2019-08-27, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moneymitch
Skulle varit den gladaste om jag fick 1, men jag verkar se det som ett stort hinder för mig eftersom jag fick 0.15, vilket är en jävla bra bit ifrån. Men jag skall försöka, har du tips på vart jag kan plugga på gamla högskoleprov? Och om facit finns på plats.

Kan rekommendera denna sida
https://www.studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/ova-pa-gamla-hogskoleprov/

Där har du högskoleprov som går tillbaka några år med facit. Kan rekommendera att ta fram gamla matte böcker och öva grunderna. Läs facklitteratur för att öva på hastigheten och läsförståelsen. Även läsa Engelska böcker. Använd även ordbok som hjälp så kommer du höja din högskoleprov.
Citera
2019-08-27, 12:30
Medlem
Vad säger panelen, sikta på 1.3 på HP (aldrig gjort provet förut) Eller plugga upp från 16 meritvärde till 20?
Citera
2019-08-27, 12:42
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Vad säger panelen, sikta på 1.3 på HP (aldrig gjort provet förut) Eller plugga upp från 16 meritvärde till 20?

Hur många ämnen behöver du i så fall plugga upp? Vet du vad du gör? Varför inte satsa på båda?
Citera
2019-08-27, 12:50
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Imo skönare att plugga till högskoleprovet, 1.3 är ett resultat som många kan plugga sig till, prova gör ett helt prov hemma & kolla vart du hamnar så har du en utgångspunkt.
Citera
2019-08-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Hur många ämnen behöver du i så fall plugga upp? Vet du vad du gör? Varför inte satsa på båda?

I dom betygen det "gäller", så har jag inte under C. Men det är många strökurser jag fick E och D i pga. Att jag inte orkade bry mig. Gick en riksidrottsutbildning så fokuset landade på sporten.
Citera
2019-08-27, 16:46
Medlem
Citat:
I dom betygen det "gäller", så har jag inte under C. Men det är många strökurser jag fick E och D i pga. Att jag inte orkade bry mig. Gick en riksidrottsutbildning så fokuset landade på sporten.

Var i exakt din situation gällande skola och idrott. Jag tänkte plugga upp betygen först men sket i det efter en vecka, att plugga HP var mycket roligare och går att höja sig mycket och snabbt!
Citera
2019-08-28, 09:26
Medlem
Citat:

Lätt högskoleprovet. Det är den lätta vägen anser jag och säkert många andra.
Ser mer kurser som man läser på komvux som dörrar till utbildningar då vissa kräver specifik kurs man har läst och högskoleprovet som nyckeln då det är den man använder för att komma in på utbildningen.
Citera
2019-09-09, 01:20
Medlem
ananasdunks avatar
Missade att anmäla mig, antar att det är helt kört då? Trodde att anmälan stängde senare, så känns ganska surt...
Citera
2019-09-09, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ananasdunk
Missade att anmäla mig, antar att det är helt kört då? Trodde att anmälan stängde senare, så känns ganska surt...
Helt kört du kan inte göra någonting nu
Citera
2019-09-13, 10:27
Medlem
Vilka texttyper är mest lämpliga att läsa inför högskoleprovet? Ledare, debatt, krönika osv ???
Citera
2019-09-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comolokko
Vilka texttyper är mest lämpliga att läsa inför högskoleprovet? Ledare, debatt, krönika osv ???

HP brukar bestå av korta textstycken som har diverse typer av underliggande argument och påståenden som framkommer mer eller mindre explicit. Ditt jobb är att följa och förstå dessa för att kunna återge dom i tillhörande frågor.

För att svara på frågan, det kan vara lämpligt att läsa en blandning av textstycken på 1-2 sidor, alla texter du listade kan vara bra att läsa. Jag skulle även försöka läsa mer vetenskapliga artiklar för få lite variation. Det viktigaste är att du övar på att reflektera över vad du läser och kan återge argument & tankar från texten.
Citera
2019-09-20, 10:27
Medlem
Ska skriva provet nu i oktober. Har tagit bort mitt mellannamn. Ett nytt ID med samma förnamn och efternamn. Tror ni jag måste meddela UHR om detta för på hemsidan vid anmälningssektionen står bara mitt förnamn och efternamn. Brukar dem ha med mellannamn på provlistan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in