2010-05-05, 23:27
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewterschmidt
Fast nu får jag lite ångest över hur jag rangordnat läkarprogrammen på ansökan, skulle nog ha valt KI som första prioritering så här i efterhand.
Betänk att du fram till första urval kan stryka alternativ. Väldigt dålig idé om man inte är hundra på att komma in på vad man nu stryker ner till, dock.
Citera
2010-05-05, 23:32
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Vore intressant att veta vad du hade för gymnasiebetyg?

Nu är jag visserligen inte Pewterschmidt, men jag är i mer eller mindre samma situation som han. Jag fick 1,8 med 102 poäng, höjde mig dock bara från 1,7 till 1,8. Lärde in mig ungefär 1000 nya ord, samt läste lite under strecket och tränade på gamla prov under tid. Jag känner mig också relativt säker på att komma in på läkarprogrammet. Mitt betygssnitt är 13,56.
Citera
2010-05-05, 23:35
Medlem
Dejavos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ett inlägg behöver inget diskussionsunderlag..

Själv fick man 1.4 och är halvnöjd var en höjning men 17/40 på orden gör mig arg gillar verkligen inte ord delen den borde definitivt minskas. Det är orimligt att engelsk och svensk läsförståelse tillsammans rankas lika högt som att kunna 40 meningslösa ord.
Tycker också att det är taskigt. Förstår iofs inte hur jag kan vara så evigt medelmåttig på orddelen när jag sätter full pott på engelska och svenska gång på gång. Fick också 1.4 och det räcker förhoppningsvis till hösten så jag är ganska nöjd.
Citera
2010-05-05, 23:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejavo
Tycker också att det är taskigt. Förstår iofs inte hur jag kan vara så evigt medelmåttig på orddelen när jag sätter full pott på engelska och svenska gång på gång. Fick också 1.4 och det räcker förhoppningsvis till hösten så jag är ganska nöjd.

Ja orddelen är något jag och mina vänner alltid förundrads över. Vad som gör det ännu värre är att stora delar av den är en massa gamla ord man nästan inte använder idag. Vilket gör att mina föräldrar sätter sig och spikar 30-35 på orden utan problem medans jag sitter på 17-20. Om man nu tvunget vill ha kvar 40 ord borde om något en del byttas ut mot engelska ord. Jag menar i väldigt många ämnen är det idag engelsk kurslitteratur åtminstone några böcker. Speciellt inom samhälls och humaniora delen. Så jag ser helst A sänk det till 20 ord eller ha 40 ord och ge 0.5 poäng per ord eller B inför 10-20 engelska ord istället.

Men att ens förmågan att kunna 40 gamla ord skall utgöra nästan 40% av hela ens resultat är i mina ögon både omodernt och fel.
Citera
2010-05-06, 00:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Men att ens förmågan att kunna 40 gamla ord skall utgöra nästan 40% av hela ens resultat är i mina ögon både omodernt och fel.

Vill de att du ska lära dig gamla obskyra ord som aldrig används, ge dig då fan på att göra det. När du har gått igenom ordlista efter ordlista och behärskar en massa ord är tillfredsställelsen enorm, när du plötsligt kan en massa obskyra ord. Då kommer du prisa ORD-delen och se det som gratis-poäng. Jag har gått från att ha din inställning till att bli glad för "gratis" poäng.

Om det ska vara 40 ord kan man hade delade uppfattningar om, men den som metodiskt går igenom flera tusen ord och på så sätt långsiktigt pluggar upp ordförrådet för att få bra på ORD. Den personen måste ha bra studieteknik och motivation - egenskaper som efterfrågas på högskolan. Hp ska som bekant mäta hur lämpliga personer är för högre studier.
Citera
2010-05-06, 00:30
Medlem
Pandemoniums avatar
Man tackar och tar emot.

http://img64.imageshack.us/img64/9436/kekeke.jpg
Citera
2010-05-06, 00:33
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Man tackar och tar emot.

Grattis fan, vad gör du med resultatet?
Citera
2010-05-06, 00:34
Medlem
Pandemoniums avatar
Läkare.
Citera
2010-05-06, 02:11
Medlem
cpskadans avatar
Fick 0.8. Första gången jag gjorde provet, och den sämsta delen var DKT
Blir att försöka igen! Då med lite plugg innan
Citera
2010-05-06, 12:47
Medlem
Citat:
Då måste du ju också läsa saker men då kan man ju fråga sig varför nog+dtk skall vara nästan lika mycket värt som ord. Kan förstå om ord är 20poäng eller 22 men förstår inte varför det skall vara 40 varför är orden viktigare än resten?
en bättre logik-del skulle jag värdera mer
Citera
2010-05-06, 16:27
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Man tackar och tar emot.

Bög

själv hamnade jag på 1.2. känns oerhört hyffsat.
Citera
2010-05-06, 18:17
Medlem
Tycker att alla "pluggade inget och rökte på kvällen före men fick ändå 2,0" borde posta bildbevis på deras resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in