2019-04-20, 06:40
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Inflationen är ännu obetydlig eller tom oönskat låg.

Ja absolut stagflation och andra fina termer bara ord för de facto rån från Svenska folket.
Citera
2019-04-20, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Tvivlar inte på siffrorna, men detta är inte något nytt som hänt de senaste åren, dessa kommuner har dragits med dålig ekonomi under ganska lång tid. Att regering och riksdag låter kommunerna betala för alla de usla beslut som tas är något som vi fått dras med så länge jag kan minnas. Flyktingströmmen som började för några år sedan är ju inte den första, under kriget på Balkan kom en massa Bosnier som fick uppehållstillstånd genast med allt vad det innebar.
Man kan tycka vad man vill, men något nytt är det inte.

Visst har det hänt förut, kommuner som Malmö och Södertälje är ju prima exempel på det. (Hur har det gått där?) Nu pratar vi dock en om förändring, en chock i systemet, som är 100-faldig jämfört med tidigare invasionsvågor. 100 000 bidragsberoende inkräktare varje år kan inte direkt vara bra för vår ekonomi. Istället för ett tiotal kommuner förr pratar vi nu om i princip varenda kommun förutom de allra rikaste. Det blir en snöbollseffekt som inte går att stoppa.
Senast redigerad av Pezten 2019-04-20 kl. 06:46.
Citera
2019-04-20, 06:47
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu har ju den siffran halverats. På detta har försäkringskassan höjt kraven för ersättning väldigt mycket. Konsekvenserna blir att kommunerna får ta än större kostnader.

Att budgeten skulle ha halverats är ren BS !

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=818F9F17B853C8CC
Citera
2019-04-20, 06:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello
Tycks vara som så att "rasisterna" förutspått vad som komma skall med skrämmande precision.

Kan minnas mig att gång på gång ha läst att runt 2020 kollapsar det totalt. Det ser ut att vara på sitt slut nu, svenska kronan svagare än någonsin, ett flertal kommuner i djup kris. Dessutom skall väl en lågkonjunktur vara på G?

Detta är varför jag gav upp efter att förra valresultatet presenterats. SD behövde sitta i regering nu för att landet skall kunna räddas. En mandatperiod till av SJW politik är precis tillräckligt för att landet skall vara helt bortom återhämtning.

2022 är det försent.

Jag hoppas att du förstår att sverige inte är i nån kris. Att kommuner sparar eller går minus är inget nytt. Detta sker varje år av olika orsaker. Så rasisterna som alltid visar sig ha rätt har det knappast. Möjligen om de själva får tolka resultaten.

Skulle SD bestämma skulle kanske invandringen minska men skulle det förbättra ekonomin? Nja, då gör man det väldigt lätt för sig.
Citera
2019-04-20, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Ja absolut stagflation och andra fina termer bara ord för de facto rån från Svenska folket.

Stagflation innebär hög arbetslöshet samtidigt med hög inflation. Nu har vi låg inflation och ganska låg arbetslöshet. Kan man råna någon som inte äger något ?
Citera
2019-04-20, 07:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag hoppas att du förstår att sverige inte är i nån kris. Att kommuner sparar eller går minus är inget nytt. Detta sker varje år av olika orsaker. Så rasisterna som alltid visar sig ha rätt har det knappast. Möjligen om de själva får tolka resultaten.

Skulle SD bestämma skulle kanske invandringen minska men skulle det förbättra ekonomin? Nja, då gör man det väldigt lätt för sig.

Kan inte du förklara varför malmö aldrig går i närheten av +. varför måste andra kommuner fylla på med ett par miljarder varje år, hade det vart en vd i ett normalt bolag har denne fått sparken för länge sedan.
Utjämningssystemet som malmö stjäl från skall egenteligen gå till glesbygdskommuner då ungdomarna flyttar till större städer.
Citera
2019-04-20, 08:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Stagflation innebär hög arbetslöshet samtidigt med hög inflation. Nu har vi låg inflation och ganska låg arbetslöshet. Kan man råna någon som inte äger något ?
Jag förstår inte vad du vill med alla dina inlägg där du mest argumenterar mot utan att själv ge några sakliga argument. Arbetslösheten bland invandrare är skyhög och det är bland annat det som orsakar de problem som tråden handlar om. Vad är din poäng? Invänder du mot formuleringen att svenska folket ”rånas” på sina skattepengar?
Citera
2019-04-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag förstår inte vad du vill med alla dina inlägg där du mest argumenterar mot utan att själv ge några sakliga argument. Arbetslösheten bland invandrare är skyhög och det är bland annat det som orsakar de problem som tråden handlar om. Vad är din poäng? Invänder du mot formuleringen att svenska folket ”rånas” på sina skattepengar?

