2024-03-26, 19:37
Medlem
har någon en sida där man kan träna på engelska delen?
Citera
2024-03-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabDoktorn
har någon en sida där man kan träna på engelska delen?

Gamla prov finns på allarätt.nu
Citera
2024-03-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baNKe2000
kan någon vis trollkarl upplysa mig om varför högskoleprovet är utformat som det är. Idag fungerar ju HP-resultatet till alla utbildningar. Jätte konstigt att man ska behöva vara duktig på matte för att plugga ett icke kvantitativt yrke som psykolog eller duktig på gamla svenska ord för att gå en civilingenjörs utbildning. Hade det inte varit bättre om de på civilingenjörsutbildningarna exempelvis bara kunde ansöka med fysik + matteprovet och ett yrke som kräver lite av allt som ekonomi/läkare så kan det normala hp vara bra, samt ett särskilt juristprov om man vill gå det programmet?

Idag är ju risken att många hamnar på ingenjörsutbildningar för att de kan Matte 1c + ok svenska + engelska. I exempelvis USA så är SAT ett prov som bygger på matte iallafall upp till Matte 3 och det finns en Bar exam för jurister etc. Finns säkert en självklar förklaring till systemet vi har i Sverige och detta får ni gärna upplysa mig om

Jag tycker vi har ett ganska rimligt system i Sverige, och upplever det inte alls som jättekonstigt. Så tänkte försöka mig på att besvara din frågeställning - även om jag inte anser mig vara någon vis trollkarl.

Högskoleprovet har, enligt min uppfattning, flera syften och fungerar på flera sätt.

Det testar dels sådant som faktiskt behövs på högskoleutbildningar. Det som testas på hp är ju egentligen inte jättesvårt, utan är grundläggande gymnasiematte, svenska och engelska. De flesta utbildningar innehåller någon typ av metod och statistik, även sådana du kallar "icke kvantitativa". Man får helt enkelt lära sig vad exempelvis ordet kvantitativ betyder och förstår hur det ska och inte ska användas i svenska språket. De flesta matematiska och tekniska utbildningar skriver också. Så att det skulle vara onödig kunskap håller jag inte med om.

Sedan fungerar det ju också helt enkelt som ett urval där tillgång och efterfrågan på utbildningsplatser styr. Det är inte så att någon har hittat på att exakt 20 specifika svenska ord är det som kommer avgöra om du klarar läkaprogrammet eller inte. Men på något sätt måste man ju sålla när det finns fler sökanden än platser.

Här tänker jag mig också att kart-delen (finns den kvar?) kommer in. Det är inte så att kunna läsa någon konstig karta kommer hjälpa dig på universitetet, men antar att det handlar om att visuellt snabbt kunna uppfatta saker - och att det både är ett urval och eventuellt någon form av prediktion av hur snabbtänkt man är och hur lätt man har att ta till sig information.

Sedan nämner du olika viktade test och specialintag. Ja, men det finns ju redan på flera utbildningar? Finns PIL (test, intervju till läkarprogrammet) TAPIL (alternativt urval till tandläkarprogrammet), Matematik- och fysikprovet, Arkitektprovet, alternativintag till Konstfack. Det är ju främst till matematik-tunga utbildningar det blir intressant, just av den anledningen du är inne på, att för de utbildningarna är det viktigare att du är bättre på matematik och fysik, än annat. De andra anledningarna är ju att få fram personer med rätt motivation till människoyrken samt få fram konstnärliga talanger.

Till vissa utbildningar, exempelvis juristprogrammet, behövs inte sådant. Det är främst att kunna läsa och skriva som är viktigt, och inte att redan innan kunna juridik. Nu är jag ingen expert på law school utomlands men bar exam är väl ändå inget du gör innan du börjar plugga? Det är väl när man är klar? Tycker mig hört typ "pass the bar exam", och då är du klar och har blivit jurist?

