Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Vad är effektivaste sättet att öka ordförrådet på nu när det börjar bli lite knappt om tid till provet.
Sitta och nöta in ett helt ordelexikon är kanske inte ett alternativ? Hur många ord per dag brukar ni sikta in er på, och vad är realistiskt att man ska hinna med när man samtidigt som man jobbar heltid läser många kvällskurser i andra saker?
Läs mkt och slå upp, slår du inte upp och bara gissar dig till vad orden betyder kommer du inte långt. Ha ALLTID en ordbok till hands, annars memorerar du orden och slår upp senare. De säger att man måste slå upp ett ord i genomsnitt 5-7 ggr innan det verkligen sitter, jag med mitt pundminne håller med.
Läs mkt dagstidningar, ledarsidorna och dyl, SvD, DN och Sydsvenskan är utmärkta. När du lyssnar på tex Rapport, lägg märke till orden, när ankaret eller tex politiker pratar... Gå in för att lära dig några nya ord varje dag. Tyvärr det är inget man panikpluggar så är det bara, höjde mig från 12 rätt (blatte, vad ska man göra!?) till 34 rätt senast så är du konsekvent och går in för det kommer det att gå bra! (jag brukar skriva ner alla ord jag stötter på, på ett a-4 ark. När den är full skrivar jag in dem i ett block och "översätter".
Kan inte vi ha någon tråd där folk får skriva in de ord som de stött på under dagen och som de ej kunnat!?!? Det borde öka vår sammanlagda ordförråd på ett bra sätt!
mina ord idag so far; sinekur (lätt jobb men juste betalt), esoterisk (endast förståeligt för de som är inne i just den grejen, svårtillgängligt), alopeci (håravfall

)
Förresten den här sidan;
http://lexin.nada.kth.se/sve-sve.html saknar vart och annat ord ju finns det inga bättre online-ordlistor!?