Citat:
Intressant, jag får försöka gå igenom den här tråden och söka runt för tips. Ska gräva upp en gammal formelsamling. Ska bläddra igenom boken jag har, men jag får en känsla av att det inte ger så mycket jämfört med att bara nöta test. Problemet är att jag brukar memorera svar på test jag nöter automatiskt, inte så bra egenskap när man försöker utmana sig själv.
XYZ är det större problemet, där gäller det att hitta rätt metod och räkna snabbt som det ser ut.
KVA tror jag går att anpassa sig till relativt snabbt när reglerna memorerats.
Krävs lite förarbete. Totalt behöver jag ca 10 poäng mer totalt på kvantitativa delen för att vara säker på runt 1.7.
XYZ är det större problemet, där gäller det att hitta rätt metod och räkna snabbt som det ser ut.
KVA tror jag går att anpassa sig till relativt snabbt när reglerna memorerats.
Krävs lite förarbete. Totalt behöver jag ca 10 poäng mer totalt på kvantitativa delen för att vara säker på runt 1.7.
Om XYZ är din Akilleshäl tror jag att du med rimlig insats kan göra stora framsteg. XYZ är en 'begränsad och fyrkantig värld' där inte finns mycket tolkningsutrymme. Kan du några grundläggande matematiska räkneregler och begrepp tar du säkert full poäng på XYZ.
Jag frågade tidigare om en uppgift från 2012 (som Tropicanan, en av experterna här, svarade på) eftersom jag inte tyckte den var "XYZ-klassisk" och den utmärker sig rätt väl avs. "förlegade begrepp" som sedan aldrig mera setts på HP, typvärde. Vissa saker "dör ut", likt index-uppgifter. Denna uppgift är, IMO, inte typisk för (dagens?) XYZ som ofta är "rakt på"-räkning. "Pussel" brukar komma i NOG-delen. Den går att formulera och behandla strikt matematiskt, men det känns som spill med provtid. (Jag skriver just om den mera strikt och sparar den i mitt "HP-bibliotek". Frågan lär dock aldrig mer dyka upp
)