2024-04-04, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norskstolthet
Forkunskapp?
Grundskola och yrkesinriktad Komvux eller vad det hette (el).
Citera
2024-04-04, 09:06
Medlem
Citat:
Prøvde du igjen?

Du skrev for lenge siden at du tjenestegjorde?
Har inte skrivit det igen. Det var nog femton år sedan.
Citera
2024-04-04, 09:17
Medlem
Citat:
Femten år siden du var i det svenske forsvaret?
Aha, Försvarsmakten. Det var fyrtio år sedan. Högskoleprovet skrev jag för ungefär femton år sedan.
Citat:
Provet skrev Hvorfor skrev du aldri mer? Du vet at de fleste som plugger får 1,0? Du, bakfull uten å ha studert, fikk 1,4? Har du ikke noe driv? Ambisjoner? Bare for å studere og gi alt for å få gode resultater? Du trenger ikke å søke på universitetet, bare at du har friheten til å gjøre det og at du KAN.
Kass självkänsla, kanske? Och nu har jag ett arbete jag trivs otroligt bra med.
Citera
2024-04-04, 09:20
Medlem
One2Manys avatar
Noll timmar, 1,4 första (och sista) försöket.
Citera
2024-04-04, 09:29
Medlem
Citat:
Hva er rekorden for færrest antall studietimer og best resultat på högskoleprovet?

Når begynte du å studere? Hvor mye studerte du? Stressende? Hva var resultatet ditt? Hvorfor tror du det gikk som det gikk? Hadde du noen forkunnskaper? Kjenner du noen som har opplevd det samme? Hvorfor begynte du så sent?

Om vi pratar totalt studerade timmar är det nog 10000 tals.
Pratar vi specifikt pluggande inför HP så är det nog 0 timmar för att skriva 2.0.
Själv har jag skrivit 1.8 men det är länge sen: Jag hade pluggat specifikt för provet ca 8 timmar. Gått igenom ett tidigare prov ganska grundligt.
Tidagare högsta utbildning Grundskola, sen hade jag kommit halvägs i mina kvällstudier innom mattematik, Fysik och Engelska för att få högskolebehörighet.
Var rejält besviken när min kompis skrev 2.0(Han hade dock en gymnasieingenjörs examen i botten), men blev lättad då jag insåg att jag hade bra marginal till den utbildning jag ville gå på.
Citera
2024-04-04, 09:37
Medlem
triptykens avatar
Jag hade typ 1.6 efter att jag för första gången tog provet när jag bestämde mig sent i livet att "högskola/universitet det borde man testa!" och insåg att gymnasiebetygen med nöd och näppe var godkända och inte mycket mer.

MEN - det kan ha vart en total fluke för att vara ärlig så har inte vågat ta om det med skräck för att få sämre! Nu kan jag ju leva på att jag är ett hemligt geni eller nåt
Om man är litet allmänt pantad som mig så är det värt att inte veta säkert menar jag
Citera
2024-04-04, 09:44
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Hvorfor ikke igjen?

Kom in på utbildningen jag ville gå, så det kändes överflödigt. Sen var det ju en totalt värdelös skräp-linje som inte ledde någonvart, men det är en annan historia.
Citera
2024-04-04, 09:49
Medlem
Per-Automatiks avatar
Jag studerade inte en sekund inför högskoleprovet och fick 1,8. Detta var dock det gamla provet när det var mer ordförståelse. Jag har alltid haft lätt för mig när det kommer till språk.
Citera
2024-04-04, 09:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-04-04, 10:26
Medlem
Citat:
Hvordan studerte du spesifikt? Når var dette? Hva gjør du i dag? Du har høy IQ, ikke sant?
Det var i mitten av 80talet.
Jag fick låna ett gammalt prov från en kamrat som skrivit det året innan.
Jag "Provskrev" provet med klocka, sen gick jag igenom provet punkt för punkt för att försöka förtså vad jag missat och hur provet var strukturerat.
Idag jobbar jag som Senior Engineer i ett större globalt företag. Efter en längre karriär med liknande positioner, i ett par globala företag..
Jag brukar ha lätt för den typen av test, Skrev bl.a. 9a på teorin vid mönstringen(Då utan gymnasieutbildning). Men har aldrig officiellt testat IQ. Men brukar väl anses vara duktig på analys.
Citera
2024-04-08, 18:20
Medlem
Har panik.

Angående giltig legitimation på HP-dagen. Jag har bytt efternamn och mitt nya körkort skulle kommit i början av FÖRRA veckan. Har fått brev om att hämta ut det, men det finns inte på plats hos mitt utlämningsställe. Efter en lång stund i PostNords kö till kundtjänst får jag reda på att PostNord lyckats SLARVA BORT mitt rek-brev med det nya körkortet och snubben på deras kundtjänst sade att det kan ta veckor eller månader för brevet att dyka upp, om det ens gör det någonsin. Det finns alltså ingen chans öht att jag på lördag har en legitimation med mitt nuvarande namn på.

Följande står i kallelsen till HP:

"Om du har bytt namn och namnet som du anmält dig med inte stämmer överens med det som står på din legitimation måste du ta med dig ett personbevis på provdagen som intygar namnbytet."

Jag är anmäld under mitt nya namn, men samma personnummer står ju på legitimationen med det gamla namnet. Kan jag luta mig på denna paragraf och dyka upp med legitimationen med mitt gamla namn samt personbevis som styrker namnbytet och min identitet, eller är detta enbart för de som anmält sig med ett namn och sedan bytt?

Skall givetvis ringa alla möjliga myndigheter imorgon, men hör gärna tankar kring detta då mycket hänger på detta prov för min del.
Senast redigerad av olajvereriks 2024-04-08 kl. 18:26.
Citera
2024-04-09, 00:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olajvereriks
Har panik.

Angående giltig legitimation på HP-dagen. Jag har bytt efternamn och mitt nya körkort skulle kommit i början av FÖRRA veckan. Har fått brev om att hämta ut det, men det finns inte på plats hos mitt utlämningsställe. Efter en lång stund i PostNords kö till kundtjänst får jag reda på att PostNord lyckats SLARVA BORT mitt rek-brev med det nya körkortet och snubben på deras kundtjänst sade att det kan ta veckor eller månader för brevet att dyka upp, om det ens gör det någonsin. Det finns alltså ingen chans öht att jag på lördag har en legitimation med mitt nuvarande namn på.

Följande står i kallelsen till HP:

"Om du har bytt namn och namnet som du anmält dig med inte stämmer överens med det som står på din legitimation måste du ta med dig ett personbevis på provdagen som intygar namnbytet."

Jag är anmäld under mitt nya namn, men samma personnummer står ju på legitimationen med det gamla namnet. Kan jag luta mig på denna paragraf och dyka upp med legitimationen med mitt gamla namn samt personbevis som styrker namnbytet och min identitet, eller är detta enbart för de som anmält sig med ett namn och sedan bytt?

Skall givetvis ringa alla möjliga myndigheter imorgon, men hör gärna tankar kring detta då mycket hänger på detta prov för min del.
Jag är inte säker på exakt hur de tillämpar det där, men det låter ju som att det passar din situation: Du har bytt namn. Namnet du anmälde dig med är ett annat namn än den som står på legitimationen. Du tar med personbevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in