Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Ok. Är det mycket ren matte, t.ex. bara massa siffror och bokstäver utan innebörd, eller är det ofta lite simplare matte i "gåt-form"? T.ex. som: "Hur många kossor finns det och hur många höns finns det, om de sammanlagt har 34 ben hop? Det finns 12 djur." och liknande?
Många uppgifter är så som du skriver där ja.
Mattedelen handlar bara om logiskt tänkande, att känna till cosinus, sinus och att kunna lösa integralfunktioner ger inget.
Att ha lite koll på tex om hur man räknar ut volymen på en kon och sånt kan vara till fördel, men det ingår i matte a och matte b formelsamlingar.
Så kolla igenom formelsamlingarna och ha en förmåga att tänka logisk så är NOG inga problem.
Många ställer upp ekvationer och räknar variabler för att förstå om uppgiften går att lösa eller inte. Inget måste som jag ser det. Jag har aldrig satt upp eller skrivit någonting på NOG-delen.
Jag tänker bara om det känns rimligt att kunna lösa uppgiften med den fakta som erhållits.
Fick 19/22 när jag skrev sist på NOG genom att göra så.
Men olika sätt passar olika människor. Därför är det viktigt att göra gamla prov så man får erfarenhet av hur man gör och få insikt i vilka delar det är man har problem med.