2010-08-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Nej dem kurserna ger inget i sammanhanget.

...förutom att de möjligtvis ger bättre färdigheter i logiskt tänkande och problemlösning.
Citera
2010-08-29, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Nej dem kurserna ger inget i sammanhanget.

Ok. Är det mycket ren matte, t.ex. bara massa siffror och bokstäver utan innebörd, eller är det ofta lite simplare matte i "gåt-form"? T.ex. som: "Hur många kossor finns det och hur många höns finns det, om de sammanlagt har 34 ben hop? Det finns 12 djur." och liknande?
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-08-29 kl. 09:29.
Citera
2010-08-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Ok. Är det mycket ren matte, t.ex. bara massa siffror och bokstäver utan innebörd, eller är det ofta lite simplare matte i "gåt-form"? T.ex. som: "Hur många kossor finns det och hur många höns finns det, om de sammanlagt har 34 ben hop? Det finns 12 djur." och liknande?

Ta en titt på ett gammalt prov så ser du exakt hur uppgifterna är uppbyggda. Enda jag kan säga är att det inte handlar om att räkna ut ett svar, utan du skall avgöra vilken information man behöver för att kunna lösa en uppgift (på NOG).
Citera
2010-08-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob

Många uppgifter är så som du skriver där ja.

Mattedelen handlar bara om logiskt tänkande, att känna till cosinus, sinus och att kunna lösa integralfunktioner ger inget.
Att ha lite koll på tex om hur man räknar ut volymen på en kon och sånt kan vara till fördel, men det ingår i matte a och matte b formelsamlingar.
Så kolla igenom formelsamlingarna och ha en förmåga att tänka logisk så är NOG inga problem.

Många ställer upp ekvationer och räknar variabler för att förstå om uppgiften går att lösa eller inte. Inget måste som jag ser det. Jag har aldrig satt upp eller skrivit någonting på NOG-delen.
Jag tänker bara om det känns rimligt att kunna lösa uppgiften med den fakta som erhållits.
Fick 19/22 när jag skrev sist på NOG genom att göra så.
Men olika sätt passar olika människor. Därför är det viktigt att göra gamla prov så man får erfarenhet av hur man gör och få insikt i vilka delar det är man har problem med.
Citera
2010-08-29, 12:55
Medlem
SodRs avatar
Tycker att matte diskret gav en del när det gäller logisk lösning. Annars så att lära sig att snabbt formulera om texten till ekvationer och ha bra koll på ekvationssystem så kan man lösa de flesta uppgifter relativt snabbt.

Jag går tillväga så här:
1. Läser uppgiften (ej de 2 "påståendena" eller vad man vill kalla dem).
2. Skriver om det som står i huvuduppgiften till ekvation
3. Formulerar vad som eftersöks (svaret) i en ekvation
4. Läser påstående (1) och skriver om det till ekvation
5. Ser om uppgiften går att lösa
6. Läser påstående (2) och skriver om det till ekvation
7. Ser om uppgiften går att lösa
8. Kombinerar ekvationerna från (1) och (2) och ser om det går att lösa uppgiften

Nu tenderar jag att "se" lösningen tidigare vilket gör att jag hoppar i denna ordning, men övergripande strategin är fortfarande denna. Alla går väl tillväga olika men detta funkar för mig.

Om du skall plugga och inte höjer dig, se till att göra provet utan tidsbegränsning och gå igenom varje uppgift noga. Gå sedan tillbaka till uppgiften som du haft fel på efter du rättat och gör den igen, då ser du om det var slarvfel eller om det var "förståendefel".
Citera
2010-08-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Two-Two
Får felmeddelande när jag ska läsa in modifierad ordlista.txt

Inläsning av ordlista från fil misslyckades:
Indexet låg utanför gränserna för matrisen.
Vid träningsprogram.Form1.inlasning_av_ord()

Öppna text filen och räkna uppfrån neråt till det 147:de ordet i listan. Kolla om detser ut så här:

Ordet, snedstreck, beteckning för vilken ordklass, likhetstecken, synonym eller förklaring.

Exempel: Substantivet "forum" kan det se ut såhär för:

forum/s=möteplats
Citera
2010-08-29, 18:18
Medlem
Thundermans avatar
Jag har nu beställt en bok som heter "Kompletta guiden till Högskoleprovet" och jag undrar hur mycket hjälp man får av den. Har läst och sett att många berömt den och har beställt den men jag undrar om någon kan säga utav egen erfarenhet vad dem tycker?
Citera
2010-08-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag har nu beställt en bok som heter "Kompletta guiden till Högskoleprovet" och jag undrar hur mycket hjälp man får av den. Har läst och sett att många berömt den och har beställt den men jag undrar om någon kan säga utav egen erfarenhet vad dem tycker?

Sök i denna tråd.
Citera
2010-08-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henessie
Öppna text filen och räkna uppfrån neråt till det 147:de ordet i listan. Kolla om detser ut så här:

Ordet, snedstreck, beteckning för vilken ordklass, likhetstecken, synonym eller förklaring.

Exempel: Substantivet "forum" kan det se ut såhär för:

forum/s=möteplats

Jag har samma problem och jag ser inget fel med ordet 147

Men ändrar jag beteckningen till ex. /s

Så får jag felmeddelande 148, och sen 149 osv osv osv

Måste man ändra alla ord eller vad är problemet?
Citera
2010-08-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ball21
Jag har samma problem och jag ser inget fel med ordet 147

Men ändrar jag beteckningen till ex. /s

Så får jag felmeddelande 148, och sen 149 osv osv osv

Måste man ändra alla ord eller vad är problemet?

Vilken ordlista använder du? Är det just 147:de ordet du också har problem med? Vill du lägga upp en screenshoot på ordlistan från ungefär ord nr. 140-160.
Citera
2010-08-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henessie
Vilken ordlista använder du? Är det just 147:de ordet du också har problem med? Vill du lägga upp en screenshoot på ordlistan från ungefär ord nr. 140-160.

Jag använder ordprovets.se ordlista "hela ordlistan" 3000 ord

Såhär ser det ut:

avpollettera/vhSA=avskeda7[avhämta|avbilda]
avsigkommen/anoAE=försämrad3
avslå/vnSA=förkasta1
avstyrka/vnSA=råda ifrån2
axiom/soefNN=grundsats8
azur/afABÄ=himmelsblå2
bagatell/soeh=struntsak1
baisse/vhSE=nedgång på börsen8
ballad/soefKM=berättande folkvisa2
baluns/sodK=fest med dans9
balustrad/stfkKA=pelarräcke8
banbrytande/ah=nyskapande1[förstörande|långsam|bakåtsträvande|ogenomtänkt]
bane/soeYO=dödsorsak9
baner/stfkK=fana1
baptism/sojfKY=dopinriktad frireligion4
Citera
2010-08-30, 19:04
Medlem
Plugga till högskoleprovet via gamla prov, strategi??

Kör just nu på att förbättra resultatet på hp via att göra om gamla prov. Någon som har bra tips på vad man ska ha för strategi? Ska man ta tid eller inte, ska man göra om provet/proven flera gånger?
Har också fått förslag att skriva ner alla frågor man hade fel på och skriva nån form av härledning hur man tänkte för att undvika att göra om samma misstag. Har dock inte hört någon som sagt att de är bästa metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in