Och utöver det har vi gymnasiebetyg, som är själva grunden för att gå vidare till högre studier. Förstår inte riktigt hur du menar att det inte är bra?
Senast redigerad av thelivingrose 2024-03-26 kl. 21:31.
Citera
2024-03-28, 17:01
Medlem
Jag tycker vissa av svenska texterna är så orimligt långa för den lilla tiden man får på sig att läsa OCH besvara frågorna. Jämför vi det med en långtext från ELF, där man får fem frågor att svara på, får man en text som är ungefär lika lång som två korta texter. När jag sedan gör en LÄS uppgift, vare sig det är gamla HPs texter eller HPGuidens, då känns de som två stycken ELF långtexter. Jag kan inte vara den enda som är frustrerad över detta, right?

Visst brukade jag läsa tämligen sakta i början, vilket jag köper. Men jag har pluggat nu sedan juli och förbättrat min läshastighet markant och ändå upplever jag det som att det är för mycket text att hinna med, notera viktiga detaljer och sedan svara på frågorna. Oftast är frågorna till dessa "längre" texter lättare än långtexter som är betydligt mycket kortare, men inte alltid.

Ta 2020 provets text "Resandefolk och Romer i historisk belysning" som ett exempel. Den är så överdrivet lång, när jag var klar med att läsa texten hade jag bara en och en halv minut på mig att svara fyra frågor. LÄS-strategierna använder ja så gott jag kan. Jag försöker undvika att djupläsa men jag vet inte hur jag ska kunna skumläsa och få in viktiga detaljer samtidigt.

Det enda som roar mig är att jag är rätt snabb på engelska delen och har nästan alltid haft fem minuter extra inför LÄS delen när jag gjorde provpass. Fast tänk om man inte får den extra tiden?
Citera
2024-03-29, 09:00
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retskrad1
Jag tycker vissa av svenska texterna är så orimligt långa för den lilla tiden man får på sig att läsa OCH besvara frågorna. Jämför vi det med en långtext från ELF, där man får fem frågor att svara på, får man en text som är ungefär lika lång som två korta texter. När jag sedan gör en LÄS uppgift, vare sig det är gamla HPs texter eller HPGuidens, då känns de som två stycken ELF långtexter. Jag kan inte vara den enda som är frustrerad över detta, right?

Visst brukade jag läsa tämligen sakta i början, vilket jag köper. Men jag har pluggat nu sedan juli och förbättrat min läshastighet markant och ändå upplever jag det som att det är för mycket text att hinna med, notera viktiga detaljer och sedan svara på frågorna. Oftast är frågorna till dessa "längre" texter lättare än långtexter som är betydligt mycket kortare, men inte alltid.

Ta 2020 provets text "Resandefolk och Romer i historisk belysning" som ett exempel. Den är så överdrivet lång, när jag var klar med att läsa texten hade jag bara en och en halv minut på mig att svara fyra frågor. LÄS-strategierna använder ja så gott jag kan. Jag försöker undvika att djupläsa men jag vet inte hur jag ska kunna skumläsa och få in viktiga detaljer samtidigt.

Det enda som roar mig är att jag är rätt snabb på engelska delen och har nästan alltid haft fem minuter extra inför LÄS delen när jag gjorde provpass. Fast tänk om man inte får den extra tiden?

Jag tycker tiden som ges är fullt resonabel.
Delar man upp provet i följande ordning;
ORD —> MEK —> ELF —> LÄS så kommer det finnas gott om tid för texterna.

Själv har jag alltid djupläst texterna och tagit det i lugn takt för att suga åt mig så mycket information som möjligt (subvokaliserar orden). Genom detta utförande kan jag snabbt svara på minst 2 frågor i direkt anslutning till textens slut, ibland, t.o.m, allihop. Om jag däremot, mot förmodan, har svårt att se svaret vet jag vilket stycke jag ska leta i.

När man jäktar sig igenom en text så blir man oftast förvirrad när man tittar på frågorna o ödslar därmed tid på att idel leta igenom texten på jakt efter någonting ytterst vagt.

