Citat:
Jag kan bara hålla med. Argumentationen verkar hela tiden handla om ett framtida demografiskt problem - kommunen har en hög medelålder och de anställda ska snart gå i pension. Men för det första är inte kommunen där än. Sedan som du skriver så är pensionären oftast frisk och självständig och lever på intjänade pengar.Det är inte pensionärerna som är problemet som expressen och SKL tror. Migranterna behöver för tusan mer hjälp än den mest sjuke pensionären. Kan man inte ens bo "rätt" är det verkligen illa. Dessutom så bidrar ju pensionärerna i och med att deras inkomst är från staten.
I och för sig så erkänner media och ansvariga att bidrag och utnyttjande av välfärden är en stor kostnad med migranterna. Men man måste förstås dra in pensionärerna och även beskylla de som smiter och flyttar till större städer. Logiken är densamma som när F! pratar om den stora ökningen av våldtäkter och gruppvåldtäkter eller sexövergrepp generellt: det är män som är förövare, det är ett manligt problem.
I och för sig så erkänner media och ansvariga att bidrag och utnyttjande av välfärden är en stor kostnad med migranterna. Men man måste förstås dra in pensionärerna och även beskylla de som smiter och flyttar till större städer. Logiken är densamma som när F! pratar om den stora ökningen av våldtäkter och gruppvåldtäkter eller sexövergrepp generellt: det är män som är förövare, det är ett manligt problem.
40-talisterna var ett problem. Inget hände. Nu går 50-talisterna i pension. Hur friska som helst. Snart går vi 60-talister också. Jag springer milen på under 50 min och behöver inte mer pengar. Men ändå ses vi som en "utmaning" för att vi ska bli gamla.
Därtill lägger kommunerna in anställningsstopp i vård och skola, och de har inte råd att betala löner som lockar folk!
En annan sak är att många när dom blir äldre och mer omsorgsberoende i landsbygdskommuner har stöd i form av anhöriga och vänner som avlastar enklare vård. Komma på besök, fixa glasögon, hörapparater, vara sällskap. Ålderdom är egentligt inget jätteproblem generellt sett.