2010-04-08, 18:37
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Jag har en väldigt viktig fråga angående utprövningsdelen. Är det så att alla som skriver har delarna i samma ordning? Och i så fall, kommer alla att skriva utprövningsdelen samtidigt? Om så är fallet så vore det ju helt fantastiskt underbart ifall någon som får reda på vilken del som är utprövningsdelen i så fall delade med sig det på flashback via mobilen eller dylikt, under rasten!
Citera
2010-04-08, 18:37
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissconectarn
Skulle någon kunna vara lite schyst och länka till högskoleproven som finns tillgängliga på nätet att göra? Jag har redan länken till 2004 tror jag med skulle behöva något nytt att träna på.

http://www.provtips.com/hogskoleprovet_forberedelser.html
Citera
2010-04-08, 18:39
Medlem
ORD känns som ett lotteri för tillfället. Ibland sätter jag runt 25, men så finns det tillfällen då jag varit kring 15-20 och även kring 20-23. Fick 27 i höstas, skulle va nöjd med en repris på det men aa, bara hoppas att man kan majoriteten av de ord som kommer. I övrigt har ja lagt mest krut på NOG och DTK som är mina svagheter, måste höja mig där. LÄS gick strålande senast men ELF som jag anser är en styrka slarvades det med. 13/20 känns dåligt och har lovat mig själv att läsa in mer engelska innan provet nu på lördag. Har dock inte blivit så mycket som jag planerade men det har i alla fall blivit lite och får ta resten den tid som är kvar.

Angående ELF, hur kör ni där? Läste att några kör lucktest först, sedan en lång text, sedan de kortare texterna för att avsluta med en lång text. Har faktiskt aldrig funderat kring det utan bara kört på. Lucktest först vill jag inte ta då det känns skönt att vara inne i språket när man gör det, däremot kanske man ska ta det efter första långa texten. Förra gången var det lite tidspress när jag skulle göra den uppgiften.
Citera
2010-04-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrooge.McDuck
Jag har en väldigt viktig fråga angående utprövningsdelen. Är det så att alla som skriver har delarna i samma ordning? Och i så fall, kommer alla att skriva utprövningsdelen samtidigt? Om så är fallet så vore det ju helt fantastiskt underbart ifall någon som får reda på vilken del som är utprövningsdelen i så fall delade med sig det på flashback via mobilen eller dylikt, under rasten!

Man får väl inte reda på vilken del som är utprövningsdel?
Citera
2010-04-08, 18:43
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:

Tittar man på gamla facit står det vilket block utprövningen just det året låg på längst ner på pappret
(http://home.student.uu.se/f/frho5413/HP/2006ht/facit.pdf). Vilket måste betyda att alla gör det samtidigt.

Jag tänker dock inte riskera ta en tupplur under ett delprov bara för att det är någon som påstår att det är utprövningen här på FB, känns ganska riskabelt
Citera
2010-04-08, 18:46
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Man får väl inte reda på vilken del som är utprövningsdel?

Enligt vissa här på flashback säger en del vakter vilken del som är utprövningsblocket.

Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Tittar man på gamla facit står det vilket block utprövningen ligger på längst ner på pappret
(http://home.student.uu.se/f/frho5413/HP/2006ht/facit.pdf). Vilket måste betyda att alla gör det samtidigt.

Jag tänker dock inte riskera ta en tupplur under ett delprov bara för att det är någon som påstår att det är utprövningen här på FB, känns ganska riskabelt

Sant, så det är alltså så som jag misstänkte. Så med andra ord skulle en person kunna förmedla detta via internet. Jag skulle lätt kunna förlita mig på gamla högskoleprovsrävar här inne, hoppas någon tycker denna solidariska idé är bra.
Citera
2010-04-08, 18:59
Medlem
Citat:
Enligt vissa här på flashback säger en del vakter vilken del som är utprövningsblocket.

Sant, så det är alltså så som jag misstänkte. Så med andra ord skulle en person kunna förmedla detta via internet. Jag skulle lätt kunna förlita mig på gamla högskoleprovsrävar här inne, hoppas någon tycker denna solidariska idé är bra.

Svar från VHS:

Du måste vara felinformerad. Provledarna talar aldrig om vilket prov som är utprövningsblocket. De vet det helt enkelt inte själva.
Vänliga hälsningar
Margot Wojdas
Citera
2010-04-08, 19:00
Medlem
Dissconectarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Tittar man på gamla facit står det vilket block utprövningen just det året låg på längst ner på pappret

Med tanke på alla troll som befinner sig här på flashback så kan det vara sjukt farligt
Citera
2010-04-08, 19:06
Medlem
Uhlvars avatar
Jag är ny när det gäller högskoleprovet och jag kollade igenom tråden lite och såg att massor pratade om utprövningsdel. Jag undrar vad det är för något? Jag ska skriva provet imorgon och kanske är bra att veta vad det är då?
Citera
2010-04-08, 19:16
Medlem
berramebyssans avatar
Hur räknas denna ut?

Klara tränade bänkpress på ett gym. Hon utförde tre serier och i varje serie pressade hon
stången 10 gånger. Hur många kilogram pressade hon sammanlagt de 30 gånger hon
lyfte skivstången?
(1) Under den första serien hade hon 50 kg på stången. Vid varje ny serie ökade hon vikten
med 10 procent.
(2) Under den andra serien hade hon 5 kg mer på stången än under den första. Under den
första och tredje serien pressade hon sammanlagt 1 105 kg.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Citera
2010-04-08, 19:36
Medlem
AxelDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berramebyssan
Hur räknas denna ut?

Klara tränade bänkpress på ett gym. Hon utförde tre serier och i varje serie pressade hon
lyfte skivstången?
(1) Under den första serien hade hon 50 kg på stången. Vid varje ny serie ökade hon vikten
med 10 procent.
(2) Under den andra serien hade hon 5 kg mer på stången än under den första. Under den
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
Svaret är A. I (1) får du veta att hon börjar med 50 kg, och att det sedan ökar med 10 % för varje serie. Andra serien blir följaktligen 55kg, tredje 60,5kg. 50*10+55*10+60,5*10=Svaret

I (2) får du egentligen bara förhållanden som du inte kan gå vidare med.
Citera
2010-04-08, 19:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berramebyssan
Hur räknas denna ut?

lyfte skivstången?
med 10 procent.
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

Antar att det är:

(1)

Serie ett: 50 x 10
Serie två: (50 x 1,10) x 10
Serie tre: (50 x 1,1 x 1,1) x 10

Vet att det inte är uppställt korrekt, men ni förstår vad jag menar?

(2)

Du vet ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in