Mvh
Citera
2024-04-03, 15:34
Medlem
Visst kan man skriva ner ens svar på ett separat papper? Och när kommer facit ut till provet?
Citera
2024-04-03, 19:22
Medlem
Jag vill dela med mig av min kunskap om högskoleprovet till dig! Jag har höjt mig från ett medelresultat till den högsta percentilen av provskrivare och efter att ha hjälpt min vän med en drastisk höjning har jag lust att vidga den hjälpen till även dig.

Upplägget är 3h studiestöd per tillfälle där tanken är att du ska ha gjort ett till två delprov hemma i förväg. Vi kommer att gå igenom dina kunskapsluckor de första 1-2 timmarna för att sedan gå igenom det som du lyckas med men kanske också behöver bli snabbare med. Jag kommer även att ge läxor mellan våra pluggtillfällen som är utformade för din kunskapsprofil. Detta upplägg, tillsammans med några andra interventioner som vi kommer att jobba med växte fram när jag själv studerade inför högskoleprovet.

Idag studerar jag på psykologprogrammet i Göteborg och har tidigare studerat på Chalmers. Detta hade inte varit tillgängligt för mig utan HP. Men tillsammans med mina studier har jag också ett stort intresse för just pedagogik och tidigare har jag undervisat i matematik på gymnasienivå genom företaget MyAcademy. Jag ser fram emot att hjälpa dig!

Nota bene! För vissa är högskoleprovet associerat med stress och ångest, men så behöver det inte vara. Det bästa sättet att hantera nerverna är att förbereda sig på provet på bästa sätt. När du har gjort det blir provet ett roligt tillfälle att tillämpa de kunskaper som du har lärt dig!

Kontakta mig här på fb så kan vi ringas för att se om detta skulle vara aktuellt för dig!
Senast redigerad av ManuChao 2024-04-03 kl. 19:44.
Citera
2024-04-04, 08:10
Medlem
Europes avatar
Jag fick 1,9 efter att ha pluggat ett par timmar. Det var ett bra tag sedan. Jag gissar att rekordet är 2,0 utan att ha pluggat något.
Citera
2024-04-04, 08:29
Medlem
Jag fick 1,7 för länge sedan utan att ha pluggat en minut inför detta, gick bara dit på skoj för att prova på hur det var. Skulle troligen kunna förbättra detta nu om jag förberedde mig lite bättre, men till vilken nytta? En värdelös högskoleutbildning har jag redan..
Citera
2024-04-04, 08:34
Medlem
cleolinas avatar
Jag pluggade inte nånting och fick 1.8 och är erkänt katastrofalt dålig på matte. (Bytte bort matte B på gymnasiet mot extra tyska och min mamma fick hyra en privatlärare bara för att få mig godkänd på matte A...)
Var en poäng från 1.9, hade fått det om jag inte i sista stund ändrat det korrekta svaret jag först kryssat i. Grämer mig fortfarande! 😉
Sedan gjorde jag om provet med sikte på revansch men då fick jag bara 1.6! Fortfarande sur, haha. 🤬
(Första gången jag skrev var det oproportionerligt många logikfrågor på mattedelen, klarade förvånande nog dem. Men kan verkligen inte regelrätt matte utöver plus, minus, multiplikation och division…)
Min brorsa fick 2.0 redan som icke-myndig tonåring. (Nä, finns ingen åldersgräns. Iaf inte då.)
Men ett bra tips är väl att göra gamla prov (finns på nätet) och se till att man faktiskt kan matte- och statistikdelarna och i övrigt att läsa mycket av varierande art, både skönlitterärt, fack och tidningar. Då får man både ordförråd och läsförståelsen.
Citera
2024-04-04, 08:48
Medlem
1.4, inget plugg innan, bakfull som fan. Skitkass på engelska.
Citera
2024-04-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norskstolthet
Fortell meg mer
Det var allt.

Planen var att plugga, och givetvis inte att parta kvällen innan. Hade nog tittat på något prov innan, så jag visste hur det fungerade. Ganska många år sedan. I dag skulle jag nog knappt kunna hitta till provlokalen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-04 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in