I senaste inlägget anmärkte jag på att en skribent missuppfattat ordet stagflation. Jag har inte blivit rånad . Har aldrig haft det bättre än nu.
Citera
2019-04-20, 08:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
I senaste inlägget anmärkte jag på att en skribent missuppfattat ordet stagflation. Jag har inte blivit rånad . Har aldrig haft det bättre än nu.
Tråden handlar inte om dig. Tråden handlar om att allt fler kommuner är eller håller på att bli konkursmässiga. Vad har du att säga i sak om det? Håll dig till fakta och behåll dina personliga åsikter för dig själv.
Citera
2019-04-20, 08:33
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Men det är ju vinst. Artikeln är numera låst, men ni fattar säkert.

https://www.di.se/artiklar/2015/12/16/lo-flyktingar-kan-ge-sverige-superekonomi/

Sådana där artiklar är viktiga idag som en påminnelse om att det inte får vara samma personer som ska lösa problemen.
Citera
2019-04-20, 08:37
Medlem
Imnshos avatar
Något som undermedvetet malt i min skalle under nattens drömsömn och nu poppat fram är insikten om att kommunerna trots allt har likartad verksamhet. Till skillnad från statsekonomin så är det i kommunerna konkreta vardagliga funktioner som ska finansieras, och med intäkter som är ganska tydliga. Det torde därför gå att på ett ganska enkelt sätt göra en benchmark mellan kommunerna och använda tydliga nyckeltal.

Vilken kommun är sämst på att hantera ekonomin? Vilken har störst antal nettonegativa? Hur ser demografin ut i form av ålderskohorter och etnicitet? Osv. Givetvis är det ett gigantiskt arbete att kompilera dessa data, men det borde inte vara svårt.

I en sådan analys ska man koncentrera sig på de rena driftskostnaderna, och inte ta upp extraordinära poster som vinstrika kommunala bolag eller felinvesterade blysänken som kostar räntor eller massiva avskrivningar. Bara rena driftskostnader. Dessutom ska man bortse från in- och utbetalningar till kommunutjämningssystemet.

Tittar man på en typisk kommunal hemsida (nästan så jag tror att de är gjorda på samma ställe) så finns rubriker som utbildning, barnomsorg, bo, trafik, infrastruktur, osv. Genom att jämföra nyckeltal i olika kommuner så kan man jobba sig fram mot analysen vilken kommun som har fått fel förutsättningar pådyvlade sig, alt jobbar fel.
Citera
2019-04-20, 08:40
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnieWithRPG
Va f-n var det Magda sa egentligen för några veckor sen på kanslihuslingo.." vi står inför enorma utmaningar"...

På bonnasvenska, börja spring och titta inte bakåt.

Det där jävla floskorder "utmaningar" är ett jävla fjollord som de som inte kan tänka använder. "Utmaningar" har jag varje dag..
I skolan har lärare "utmaningar" istället för att visa vart skåpet ska stå.
I regeringen har politikerna "utmaningar" istället för att använda skallen med att tänka konstruktivt.
EU har "utmaningar" att komma framåt i miljöpolitiken.
Killen vid verkstaden i Trollhättan har "utmaningar" att prestera bättre så direktören kan bli lite rikare.

Fan till och med jag har "utmaningar" att ta mig ur sängen varje dag för att gå till jobbet.

Sverige är ett fjollträsk fullt med "utmaningar"- allt medan vi blir skrattade åt av alla parasiter som lever på våra skattepengar. Då har vi även "utmaningar framför oss" att ge dem mer i bidrag.
Fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in