2008-01-15, 22:20
Medlem
-jOE!s avatar
Någon som kan hjälpa mig att hitta följande två böcker, dom verkar ha utgått ur sortimentet:

Titel:
Högskoleprovet på rätt sätt
ISBN: 9127723585

Titel: High Q : förberedelse inför högskoleprovet
ISBN: 9163034786
Citera
2008-01-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
om högskoleprovet, varför vill man plugga inför högskoleprovet, varför vill man göra det överhuvudtaget? Ser man till att plugga rejält på gymnasiet har man inget att oroa sig för vilket jag aldrig haft. Jag kommer aldrig göra högskoleprovet, så jävla löjigt, kanske gör det på fyllan nån gång för att det verkar så jävla roligt.

Du är löjlig. Jag kom in på läkarutbildningen tack vare 2.0 utan att anstränga mig. Massa folk med 20 kommer inte in trots att de sliter som djur. Därför är HP bra.
Citera
2008-01-20, 03:14
Medlem
Hur är högskoleprovet uppbyggt egentligen? Kräver det att man ska ha kunskaper likt matte d/e för att kunna få 2,0 t.ex?

Tänkte testa HP nu i April, har köpt "Den kompletta Guiden till högskoleprovet" och några andra böcker som handlar om ordförråd. Har inga planer på att börja läsa just nu till hösten, men tänkte testa provet nu under våren och sedan göra det båda gångerna under nästa läsår.
Hur rekommenderar ni att jag gör? Är det försent att börja öva inför provet nu i April, hur ska man lägga upp det? Ska jag köra igenom det där häftet och öva in lite ord?
Många säger att man brukar höja sig ganska mycket från första provtillfället till det andra, är det då bättre att ta det här första provet som ett "testprov" och sedan köra mer seriöst med förberedningen inför nästa års prov?
Senast redigerad av Shadow_S 2008-01-20 kl. 03:16.
Citera
2008-01-20, 03:58
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Du behöver absolut inte D/E-matte för att klara högskoleprovsmatten, den är snarare på Matte A-nivå. P.g.a detta är den inte så svår och de flesta frågor går efter samma mall, men betänk att du inte ska räkna ut uppgifterna, utan endast avgöra om de är lösbara med den givna informationen! Många tar alldeles för lång tid på sig på varje uppgift och försöker få till ett svar vilket är ett säkert sätt att råka ut i tidsnöd. Lär dig ställa upp ekvationer så går det där finemang.

Tycker helt klart du ska göra provet, då får du både en uppfattning på var ditt resultat ligger och erfarenhet av att göra provet under tidspress. De flesta skriver sitt bästa resultat andra eller tredje gången, så gräv inte ner dig om det första provet skulle gå dåligt.

I nuläget står ord- och läsförståelsen för den absolut största delen av provet, och speciellt orden brukar vara hyfsat svåra, så ja, det är en bra idé att utöka sitt ordförråd med ett par tusen ord innan provet .
Senast redigerad av Sjuklig Bäver 2008-01-20 kl. 04:02.
Citera
2008-01-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Du behöver absolut inte D/E-matte för att klara högskoleprovsmatten, den är snarare på Matte A-nivå. P.g.a detta är den inte så svår och de flesta frågor går efter samma mall, men betänk att du inte ska räkna ut uppgifterna, utan endast avgöra om de är lösbara med den givna informationen! Många tar alldeles för lång tid på sig på varje uppgift och försöker få till ett svar vilket är ett säkert sätt att råka ut i tidsnöd. Lär dig ställa upp ekvationer så går det där finemang.

Tycker helt klart du ska göra provet, då får du både en uppfattning på var ditt resultat ligger och erfarenhet av att göra provet under tidspress. De flesta skriver sitt bästa resultat andra eller tredje gången, så gräv inte ner dig om det första provet skulle gå dåligt.

