utmaningar" har jag varje dag..
I skolan har lärare "utmaningar" istället för att visa vart skåpet ska stå.
I regeringen har politikerna "utmaningar" istället för att använda skallen med att tänka konstruktivt.
EU har "utmaningar" att komma framåt i miljöpolitiken.
Killen vid verkstaden i Trollhättan har "utmaningar" att prestera bättre så direktören kan bli lite rikare.

Fan till och med jag har "utmaningar" att ta mig ur sängen varje dag för att gå till jobbet.

Sverige är ett fjollträsk fullt med "utmaningar"- allt medan vi blir skrattade åt av alla parasiter som lever på våra skattepengar. Då har vi även "utmaningar framför oss" att ge dem mer i bidrag.
Fy fan!

Den idiot som gav detta ord till politiker och kommunala chefer bör avrättas. "Utmaning" ersätter idag alla dessa ord: katastrofläge, enorma problem, vi står inför kollaps, kris, omöjlig uppgift, gigantiskt underskott mm.
Citera
2019-04-20, 09:18
Medlem
GladjeSpridarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Den idiot som gav detta ord till politiker och kommunala chefer bör avrättas. "Utmaning" ersätter idag alla dessa ord: katastrofläge, enorma problem, vi står inför kollaps, kris, omöjlig uppgift, gigantiskt underskott mm.
Så är det inte alls. Sådär resonerar bara losers som inte klarar att lösa sina uppgifter.
Politikerna vet att dom klarar av utmaningarna, vi måste bara ge dom tiden dom behöver.
Citera
2019-04-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Så är det inte alls. Sådär resonerar bara losers som inte klarar att lösa sina uppgifter.
Politikerna vet att dom klarar av utmaningarna, vi måste bara ge dom tiden dom behöver.

Jobbar du som komiker? Det var roligaste kommentar på länge. Denna diskussion startades ju pga att politikerna inte klarar "utmaningarna".
Citera
2019-04-20, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn

Haha, så samhällen kan inte sjunka pga felaktiga beslut. Allt handlar om att ge politikerna tid!!!!Fint, jag har väntat i 20 år, hur länge till?
Citera
2019-04-20, 09:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Intressant! Finns debattörer som har presenterat jämförelser och vågat sig på en analys? Antar att det tar ett tag att sätta sig in i siffrorna.
Jag kan inte påminna mig att jag sett något i publika debattsammanhang. Däremot jobbar man mycket med nyckeltalen internt inom kommuner och regioner.

Det är ganska lätt att göra jämförelser med hjälp av den fria sökningen:
https://www.kolada.se/index.php?_p=workspace/nt

Det finns också ett API: https://www.kolada.se/index.php?_p=index/API

Det skulle vara intressant med en sajt som presenterar olika jämförelser och analyser. Ekonomifakta har en sida här:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/
Citera
2019-04-20, 09:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Han förutsätter väl då att kommunernas statsbidrag inte ökar antar jag. Det är ju rätt många statsbudgetar som skall läggas innan 2025.
Går kommunernas verksamhet mindre back om de får bidrag för att täcka sina förluster?
Citera
2019-04-20, 09:36
Bannlyst
Psykopaterna och pedofilerna styr skutan.
Inget att se här, fortsätt gå till jobbet och titta på värdelöst skit.

Köp den senaste TVn och smartphonen så att vi kan spionera på er.
Konsumera och håll käften.

Total jävla kollaps på väg.
Totalt jävla mörker är på väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in