Citat:
Ursprungligen postat av
AlmaTor3
Funderade en hel del under dagen på värdet av att resultatet bara räknas ihop som en helhet. Om man ska läsa en samhällsvetenskaplig högskoleutbildning är det ju egentligen bara verb-delen och DTK som blir aktuell för de flesta. Naturvetare däremot kan behöva visa att de kan förstå text också. Varför inte använda Högskoleprovets delar och sätta ihop resultatet från delarna på olika sätt beroende på vilka färdigheter du behöver vid antagningen till olika utbildningar? Så är det ju vanligen med betygen. Många som söker till juristutbildningen eller ekonomutbildningen har läst samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och kommer in på höga betyg från enbart samhällsvetenskapliga ämnen. Fattar inte alltid hur de tänker på statliga verk.
Jag vet inte riktigt hur de har räknat på det där. Jag undrade också varför man på första sidan skulle fylla i utbildning (grund, gymnasieutbildning -- vilken, folkhögskola) samt hur många HP du redan hade. Har man mer får man en annan bedömning då eller är det bara för något rent statistik pyssel från deras sida?
Men jag vet som sagt inte riktigt hur det är tänkt att man skall hinna räkna ut hela NOG delen. Eller så skall man inte det. För mer eller mindre varje uppgift kan i praktiken krävas tre beräkningar, två för att se om kvantitet i är större än ii, eller om de är lika, sedan ytterligare en om det nu inte så men man kanske kan slå ihop dem och lösa uppgiften utifrån det. Detta skall man om man följer deras tidsangivelser i praktiken göra på runt en minut, gärna då lite mindre för du skall läsa och förstå också.
Alternativt då så gör man mer eller mindre snabba överslagsberäkningar och lite kvalificerade gissningar. Men det är inte någon större tidsbesparing.
En av de sista uppgifterna, om alla gjorde alla delar i samma ordning och det är jag inte säker på, var en karta över en del av Ekerö. Där skulle du hitta en borg, en kyrka, beräkna stigens längd mellan dem, sedan skulle du beräkna arean av något av områden som inte direkt var en perfekt fyrkant. Man får göra en del överslags räkningar och antaganden där om att vägen nog ungefär svänger lika mycket åt höger som åt vänster och dra fågelvägen för att sitta och dela upp den i små segment finns inte tid för. Samma med arean. Du kan snabbt beräkna en fyrkant. Men sedan då skall du mer eller mindre gissa på hur mycket av den som skall plocka bort. Men alla svarsalternativen låg ganska nära varandra så du måste vara mer noggrann än så. Hur fan tänkte de? Det var inget som hade varit svårt att göra om du fått tid på dig att göra det. Men allt skall så att säga stressas fram. Jag ser inte riktigt poängen från deras sida.