I nuläget står ord- och läsförståelsen för den absolut största delen av provet, och speciellt orden brukar vara hyfsat svåra, så ja, det är en bra idé att utöka sitt ordförråd med ett par tusen ord innan provet .
Vad är effektivaste sättet att öka ordförrådet på nu när det börjar bli lite knappt om tid till provet.
Sitta och nöta in ett helt ordelexikon är kanske inte ett alternativ? Hur många ord per dag brukar ni sikta in er på, och vad är realistiskt att man ska hinna med när man samtidigt som man jobbar heltid läser många kvällskurser i andra saker?
Citera
2008-01-25, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Vad är effektivaste sättet att öka ordförrådet på nu när det börjar bli lite knappt om tid till provet.
Sitta och nöta in ett helt ordelexikon är kanske inte ett alternativ? Hur många ord per dag brukar ni sikta in er på, och vad är realistiskt att man ska hinna med när man samtidigt som man jobbar heltid läser många kvällskurser i andra saker?

Läs mkt och slå upp, slår du inte upp och bara gissar dig till vad orden betyder kommer du inte långt. Ha ALLTID en ordbok till hands, annars memorerar du orden och slår upp senare. De säger att man måste slå upp ett ord i genomsnitt 5-7 ggr innan det verkligen sitter, jag med mitt pundminne håller med.

Läs mkt dagstidningar, ledarsidorna och dyl, SvD, DN och Sydsvenskan är utmärkta. När du lyssnar på tex Rapport, lägg märke till orden, när ankaret eller tex politiker pratar... Gå in för att lära dig några nya ord varje dag. Tyvärr det är inget man panikpluggar så är det bara, höjde mig från 12 rätt (blatte, vad ska man göra!?) till 34 rätt senast så är du konsekvent och går in för det kommer det att gå bra! (jag brukar skriva ner alla ord jag stötter på, på ett a-4 ark. När den är full skrivar jag in dem i ett block och "översätter".

Kan inte vi ha någon tråd där folk får skriva in de ord som de stött på under dagen och som de ej kunnat!?!? Det borde öka vår sammanlagda ordförråd på ett bra sätt!

mina ord idag so far; sinekur (lätt jobb men juste betalt), esoterisk (endast förståeligt för de som är inne i just den grejen, svårtillgängligt), alopeci (håravfall )

Förresten den här sidan; http://lexin.nada.kth.se/sve-sve.html saknar vart och annat ord ju finns det inga bättre online-ordlistor!?
Citera
2008-01-26, 21:46
Medlem
Goatscrotums avatar
Om man väljer att anpassa svårighetsgraden på ordprov.se till högskoleprovet, har ni någon uppfattning om hur bra svårighetsgraderna stämmer i verkligheten??
Citera
2008-01-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucdsystem
Förresten den här sidan; http://lexin.nada.kth.se/sve-sve.html saknar vart och annat ord ju finns det inga bättre online-ordlistor!?
Använder mig av http://www.synonymer.se/ , fungerar oftast bra, annars får man googla! Den är lite petig med böjning av ord bara.
Citera
2008-02-04, 21:40
Medlem
elevators avatar
jag har glömt sen senast jag gjorde provet, men hur funkar det med anmälan? räcker det med att anmäla sig innan den 15 februari, eller ska pengarna vara insatta det datumet?
Citera
2008-02-07, 22:36
Medlem
Dalailamas avatar
.

gjort provet 3 gånger nu... skrivit 1,4 varje gång trots träning. senaste gången 1 poäng ifrån 1,5. Måste höja upp till 1,6 för att komma in på juristprogrammet.

hade 1 fel på orden, 1 på engelskan och 0 på läsförståelse.

hehe, ni förstår således vad jag har problem med

Jag behöver tips på hur jag skall greja NOG och DTK!

Orkar inte söka igenom hela tråden och sålla agnarna från vetet..
Citera
2008-02-08, 00:16
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
jag har glömt sen senast jag gjorde provet, men hur funkar det med anmälan? räcker det med att anmäla sig innan den 15 februari, eller ska pengarna vara insatta det datumet?

INGEN som vet?
Citera
2008-02-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
INGEN som vet?

Fixa det nu om du inte vill behöva krångla med Svensk Kassaservice. Pengarna ska vara insatta och mottagna den 15:e...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in