2007-11-22, 23:28
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.P
Absolut inte nöjd! Fick 0.7. Var i och för sig lite bakis. Men det som förbryllar mig var att jag endast fick 3 rätt på engelska läsförståelsen. Det var den delen jag tyckte var enklastMåste ha gjort något fel där. Men ordelen och läs blev jag nöjd med.
första gången för övrigt.

Låter nästan som att du missat en rad när du skrivit in svaren - fyllt i varje svar på fel rad alltså.

Angående ord-delen så gillar jag http://www.ordprov.se också, man kan välja svårighetsnivå och även välja vissa typer av ord - själv märker jag att det är ord som har med inredning, hantverk, möbler och kläder som jag är totalt vilse på och då kan jag öva mer på sådana ord och strunta i områden som jag kan bättre.
Citera
2007-11-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
om högskoleprovet, varför vill man plugga inför högskoleprovet, varför vill man göra det överhuvudtaget? Ser man till att plugga rejält på gymnasiet har man inget att oroa sig för vilket jag aldrig haft. Jag kommer aldrig göra högskoleprovet, så jävla löjigt, kanske gör det på fyllan nån gång för att det verkar så jävla roligt.

Jag är för taskig, raderar mitt inlägg...
Citera
2007-11-23, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Låter nästan som att du missat en rad när du skrivit in svaren - fyllt i varje svar på fel rad alltså.
Precis, kolla om svaren du skrev på fråga ett stämmer bättre på fråga två osvosv. Låter som att en hel rad är fel!
Citera
2007-11-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Hur lyckades du så bra på orden? Har du pluggat på något vis eller är det kunskap från många års flitigt läsande? Vad bör man läsa för att lyckas riktigt bra? Fick själv 26 på orden och känner mig rätt missnöjd med just den delen.
Nej jag har inte pluggat alls inför HP. Men jag läste sjukt mycket Kalle Anka när jag var liten!

Läser en del böcker och så, jag vet inte faktiskt. Läs rätt böcker, skippa Marklund och Läckberg (goes without saying), hellre då Zola, Strindberg (som visserligen har ett väldigt naturalistiskt och modernt språk) eller Pär Lagerkvist. Äldre inspelningar av radioteater tror jag kan funka bra.

Men orka plugga inför HP!
Citera
2007-12-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry

Men orka plugga inför HP!

Man behöver ju inte plugga aktivt. Räcker med att man aktiverar sig genom att t.ex läsa böcker och tidningar, både på svenska och engelska. Sedan att man har ett intresse att slå upp alla ord och förstå sammanhanget.

NOG och DTK är väl något man för kolla lite mer aktivt på, repetera lite gymnasiematematik och titta på grafer och tabeller. Men det kan man göra månaden/veckan innan provet.
Citera
2007-12-12, 16:13
Medlem
Jag tycker det läskiga med HP är att det finns så många faktorer som kan ödelägga hela provet.

Jag kan ta mig själv som exempel. Senaste HP hade jag bara NOG och DTK kvar, samtidigt som mitt blodsocker föll som en fura. Jag gick ut och köpte en läsk, tänkte inte alls på att mitt blodsocker skulle åka berg och dalbana.

Resultatet blev att jag körde totalt på de två delarna och fick gå hem med 1.5. Och då hade jag förberett mig inför provet.

Känns surt att man måste vänta ett halvt år innan man får chansen att göra om provet och kunna ta sig in på sin drömutbildning.
Citera
2008-01-07, 02:48
Medlem
Någon vänlig själ som vill rekommendera litteratur som en del i förberedning till HP. Jag har bestämt mig för att läsa minst en bok i veckan fram till April. Senaste månaden har jag läst:

Processen av Kafka, en fenomenal bok på alla plan som rekomenderas starkt.
1984 av Orville, idéfilosofiskt bländande, men rent språkligt ytterst medioker.
Två städer av Dickens, väldigt tungläst och tämligen ointressant, men om man vill öva på att öka läshastigheten är den föredömlig, ger dessutom en bra bild över en svunnen tid (omkring Franska revolutionen).
Snabba cash av Lapidus, en naturbegåvning som vanhedar traditionalistisk litteratur, ger dock ens vokabulär knapphändigt byte och är dessutom extremt lättläst, rekommenderas inte.
Flanagans lopp, McNab, är liksom Två städer, spännande för den som intresserar sig för tiden precis innan andra världskriget i USA och/eller distanslöpning, språkligt är den knapphändig även om den är bitvis underhållande.

Vilka böcker är det som bara måste läsas? Speciellt då, om det finns någon facklitteratur som behandlar det passiva ordförrådet eller dylikt.
Citera
2008-01-07, 21:17
Medlem
Engelsk version av ordprogrammet

Tja!

Nån som känner till om det finns någon/några hemsidor med ordtest som är på engelska, men motsvarande www.ordprov.se etc.

vore gott att lära sig lite mer avancerade ord på engelska också.
Citera
2008-01-07, 21:28
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secce
Tja!

Nån som känner till om det finns någon/några hemsidor med ordtest som är på engelska, men motsvarande www.ordprov.se etc.

vore gott att lära sig lite mer avancerade ord på engelska också.

http://www.freerice.com/
Citera
2008-01-08, 21:13
Medlem
DefinitelyMaybes avatar
Har köpt boken "Den kompletta Guiden till högskoleprovet" och av det jag läst hittils är den varmt rekommenderad
Citera
2008-01-14, 04:37
Medlem
tejwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefinitelyMaybe
Har köpt boken "Den kompletta Guiden till högskoleprovet" och av det jag läst hittils är den varmt rekommenderad

Jag har också den boken. Har inte satt igång än. Hur bör man plugga med den? Nån speciell studieteknik?
Citera
2008-01-14, 04:46
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
om högskoleprovet, varför vill man plugga inför högskoleprovet, varför vill man göra det överhuvudtaget? Ser man till att plugga rejält på gymnasiet har man inget att oroa sig för vilket jag aldrig haft. Jag kommer aldrig göra högskoleprovet, så jävla löjigt, kanske gör det på fyllan nån gång för att det verkar så jävla roligt.

Är det inte lita smartare att istället för att plugga ballen av sig i 3 år plugga i 6 månader inför ett prov som dessutom med högt betyg tar dig mycket längre än 20.0 från gymnasiet? Många är dessutom rätt smart och allmänbildade och inser att dom hellre gör ett prov utan att ens plugga och plockar bra poäng istället för att plugga i 3 år. Tidsmaximering förfan!

Citat:
Ursprungligen postat av einarno1
Lång text

För att variera sig måste man läsa många böcker, många böcker tar lång tid att läsa. Läs DN/SvD dagligen så lovar jag att du lär mycket mer än att plöja genom massa böcker. Mycket av svenskaförståelsedelen är dessutom utdrag ur olika artiklar. Att läsa engelska tidningar hjälper mycket inför engelska läsförståelse också.
Senast redigerad av timpakay 2008-01-14 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in